hantering utav gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hantering utav gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hantering utav gäddan

Bra, prisvärd håv att använda när man fiskar gädda?

Godkänd digital fiskevåg som gärna klarar lite vatten, fukt och så

Kroklossare?

avkrokningsmatta?

Ja, vad använder ni för någon typ eller vad rekommenderar ni att man ska använda? länka gärna till hemsida med om ni har tid.
    Senast ändrad av Cookie o0; 2012-05-15, 13:29.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

BFTs kroklossare är grym! Håv så är väl Savagegears att rekommendera?

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
      BFTs kroklossare är grym! Håv så är väl Savagegears att rekommendera?

du menar den där va? såg en liknande för 99 spänn idag http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...t-hookout.html

Problemet med min gamla håv är att den är för liten och så fastnar krokarn hela tiden i den... men en sån där Savage-Gear med gumminät verkar ju perfekt, tips var man kan hitta en sån i bra prisklass?
      Senast ändrad av Cookie o0; 2012-05-15, 13:21.
      KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
      Gös: 77cm 4,56kg
      Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
      Öring: 500g+
      Röding: 1,03kg 46cm
      Regnbåge: 2.5kg 53cm
      Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Japp den kroklossaren! Ang. håv så får man leta, har inget tips tyvärr!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
          du menar den där va? såg en liknande för 99 spänn idag http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...t-hookout.html

Problemet med min gamla håv är att den är för liten och så fastnar krokarn hela tiden i den... men en sån där Savage-Gear med gumminät verkar ju perfekt, tips var man kan hitta en sån i bra prisklass?
          kroklossaren finns i rostfritt och en billigare variant,försinkad....därav prisskillnaden...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Med ett par Hexarmor Ultimate L5 handskar behövs ingen håv.., du bara stoppar in fingrarna i gäddkäften å låter gäddan bita fast.., sen är det bara att dra upp den ur vattnet..
            Väntar otåligt tills dom nya identiska, men vattentäta handskarna finns i butik...

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
              Med ett par Hexarmor Ultimate L5 handskar behövs ingen håv.., du bara stoppar in fingrarna i gäddkäften å låter gäddan bita fast.., sen är det bara att dra upp den ur vattnet..
              Väntar otåligt tills dom nya identiska, men vattentäta handskarna finns i butik...
              Vilken intressant teknik...låter livsfarligt med tanke på att betet oftast sitter i munnen på gäddan. Har du blivit inspirerad av rednexfisket Noodling?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
                Bra, prisvärd håv att använda när man fiskar gädda?

Godkänd digital fiskevåg som gärna klarar lite vatten, fukt och så

Kroklossare?

avkrokningsmatta?

Ja, vad använder ni för någon typ eller vad rekommenderar ni att man ska använda? länka gärna till hemsida med om ni har tid.
                Hej Tobias Berg;

Gäddor upp till cirka 6 kilos vikt bör du enkelt och smidigt kunna lyfta rakt upp i ett stadigt nackgrepp. Är Gäddan mellan 10 och 17 kilo kan du lyfta henne med ett fast grepp under ena gälen, Gälgreppet, och stödja henne med andra handen under buken.

Bedriver du Catch & Release, som jag gjort med de flesta av mina fångade Gäddor sedan år 1977, och har för avsikt att återutsätta Gäddan bör besöket i båten bli så kort som möjligt. Håvar du Gäddan bör hon inte få vistas alltför länge i luften speciellt i varmt väder sommartid. Får hon vistas många minuter ovanför vattnet är risken stor att hon avlider vid återutsättningen eller strax efter.

Själv använder jag Berkleys Lipgrip med digital våg upp till 14 kilo (30 Lbs). Den är smidig, har greppvänligt handtag och handlovsrem (ifall du skulle tappa greppet). Tyngre Gäddor väger jag på mitt 20-kilosbesman.

Som kroklossare använder jag mest tumme och pekfinger. Sitter krokarna långt in i Gäddans käft har jag en Berkley multifunktionstång eller långkäftad fjäderringstång till hjälp.

Go for the Big Northerns!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Braxbåge Visa inlägg
                  Vilken intressant teknik...låter livsfarligt med tanke på att betet oftast sitter i munnen på gäddan. Har du blivit inspirerad av rednexfisket Noodling?
                  Ha ha ha, du menar när dom letar upp fisken med fötterna å sen gräver fram dom med händerna? Ja det ser onekligen lite farligt ut.. såg en man som blev rejält biten, eller skadad på annat vis.., fast han höll god min framför kameran..

Handskarna ska ju hålla för det mesta, fast när vi testade dom så var dom inte helt nålsticks-säkra.., men helt klart är att det är riktigt bra handskar, kostar bara ca 250 sek på Nätet..
                  Det ska komma vattentäta med HexArmor inom en snar framtid, å då blir dom perfekta fiskehandskar för de som vill ha lite kraftigare handskar.., så dom tänker jag ta hem å testa.., att hitta en gädda som vill tugga lite på dom är inte så svårt :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                    Jag kör också den på bråkiga smågäddor där gälgrepp inte är något alternativ, dom brukar bli bra förvånade när jag sticker tummen i truten på dom och snällt bita sig fast själva.... Men jag har inte vågat testa på dom stora...

I övrigt, bra kroklossare, reservkroklossare (bra för klumpedunsar som tappar grejor och vid dubbelhugg), bft avbitare klipper krokar som smör och har räddat livet på många gäddor (hellre byta krok än en död gädda), en savagegear håv för att gäddan ska ha någonstans att vila medan jag tar på handskarna ( inbilla dig inte att krokar inte fastnar, det gör dom! Bara inte riktigt lika illa) helst krokar jag av småfisk som inte ska vägas eller fotas utan att ta i dom alls. Ikeakasse för avkrokning och vägning...

Funderar på att köpa eller bygga en vagga, de verkar smidiga, måste bara lista ut ett sätt att få den att hänga redo i vattnet...
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 781 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist