Tips på tafs till jerkbait fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på tafs till jerkbait fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på tafs till jerkbait fiske!

Hejsan jag är ny på detta med jerkbaitfiske men har läst att tafsen gärna ska vara hård och stum (inte böjbar).
    Detta för att få en bättre gång och kunna styra betet bättre?

Är det någon inbiten jerkbaitfiskare som har tips på billiga tafsar eller alternativ till tafsar.
    (Kan tänka mig att göra själv för att få ner priset något).

Tacksam för svar

Bra guide! Tar maximus 5 minuter att slänga ihop en tafs när du gjort några stycken ! =)

Kommentera

Jag använder bara mjuka tafsar till jerk. FC eller titanium tafs.
      FC = Fluorcarbon

Visst kan du använda mjuka el styva ståltafsar för någon 10a st.

Sök här i forum så hittar du hur man bla tillverkar egna tafsar.

Lycka till!
      I näst kast så .....

Kommentera

Billigast i längden blir nog Nylon/FC tafsar du knyter själv.

Angående styv vs mjuk så får du en "gångjärns" effekt av de hårda tafsarna så dom trycker ditt bete lite mer sida-sida gång än med mjuka som ger dig en lite mer svängande gång framåt. (så upplever jag det)

Hårda tafsar funkar lika bra som mjuka men blir ofta skeva efter ett tag.

Jag kör BFT Titanium 60lb no kink leader. Vet att folk tycker att dessa går av helt oväntat men har själv inte märkt av det. Detta alternativ i sig eller andra enkel trådiga titanium material kostar ju mer än FC/nylon.

Billigast blir Nylon tafsar, alltså shockleader nylon som egentligen används till havsfiske, tror att 1,17 mm nylon ger en minst lika bra tafs som 1,17 mm FC. Du har ju kanske kortare livslängd på Nylon än FC men 80-90kr för 50m nylon är ju inte farligt.

Tror att FC kostar runt 130kr för 50m? lite osäker.

Kör med FC om du inte vill testa nylon, jag har själv inte testat men funderar starkt på att göra det.

OCH väljer du FC/nylon så glöm inte att byta tafs så fort du märker slitage på den. Åter använd beteslåsen och lekanden.

Ett tips för att snabbt kunna byta tafs är att sätta ett beteslås i huvudlinan och ett lekande/öggla på tafsen. Ger dig en fördel om du vill byta till en längre/kortare/ny tafs snabbt.

Du får själv testa dig fram av alternativen, FC/nylon väger väldigt lite och kan ge dig en fördel om du vill fiska långsamt. Medans stela stål/titan tafsar samt 60-75lb mjuk titanium tafsar väger mer och ger dig lite mer sjunk på betena.

Edit: om du kör enkel trådig titan tafs efter grävlingens guide så är krympslang inget måste, jag kör helt utan och det har aldrig krånglat med knutarna. Man får kolla den lite noga efter en stor fisk så man ser om knuten håller på att ge med sig.
        Senast ändrad av Guest; 2012-03-03, 12:06.

Kommentera

Tack så mycket för alla konkreta och utvecklade svar

Kommentera

Jag köper BFT titan tråd och knyter själv! fungerar utmärkt och man får den längd man vill ha!
            www.gaddgapet.se

http://gaddgapet.blogspot.se

Kommentera

Jag använder nylon 1,17mm billigt och funkar hur bra som helst.
              Jag testade att dra med en kniv 25ggr på både nylon och FC och FCn blev faktiskt mycket mer uppriven än nylonen så det beror helt enkelt på vilket märke du köper. Jag testade Savagear 100% FC och Strike Wire Nylon.
              En 2,5 varvs betesknut till lekandet. Se till att du håller i lekandet när du drar åt knuten, inte i stumpen, fukta mycket och dra hårt och bestämt. Perfection loop som man gör så liten man kan till beteslåset.
              Darts lekanden och Stay-Lok beteslås (man kan göra perfection loopen utan beteslåset på och sedan trä på det, smidigt!)

Kommentera

Tack för alla tips. Funderar på att testa Strike Wire Nylon 50m. Det blir ju en massa tafsar
                Någon som har nått förslag på lekande och dyligt som är hållbara för en liten peng?

Kommentera

Köp BFT's Staylock i storlek 4 har jag för mig. Tycker dom funkar super, hade problem med dessa i början, men nu så är dom helt underbara att använda, säkra och lätta att använda.

Lekande så kör jag även där BFT's i storlek 5 har jag för mig. tror att lekande kommer i 10 pack och staylock (stay-lok?) i 5 pack. båda kostar runt 50kr styck i affär men om du kär nylon så kan du ju göra 5 stycken och sen återanvända när du behöver byta tafs.

Och gör du tafsarna ca 50-55cm långa (beroende på om du tycker dom är för långa) så kan du klippa tafsen där den är skadad och knyta beteslåset igen så har du kanske en 40cm tafs fortfarande.

Lycka till med knytandet!

Kommentera

Stay-lock är kanon, men kolla en extra gång på Darts super rolling lekande strl 4. Kostar 20 spänn på lundgrens. http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=11449
                    Lundgrens Crosslock är också kalasbra! 20 spänn kostar de också. http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5685
                    Senast ändrad av Cannonball; 2012-03-04, 22:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40