Kraftigare Gäddhaspelset! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kraftigare Gäddhaspelset!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kraftigare Gäddhaspelset!

Har ett jerkspö och ett lite kraftigare spinnspö men hade tänkt att skala ner lite granna och tänkte då först på ett haspelset, dels för att kasta lite lättare saker men också för att kunna låna ut det till kompisar som hänger med. Jag kommer att använda det till jiggar, spinnerbaits, wobblers, swimbaits, skeddrag. Mao traditionellt gäddspinn.

Mitt mål är att komma under 3000 SEK för hela paketet. Spöt får helst vara runt 8 fot och ha en kastvikt upp till 70 g, 2 delat. Har sneglat på Sargusen då den har fått mycket bra kritik och har även kollat lite på BFT Walker Jig X-Heavy 8 ft men har inte haft möjligheten att känna på det.

Låter det som ett vettigt set eller kan ni rekommendera några andra kombinationer??

Tack på förhand

//Andreas
    "Så länge det ser bra ut, är det okej"

Jag har det spöt med en shimano gt 4000 på. Har varit nöjd med det. Nu ska det dock säljas. Fiskar bara multi över 20g betesvikt. Är du intresserad av ett begagnat i väldigt bra skick kan du känna på mitt imorrn, kör förbi götet på väg hem från jobbet i Oslo!

Kommentera

Ursprungligen postat av t0rst3n Visa inlägg
      Har ett jerkspö och ett lite kraftigare spinnspö men hade tänkt att skala ner lite granna och tänkte då först på ett haspelset, dels för att kasta lite lättare saker men också för att kunna låna ut det till kompisar som hänger med. Jag kommer att använda det till jiggar, spinnerbaits, wobblers, swimbaits, skeddrag. Mao traditionellt gäddspinn.

Mitt mål är att komma under 3000 SEK för hela paketet. Spöt får helst vara runt 8 fot och ha en kastvikt upp till 70 g, 2 delat. Har sneglat på Sargusen då den har fått mycket bra kritik och har även kollat lite på BFT Walker Jig X-Heavy 8 ft men har inte haft möjligheten att känna på det.

Låter det som ett vettigt set eller kan ni rekommendera några andra kombinationer??

Tack på förhand

//Andreas
      Hej Andreas Östlund;

Besök gärna Stjärnås Sportfiske i Göteborg, där du bor, och be Sonny om råd. Sonny Stjärnås byggde ett 10,5 fots extra kraftigt spinnspö på en Sportex beachcastingklinga åt mig någon gång i slutet av 1970-talet eller början av 1980-talet då Sonny arbetade hos EL-GE Sportfiske i Göteborg. Det spöt använder jag än idag som favoritspö när jag kastar med 80 - 130 grams tunga wobbler efter Mälarens och Östersjöns monstergäddor...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Här har du två set. Penn sargus + Savage gear MP Pro har jag inte hört något annat än bra om...

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

/jocke

Kommentera

Jag ger ett tips om att ta en titt på Daiwa Luna predator softbaits. Har haft mitt i snart ett år och använt det till fiske med lättare beten (mest jiggar och lättare spinnerbaits, upp till 70 gram ) och är väldigt nöjd med det.
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Jag kör med en Pflueger President lågprofilare till lättjerken och haspelrulle till gäddspinn, kanonrullar som håller i ur o skur!
            Dom är rätt dyra i Sverige men jag betalade inte många kronor för dem i USA.

Lycka till!
            /Linus

Kommentera

Old Firehand : skall ta en tur och se lite vad man hittar.
              Jordbo: Har redan ett spinnset upp till 90 gr så jag tänkte gå ner litegranna, men skall ta en funderare. Softbaits känns intressant

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
              Jag ger ett tips om att ta en titt på Daiwa Luna predator softbaits. Har haft mitt i snart ett år och använt det till fiske med lättare beten (mest jiggar och lättare spinnerbaits, upp till 70 gram ) och är väldigt nöjd med det.
              Har för mig att jag har kännt på softbaitsspöt, är inte det extremt toppigt och framtungt??
              "Så länge det ser bra ut, är det okej"

Kommentera

Jo, det är ett ganska "toppigt" spö. Tyngdpunkten på spöet med en 4000 rulle ligger pricis framför handtaget. Då hela paketet är ganska lätt är det inget jag reflekterat så mycket över.
                ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av t0rst3n Visa inlägg
                  BFT Walker Jig X-Heavy 8 ft
                  Kanonspö och mycket robust (bra om du ska låna ut det).
                  Har kört grymt hårt med mitt i 5-6 år, från land, från båt, in och ut ur bilar o.s.v.
                  Det ser inte vackert ut, men håller fint fortfarande.
                  Kanske i klenaste laget till spinnerbaits (typ M/G) men fixar allt annat som du räknar upp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  273 451 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13