hantering utav gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hantering utav gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    kroklossaren finns i rostfritt och en billigare variant,försinkad....därav prisskillnaden...
    Happ, vet inte om de har den rostfria i butiken jag var och kolla i...

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
    Med ett par Hexarmor Ultimate L5 handskar behövs ingen håv.., du bara stoppar in fingrarna i gäddkäften å låter gäddan bita fast.., sen är det bara att dra upp den ur vattnet..
    Väntar otåligt tills dom nya identiska, men vattentäta handskarna finns i butik...
    haha, med andra ord så är det perfekt att träna gälgrepp med dem!

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
    ( inbilla dig inte att krokar inte fastnar, det gör dom! Bara inte riktigt lika illa) Ikeakasse för avkrokning och vägning...
    Tack för tipset, man kanske kan göra små hål i botten så att eventuell vattensamlig rinner bort? tänkte att annars är väl risken stor att det samlas lite vatten där och vägningen blir fel... men angående gumminätet.. är det inte lätt att det går sönder utav krokarna eller är det något annat material innanför gummit?

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Gäddor upp till cirka 6 kilos vikt bör du enkelt och smidigt kunna lyfta rakt upp i ett stadigt nackgrepp. Är Gäddan mellan 10 och 17 kilo kan du lyfta henne med ett fast grepp under ena gälen, Gälgreppet, och stödja henne med andra handen under buken.

Bedriver du Catch & Release, som jag gjort med de flesta av mina fångade Gäddor sedan år 1977, och har för avsikt att återutsätta Gäddan bör besöket i båten bli så kort som möjligt. Håvar du Gäddan bör hon inte få vistas alltför länge i luften speciellt i varmt väder sommartid. Får hon vistas många minuter ovanför vattnet är risken stor att hon avlider vid återutsättningen eller strax efter.

Själv använder jag Berkleys Lipgrip med digital våg upp till 14 kilo (30 Lbs). Den är smidig, har greppvänligt handtag och handlovsrem (ifall du skulle tappa greppet). Tyngre Gäddor väger jag på mitt 20-kilosbesman.

Som kroklossare använder jag mest tumme och pekfinger. Sitter krokarna långt in i Gäddans käft har jag en Berkley multifunktionstång eller långkäftad fjäderringstång till hjälp.
    C&R är det som gäller på gäddor för mig ja... men om man använder lipgrip på större gäddor är det inte risk att nacken tar skada då? och nackgrepp, klämmer man bara åt över gälarna då?
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Med ett par Hexarmor Ultimate L5 handskar behövs ingen håv.., du bara stoppar in fingrarna i gäddkäften å låter gäddan bita fast.., sen är det bara att dra upp den ur vattnet..
      Väntar otåligt tills dom nya identiska, men vattentäta handskarna finns i butik...
      Vad kostar dessa handskar? Jag är värdelös på gälgreppet och lite för feg att verkligen öva med rädsla för gälbågar och trekrokar... Det är lättare att ta fram lipgripen...

Kommentera

Gälgreppet är ganska smidigt på de större gäddorna.. På de mindre så brukar jag ta nackgrepp.. Men visst önskar man att att man hade en avkrokningsmatta ibland.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Vad kostar dessa handskar? Jag är värdelös på gälgreppet och lite för feg att verkligen öva med rädsla för gälbågar och trekrokar... Det är lättare att ta fram lipgripen...
          Ta gälgreppet när du känner dig säker. Desto större fisk, desto lättare. Använd nån tunn handske. Det gör jag ibland då jag tycker att det gör ont som fan när man skär sig på fingertopparna. Utsidan av händerna gör inte speciellt ont. Brukar skära igenom handsken jag använder i alla fall.

Sitter krokarna på ett sätt som gör att det inte är allt för inbjudande, så brukar jag ta den med läppgrepp för att sen kroka av den i vattnet och lyfta upp den i gällgreppet. Håv har jag ingen. Klumpigt när man fiskar själv.

