Ambassadeur 4600C3, till Jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4600C3, till Jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 4600C3, till Jerk?

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni säger om att använda min 4600c3 till jerkfisket, funkar det helt ok lr bör jag köpa ny rulle?

Lättare beten funkar bra men om du skall dänga dom riktigt stora bör du i alla fall skaffa nytt stativ.

Kommentera

Sedan bör du ju ha flätlina 0,32/0,36 och frågan är hur mycket sådan man får plats med på rullen?

Skönt annars med en så liten rulle i näven under jerkning...

Kommentera

0,32/0,36
        Ja den biten glömde jag, en 4500 tar 165 meter 0:30 men 0:32-0:36 flätlinor motsvarar lågt räknat 0:50-0:70 nylon i tjocklek
        så där blir inte mycket lina på spolen.

Kommentera

En 4600c3 tar 130m 0.30.. Då skulle jag inte köra tjockare flätlina än 0.28.

Kommentera

En 4600c3 tar 130m 0.30
            Alldeles rätt snusdennis, hade dålig koll på C3, min rocket tar 165 meter 0:30

Då blir det inte mycket plats till lina, dynemalinor växer med 100% på spolen så där har du en 0:60 nylonlina vid 0:28, en power pro är lite snällare när man spolar på den så kanske en 0:45 nylon,,, sedan är det ju helt upp till TS vilka beten han ska köra och hur mycket lina han behöver.

Kommentera

Vilka beten räknas som lättare inom jerk då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mirozel Visa inlägg
                Som rubriken lyder så undrar jag vad ni säger om att använda min 4600c3 till jerkfisket, funkar det helt ok lr bör jag köpa ny rulle?
                Hej Dan Carlsson;

ABU Ambassadeur C3 är enligt tillverkaren ABU Garcia en riktig slitvarg bland multirullar. Den har alltid varit råstark och pålitlig. Din 4600 C3 som har en linkapcitet på 130 meter 0,30 mm lina bör klara det mesta inom jerkfiske med inte alltför tunga jerkbaits.

När jag var i Minnesota och tävlade mot legendariska jerkbaitfiskare i Leech Lake i början på 1980-talet såg jag flera muskiefiskeguider som jerkfiskade med föregångaren Ambassadeur 4500C och Daiwa PR-35. Guiderna förflyttade sig med hjälp av fotmanövrerade MINN KOTA elektriska fiskemotorer och parallellkastade mot vasskanter, över grundryggar och utefter vegetationsbevuxna, friliggande grynnor med Suick Thriller och Bobby Bait jerkbaits....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

Kommentera

Fast om specifikationen säger en linkapacitet på 130 meter 0,30 mm så avser det ju nylon, och då kan man väl räkna med att man får på ungefär någonstans kring 70 meter flätlina på 0,28? (Vilket ju iofs faktiskt kan räcka vid jerkfiske).

Har ingen egen erfarenhet av Ambassadeur 4600. Men till lättare jerk, säg max 70-80 gram, gissar jag att den faktiskt borde bli riktigt najs.

Kommentera

Kör på du,jag använder också en liten rulle Calcutta 251 funkar kanon till mitt lätta jerkfiske upp till 125 gr iallafall,och sen så ryms rullen så skönt i handen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 935 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13