Varför detta med spön?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför detta med spön??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
    EDIT Kan ta ett exempel på ett riktigt IDIOT köp. Mina Zalt tail. Vad fan skulle jag ha dem till? Går ju inte ens att veva in dem utan att de kantrar.
    Haha! Jag köpte också några sådana. Jag kokade tailarna på mina, de blev faktiskt lite bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
      St croix avid AVC90HF2 9' 2oz och därefter blev det ju svårare köpa "billigare" spön....
      Jag vet hur det känns. Jag har varit där.
      Apropå st croix Avid, Jag har ett AVC86MHF2 upp till 28g och jag har känt på det spö du tittade på. Fina grejer!
      St croix Avid spöna är mkt välbalanserade spö när det gäller känslan, styvhet och hållbarhet.
      För ett tag sen ( typ 2 år sedan) var Jag på väg att köpa ett sådant, innan Lundgrens hade det i butiken och då bestämde jag mig för att ta hem ett WC96MHF2 upp till 35g istället. Tyckte att för det jag vill ha spöt för, 35g är mer än tillräckligt.

Vad ska du spöt för?

Häls /T

Kommentera

..... Men jag vet att 90 procent av allt jag köper bara ligger o skräpar. Tyvärr är det så många gånger. Tvivlar på att jag är den enda med massor av beten osv som bara ligger till ingen nytta.
        ...
        Jag har varit där oxå. Så lösningen för mig var att sälja det jag hade inte använt på ett år och uppgradera de jag fiskar mkt med. Då hade jag plötsligt pengar över för att köpa exklusivare grejer.

Häls /T

Kommentera

Gör man ett spö som enligt namnet är till för en viss fiskemetod är det ju lättare för köparen att veta att den fungerar bra till ändamålet.

Förstår inte riktigt problemet :P

Att det fungerar att fiska det mesta med "allroundspön" är ju givetvis klart men det är ju konstigt att anta att specialspön inte skulle göra jobbet bättre

Sen måste man vara med på att Sportfiske i mångt och mkt är en prylrik hobby. Många som bedriver sportfiske ser nöje och tjusning i att köpa och äga utrustning. Även om man klarar att fiska det mesta i vårt land med ett 10-30/40g 9fot haspelspö så skulle jag tro att få som har sportfiske som hobby skulle nöja sig med det.

Jag började själv fiska det mesta med haspelspön. Även bottenmete och flötmete osv. Det fungerar men jag skulle aldrig göra det igen

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Gör man ett spö som enligt namnet är till för en viss fiskemetod är det ju lättare för köparen att veta att den fungerar bra till ändamålet.
            Varför då göra ett spinnspö med kastvikt upp till 120 gram som ska vara avsett för gummibeten och spinnerbaits? Bullar väger väl upp mot en 200 gram om jag inte har fel? Och vissa företags misslyckade gummibeten väger väl lika mycket? Är väl bara Alien eel som går att kasta med ett sånt spö? Går det verkligen att dänga iväg ett spinnerbait på en 30 gram?

Förstår inte riktigt problemet :P
            Är väl inga problem. Jag bara ifrågasätter. Det är väl ändå ett diskussionsforum? För man ska väl diskutera? Vad menas med:P???????

Att det fungerar att fiska det mesta med "allroundspön" är ju givetvis klart men det är ju konstigt att anta att specialspön inte skulle göra jobbet bättre
            Och vad säger att ett allround spö med en kastvikt upp till 150 gram som ett exempel inte skulle funka lika bra som ett "special" spö med samma kastvikt? Tillverkarna eller?

Sen måste man vara med på att Sportfiske i mångt och mkt är en prylrik hobby. Många som bedriver sportfiske ser nöje och tjusning i att köpa och äga utrustning. Även om man klarar att fiska det mesta i vårt land med ett 10-30/40g 9fot haspelspö så skulle jag tro att få som har sportfiske som hobby skulle nöja sig med det.
            Nää, det är sant.

Jag började själv fiska det mesta med haspelspön. Även bottenmete och flötmete osv. Det fungerar men jag skulle aldrig göra det igen
            Haspelfiske är skitcoolt. Bara jävla sämst när mans ska dänga iväg tunga beten.

Dinner time!