Lite jevla ont ska det att göra när man fiskar Gädda. Tänk vad om de ska ha av alla krokar osv.

Kommentera

Det bästa att landa stora fiskar är såklart med en stor håv.., men nackdelen med stora håvar är just att dom är stora å klumpiga + att dom inte gör näten i material avsett att bara lyfta upp fisken i, dessutom finns ingen stor håv som går att lyfta stora fiskar med.., iaf ingen som är hanterbar i en enkel gummibåt eller annan mindre båt, så det blir att släpa fisken å sen försöka lyfta i nätet eller i fisken..
            Gälgrepp är ett alternativ, men inte heller det är nåt alternativ på större gäddor, om man sitter i en enklare gummibåt...

Ska fan-i-mig fundera på hur en alternativ håv ska se ut för att användas i fiske från en mindre båt.., prio 1 är att byta ut nätet mot nåt som inte trasslar in sig i krokarna på betena, men inte nåt gumminät, en sån håv skulle göra många fiskare väldigt glada.., teleskop-skaft å bra "handtag" på själva håven bör det åxå vara..
            Senast ändrad av uppköparn; 2012-05-16, 11:23.

Kommentera

Det bästa att landa stora fiskar är såklart med en stor håv.., men nackdelen med stora håvar är just att dom är stora å klumpiga + att dom inte gör näten i material avsett att bara lyfta upp fisken i, dessutom finns ingen stor håv som går att lyfta stora fiskar med.., iaf ingen som är hanterbar i en enkel gummibåt eller annan mindre båt, så det blir att släpa fisken å sen försöka lyfta i nätet eller i fisken..
              Gälgrepp är ett alternativ, men inte heller det är nåt alternativ på större gäddor, om man sitter i en enklare gummibåt...

Ska fan-i-mig fundera på hur en alternativ håv ska se ut för att användas i fiske från en mindre båt.., prio 1 är att byta ut nätet mot nåt som inte trasslar in sig i krokarna på betena, men inte nåt gumminät, en sån håv skulle göra många fiskare väldigt glada.., teleskop-skaft å bra "handtag" på själva håven bör det åxå vara..

Där kan jag inte hålla med dig! Av mycket man har läst och sett på filmer så ska man handta fiskarna. Det är mycket bättre för gäddan vid gälgreppet.. En håv gör mer skada än vad ett gälgrepp gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                Googla, dom ligger på ca 250 sek, om jag inte minns fel.., vi hade tänkt börja sälja dom, men väntar istället på den vattentäta varianten för testning..
                Här är en sida som åxå länkar till amazon.com: http://youcutproofglovesbeat.blogspo...resistant.html
                Hmm funkar verkligen en lipgrip på större gäddor/fisk.., har en lipgrip med roterande käftar, ska testa den på gädda i sommar, men allt blir så bökigt när man sitter i en liten gummibåt, fast den är perfekt med en elmotor att glida runt i, så länge inte "storfisken" hugger, då blir det riktigt intressant :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
                  Där kan jag inte hålla med dig! Av mycket man har läst och sett på filmer så ska man handta fiskarna. Det är mycket bättre för gäddan vid gälgreppet.. En håv gör mer skada än vad ett gälgrepp gör.
                  Helt rätt, en håv med fel maskor å i fel material ger alltid skador på fisken, men att ta i fisken kan även det skada skinnets yta. Nu har det ju ingen betydelse om det gäller matfisk eller annan fisk som ska fiskas bort ur vattnet, t.ex decimering av gäddor i ett vatten..
                  Men det finns håvar med gummi som påstås vara skonsamma, dock är jag tveksam till gummi ö.h.t, det är ju ett naturmaterial som utan behandling åldras väldigt snabbt i solljus..
                  Men ett rutformigt nät av platta breda remsor borde fungera bra, det gäller bara att hitta nåt som är lätt men ändå sjuker snabbt.., ska kolla hos de som tillverkar lastnät eller liknande å be dom skicka varuprover.., kanske går det att hitta nåt lämplig material där..
                  Eg är det konstigt att ingen tillverkar bra håvar för lite större fiskar, dom ser ju faktiskt ut som dom alltid har gjort.., ingen direkt produktutvecklig att tala om där..

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
                    Happ, vet inte om de har den rostfria i butiken jag var och kolla i...

haha, med andra ord så är det perfekt att träna gälgrepp med dem!

Tack för tipset, man kanske kan göra små hål i botten så att eventuell vattensamlig rinner bort? tänkte att annars är väl risken stor att det samlas lite vatten där och vägningen blir fel... men angående gumminätet.. är det inte lätt att det går sönder utav krokarna eller är det något annat material innanför gummit?

C&R är det som gäller på gäddor för mig ja... men om man använder lipgrip på större gäddor är det inte risk att nacken tar skada då? och nackgrepp, klämmer man bara åt över gälarna då?
                    Hej Tobias Berg;

Jag förmodar att du driver eller skämtar med mig!

Om du greppar Gäddan över nacken och samtidigt trycker ihop gällocken med pekfingret på ena sidan och tummen på andra sidan som min fiskekompis Kjell Lagergren gör på en 9,2 kilos Gädda här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm eller på en 7-kilos Gädda här kan du snabbt lossa krokarna med andra handen och sedan återutsätta Gäddan oskadad.

Själv är jag kanske lite försiktigare och mer noggrann än Kjell Lagergren vid nackgreppet. Jag håller Gäddan i ett stadigt grepp med tummen tryckt längre fram mot ena sidans gällock och tre fingrar också längre fram mot andra sidans gällock. Med mitt nackgrepp blir Gäddan helt paralyserad och rör inte en fena innan jag tagit loss betets krokar och lättar på gälgreppet.

Rättelse: Gäddor upp till cirka 6 kilos vikt bör du enkelt och smidigt kunna lyfta rakt upp i ett stadigt nackgrepp. Är Gäddan mellan 10 och 17 kilo kan du lyfta henne med ett fast grepp under ena gällocket, Gällocksgreppet, och stödja henne med andra handen under buken.

Du får träna på nackgreppet i år på några hundra Gäddor. Till hösten är du expert på nackgrepp och förstår inte varför andra Gäddfiskare använder håv där krokar trasslar eller skär in i håvgarnet....med en massa onödig tid till spillo....

Go for the Big Northerns!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-05-16, 17:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Tobias Berg;

Jag förmodar att du driver eller skämtar med mig!

Om du greppar Gäddan över nacken och samtidigt trycker ihop gällocken med pekfingret på ena sidan och tummen på andra sidan som min fiskekompis Kjell Lagergren gör på en 9,2 kilos Gädda här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm eller på en 7-kilos Gädda här kan du snabbt lossa krokarna med andra handen och sedan återutsätta Gäddan oskadad.

Själv är jag kanske lite försiktigare och mer noggrann än Kjell Lagergren vid nackgreppet. Jag håller Gäddan i ett stadigt grepp med tummen tryckt längre fram mot ena sidans gällock och tre fingrar också längre fram mot andra sidans gällock. Med mitt nackgrepp blir Gäddan helt paralyserad och rör inte en fena innan jag tagit loss betets krokar och lättar på gälgreppet.

Repris: Gäddor upp till cirka 6 kilos vikt bör du enkelt och smidigt kunna lyfta rakt upp i ett stadigt nackgrepp. Är Gäddan mellan 10 och 17 kilo kan du lyfta henne med ett fast grepp under ena gälen, Gälgreppet, och stödja henne med andra handen under buken.

Go for the Big Northerns!

Old Firehand
                      www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
                      Jag menade såklart att man klämmer åt över gällocken och inte gälarna

eller var det något annat du tyckte jag skrev konstigt?
                      KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                      Gös: 77cm 4,56kg
                      Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                      Öring: 500g+
                      Röding: 1,03kg 46cm
                      Regnbåge: 2.5kg 53cm
                      Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Foton

Collapse