Vilket jerkspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket jerkspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket jerkspö?

Hej allihopa ska köpa ett jerkspö, och har hittat 3 olika.

Värtan Jerk 40-125 g

BFT Stiff upp till 150 g

BromanOdell 250 g

Om man vill lära sig fiska jerk, med standardbeten som Buster Jerk, Salmo Slider och Big Bandit, vilket ska jag satsa på?

mvh

Av de tre du nämner skulle jag spontant rekommendera BromanOdell (antar då att det är Esox Lucius 6,3 fot du menar). Ska dock sägas att jag inte har någon alls erfarenhet av Värten-spöet. Esox Lucius-spöet är ett lättfiskat och lättviktigt spö, och att det är tvådelat är ju ganska smidigt. Det är rejält överklassat dock, för 250-gramsbeten trivs det inte alls särskilt bra med. Men till de lättare beten du nämner funkar det däremot utmärkt.

Kommentera

Så även om det är klassat för 250 gram så går det smidigt att kasta beten på runt 75? mvh

Kommentera

"Det är rejält överklassat dock, för 250-gramsbeten trivs det inte alls särskilt bra med. Men till de lättare beten du nämner funkar det däremot utmärkt."

Kommentera

Jag har bara testat stiffen av de du nämner. Det är bra nybörjar spö. Funkar utmärkt till de beten du nämnt.

Spontant så hade jag valt stiffen då det är beprövat och och håller. Dock så är säkert bromanodell spöt fint det med.

Dock så lägger du 700-800 för stiffen kan du ju lika gärna gå upp till ett strike pro spö för 945kr + frakt på beoutdoors. Dom är sega på leveransen men grejerna kommer.

Annars så om du ska på fiskemässan så kolla där på spön som ser intressanta ut.

Bästa tipset är som vanligt att känna på spöna och sedan välja det man själv är mest bekväm med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 017 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13