Problem med min JB! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med min JB!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med min JB!

Hej!
    när jag var ute och fiskade sist så ville inte min JB "ta" upp igen efter frikoppling, utan när jag vevar så rör sig inte spolen. man kan sitta och snurra på veven men inget händer, och tumtangenten är glapp undertiden.
    Men efter ett tag så började den funka en stund men la av senare igen.
    någon som haft samma problem och kan dom lösa det på en service? rullen är ca två år och har varit på service en gång tidigare.

Har du dragit åt slirbromsen?

Kommentera

ja det är den, hände mitt under ett kast och har fungerat kanon innan. vet inte om det är att fettet stelnat eller om det är någon del som gått sönder eller rostat :/

Kommentera

Har fettet blivit köldstelt borde det mjukna i värmen inomhus! Mitt förslag är att du plockar fram sprängskissen och bekantar dig med rullens insida. Gör du det, kan du plötsligt mecka och efter ett par gånger kan du laga ALLT på din rulle. Annars går det ju att lämna in den med risk för att missa ett gäng fiskedagar.

Kommentera

Råkade ut för detta förra våren och plockade isär rullen i båten. Utan sprängskiss :-). Men efter lite plockande
          så drog jag i 5-56 och då började grejorna funka igen.

Misstänker att originalfettet blir lite för stelt när det är kallt.

Kommentera

Hade detta problem i vintras vid ismete med min predator, det var för kallt helt enkelt så att fri kopplingen låste sig.

Så tror som föregående talare.

Kommentera

Ett tips är att plocka isär och smörja rullen med riktigt fett och olja. 5-56 hör inte hemma i en rulles mekanism. Finns en arm i mekanismen som har en "pigg" som sticker upp. Denna ska haka i den kuggade brickan under huvuddrevet när du vevar och därmed slå tillbaka mekanismen. Kolla så inte denna pigg blivit nedsliten..

Kommentera

Men om fettet blivit köldstelt så borde det ju släppa inomhus? har haft den liggande framför kaminen hemma men inget händer.
                känns sådär att plocka isär den själv, ska in och prata med dom där jag köpta rullen och se om han kan smörja upp den eller om jag behöver skicka iväg den. tack för alla svar!

Kommentera

Har råkat ut för något liknande på en pro-rocket då var det pinjongdrevet som inte ville hoppa tillbaka, som sagts här tidigare, montera isär den tvätta , torka av och sätt ihop den igen, inte så svårt bara du har skissen och även lägger ut delarna på ett ställe med gott om plats och i rätt ordning så du vet i vilken ordning dom ska tillbaka.

Obs, 10 års garanti på en ny Amb. vet dock inte om det gäller denna typen av fel.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-04-07, 08:22.

Kommentera

gjorde som dom flesta sa, plockade isär rullen några gånger och gjorde rent innan jag fick det att funka, var inte lika mycket smådelar som jag först trodde. nu funkar allt fint igen! är något speciellt fett och olja som ska användas?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13