Kommentera

Varför då göra ett spinnspö med kastvikt upp till 120 gram som ska vara avsett för gummibeten och spinnerbaits? Bullar väger väl upp mot en 200 gram om jag inte har fel?
              Finns massvis med mjukbeten under 200g så där måste jag tyvärr säga att du har fel. Precis på samma vis som det finns massor med jerks under 100g även om det finns gott om spön med både lägre och högre kastvikter.

Och vissa företags misslyckade gummibeten väger väl lika mycket? Är väl bara Alien eel som går att kasta med ett sånt spö? Går det verkligen att dänga iväg ett spinnerbait på en 30 gram?

Är väl inga problem. Jag bara ifrågasätter. Det är väl ändå ett diskussionsforum? För man ska väl diskutera? Vad menas med:P???????
              Självklart Jag diskuterar ju nu
              Vet inte riktigt vad du menar med :P ? Om du undrar vad symbolen betyder är det en mun som flinar. (smilie)

Och vad säger att ett allround spö med en kastvikt upp till 150 gram som ett exempel inte skulle funka lika bra som ett "special" spö med samma kastvikt? Tillverkarna eller?
              Ingenting. Dock är inte ett spö med kastvikt upp till 150g ett allroundspö i mina ögon. Vad ska man ha det till om inte slänga tunga beten? Jag känner inte till särskilt många "vanliga" spön med kastvikt på 150g som inte är utvecklat till något speciellt fiske. Inget alls om jag ska vara ärlig.

Kommentera

Det dom avser som mjukbeten är inte de du nämner, utan shadjiggar och deras egna curly sue i minsta modellen.

Angående om det går att hiva 30g spinnerbait så skulle jag säga ja, jag hivar 60g spinnare med 180g spö på 7'3 ft så det borde inte vara helt omöjligt att få bra kastläng med 30g spinnerbait på ett 120g spö som är 9 ft.

Ett allround spö kompromissar på det mesta, vill du ha ett spö till jerk och mjukbeten så måste du offra lite av längden av spöt oftast, dvs max 8 ft spö till jerk skulle jag säga och absolut inte längre. styvheten och aktionen anpass därefter också. Självklart kommer spöt då funka sämre till mjukbeten och spinnerbaits än ett spö på 9 ft med samma kastvikt.

Så ett allround spö till tungt fiske kanske skulle ligga på 8ft och 150g med en viss aktion. Detta funkar inte super till något fiske men skapligt till mycket istället. Så tycker jag det är.

Haspel är något många uppskattar å tycker du om det fortsätt med det, finns hanskar med pekfinger om du tycker linan skaver ner i fingret för mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Finns massvis med mjukbeten under 200g så där måste jag tyvärr säga att du har fel. Precis på samma vis som det finns massor med jerks under 100g även om det finns gott om spön med både lägre och högre kastvikter.
                  Klart att det finns massor av mjukbeten under 200g. Samma med jerkar. Även jag har några jerkar. Men jag tror nog inte dessa spön är avsedda för små shadjiggar.

Självklart Jag diskuterar ju nu
                  Vet inte riktigt vad du menar med :P ? Om du undrar vad symbolen betyder är det en mun som flinar. (smilie)
                  Okej. Jag var redan gammal när Lunarsorm var på tapeten, är inte van vid sånna P och sånt.

Ingenting. Dock är inte ett spö med kastvikt upp till 150g ett allroundspö i mina ögon. Vad ska man ha det till om inte slänga tunga beten? Jag känner inte till särskilt många "vanliga" spön med kastvikt på 150g som inte är utvecklat till något speciellt fiske. Inget alls om jag ska vara ärlig.
                  Om du kollar runt på lite siter så kommer du hitta spön med den kastvikten som ej har nåt speciellt bete "säljargument" eller hur man skriver.

Kommentera

Klart att det finns massor av mjukbeten under 200g. Samma med jerkar. Även jag har några jerkar. Men jag tror nog inte dessa spön är avsedda för små shadjiggar.
                    Man behöver heller inte fiska med små shadjiggar. 150g är inte SÅ litet.

Om du kollar runt på lite siter så kommer du hitta spön med den kastvikten som ej har nåt speciellt bete "säljargument" eller hur man skriver.
                    Länka gärna ett.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 047 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist