Tips på tafs till jerkbait fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på tafs till jerkbait fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad du än gör så köp för guds skull inte 2 pack 50 cm ( tror det var den längden ) BFT. Både två small av för mig. En vid bottennapp, en när jag kastade ut och såg mig Westin ta en charter till Kina.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
      Vad du än gör så köp för guds skull inte 2 pack 50 cm ( tror det var den längden ) BFT. Både två small av för mig. En vid bottennapp, en när jag kastade ut och såg mig Westin ta en charter till Kina.
      2 pack vadå? 2 pack tafsar? titanium?, 1-tådig? 7-trådig? annat material?

Utveckla vilken produkt du menar.

Kommentera

Ursprungligen postat av gurio Visa inlägg
        http://www.fiskesnack.com/forum/show...r%C3%A4vlingen

Bra guide! Tar maximus 5 minuter att slänga ihop en tafs när du gjort några stycken ! =)
        Kanon tafsar, gjorde mina egna tafsar förra våren, gjort av med 2 tafsar sen dess.

Kommentera

Helt klart kanon. Har slängt ihop ett gäng kortare tafsar på ca. 35 cm av 50 Ibs. linan i år som jag hoppas ska funka bättre till dom lättare betena. Får hoppas dom inte blir för korta och att det ger resultat.

EDIT! Efter allt skrivande här på forumet får man ju framförallt hoppas att dom inte rakt av brister :P ! Men tror nog inte det iaf.!
          Senast ändrad av gurio; 2012-03-04, 22:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
            2 pack vadå? 2 pack tafsar? titanium?, 1-tådig? 7-trådig? annat material?

Utveckla vilken produkt du menar.
            Förmodligen två pack tafsar. Vad annars skulle det vara jag menar i en tråd som har rubriken "tips på tafs till jerkbaitfiske". Om den var 1 trådig eller 7 trådig har ingen aning om. Tvivlar på att den var 7 trådig då jag endast betalde 100-150 kr för två stycken.

Men om du så gärna vill så kan jag gräva i den externa hårddisken efter foto. Tror nämligen jag har fotat den?

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Förmodligen två pack tafsar. Vad annars skulle det vara jag menar i en tråd som har rubriken "tips på tafs till jerkbaitfiske". Om den var 1 trådig eller 7 trådig har ingen aning om. Tvivlar på att den var 7 trådig då jag endast betalde 100-150 kr för två stycken.

Men om du så gärna vill så kan jag gräva i den externa hårddisken efter foto. Tror nämligen jag har fotat den?
              Var dom smala så är dom entrådiga, är dom lite tjockare så är det 7 trådig, tänk dig att en trådiga ser ut som smal ståltråd, medans 7trådig mer liknar en vajer. Sen så skiljer det sig på att den 7trådiga har genomskinlig slang i ögglorna där beteslås och lekande sitter medans den en trådiga sigger med "vajer klämma" som är svart.

Du behöver inte leta upp bilder, var bara nyfiken.
              Inte testat dom färdig bundna som BFT har förutom den 7 trådiga 35cm långa, använder den till mjukbeten å den har hållit bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Var dom smala så är dom entrådiga, är dom lite tjockare så är det 7 trådig, tänk dig att en trådiga ser ut som smal ståltråd, medans 7trådig mer liknar en vajer. Sen så skiljer det sig på att den 7trådiga har genomskinlig slang i ögglorna där beteslås och lekande sitter medans den en trådiga sigger med "vajer klämma" som är svart.

Du behöver inte leta upp bilder, var bara nyfiken.
                Inte testat dom färdig bundna som BFT har förutom den 7 trådiga 35cm långa, använder den till mjukbeten å den har hållit bra.
                Vad bra att jag slapp leta upp bild då, för det hade jag ingen som helst lust med.

Vanligt plast(?) beklädd ganska så tjock och stel tafs var det. Stort (och bra ) Crosslock var det också.

Kommentera

Tror det är BFT's Ståltafsar isf... är väl bara de som säljs i två pack? Men kan ha fel.

Kommentera

Hej,
                    har flera kompisar som fiskar älv med vanlig nylonlina som tafs och de är nöjda... själv kör jag flourocarbon och tyvcker att det har funkat bra hittils. Jag kör fabrikatet Hi-Seas. Pallar man inte att mecka själv så är dessa grymma: http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=10683

Till stel tafs använder jag följande tråd: http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=3313
                    Den är grym! Aldrig några märkliga, oförklarliga linbrott som med diverse titanmaterial. Den är så billig så det är bara att mecka ihop en ny tafs när den börjar bli för krokig.

Ett jävligt bra tips: Byt tafs alltid när du funderar på att byta. Alltså, känns den skrovlig, tänker du att den kanske har blivit böjd en gång för mycket. Byt! Jag har tappat en hel del beten på att snålat med tafsmaterial och varit för snål för att byta.

När det gäller hakar är det vettigt att köpa original. Alltså original stay-lock. De är starkare. Roscoe gör också sjukt starka och bra hakar.
                    Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist