Ursprungligen postat av jorgen.mansson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lågprofil
Collapse
X
-
Jag rekommenderar sådant jag själv fiskat med eller har iaf testat fiska med. Sen är jag också en av få som alltid vevat med höger handen. Finns inte så många högervevade shimano, okuma, daiwa rullar på den svenska marknaden. Även svåra att få tag på generellt!Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
-
Jag agerar rullmekaniker på våran fiskeklubb sedan några år och jag har samlat lite fakta ang. vilka delar och vilka rullar bråkar mest. Så , så enkelt är det inte. :PUrsprungligen postat av HenkeW Visa inläggFolk köper dessa rullar av samma anledning som att merparten av svenska folket åker Volvo..
Sådär, då behöver vi inte fundera på det mer :-P
Häls /T
Kommentera
-
SimpZeN
Som snusdennis säger så borde promax fungera helt okej några år i alla fall. Sen så är ju en nackdel med promaxen att den saknar synkad linspridare, dvs linspridaren är kopplad till veven istället för spolen.
Om jag fick välja mellan Revo toro och revo inshore skulle jag välja Toro, mest för att jag just köpte en kanske... men den extra lin kapaciteten är det värt.
+ att dom rear ut Toron för 1995kr är ju inte helt fel.
(Curradon ligger även den på 1995 på www.sportfiskeprylar.se )
Kan inte uttala mig om curradon, men har du råd så satsa på revo toro, Revo Inshore eller Currado.
Kommentera
-
Villa man kasta relativ lätta beten, då behöver man ingen synkad linspridare. Om det inte så att det finns en bra anledning till det.Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inläggSen så är ju en nackdel med promaxen att den saknar synkad linspridare, dvs linspridaren är kopplad till veven istället för spolen.
Det finns fördelar och nackdelar med en synkad linspridare och såvitt jag vet ( och testat) det är mest en vanesak, även när man börja kasta lite större beten. Är spolen för bred och linspridare ligger för nära spolen , då har man en stor fördel att ha synkad linspridare.
Häls /T
Kommentera
-
SimpZeN
Som jag har märkt det, speciellt om man fiskar efter gädda är att om gäddan dyker och linspridaren står ute mot kanten så kommer bromsen att glappa till... vilket kan leda till tappade fiskar. Eller att bromsen tvärlåser.....Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggVilla man kasta relativ lätta beten, då behöver man ingen synkad linspridare. Om det inte så att det finns en bra anledning till det.
Det finns fördelar och nackdelar med en synkad linspridare och såvitt jag vet ( och testat) det är mest en vanesak, även när man börja kasta lite större beten. Är spolen för bred och linspridare ligger för nära spolen , då har man en stor fördel att ha synkad linspridare.
Häls /T
Speciellt Abu's Max serie lider av detta. Men lär man sig hantera osynkad linspridare så är det minst lika bra.
Dom säger ju att man kastar längre med osynkad.
Kommentera
-
Ja, det kan vara en besvikelse, när man tappar fiskar och i ditt fall det beror inte på att rullen har en osynkad linspridare utan snarare på andra faktorer.Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inläggSom jag har märkt det, speciellt om man fiskar efter gädda är att om gäddan dyker och linspridaren står ute mot kanten så kommer bromsen att glappa till... vilket kan leda till tappade fiskar. Eller att bromsen tvärlåser.....
Speciellt Abu's Max serie lider av detta. Men lär man sig hantera osynkad linspridare så är det minst lika bra.
Dom säger ju att man kastar längre med osynkad.
Häls /A
Kommentera
-
Det där med synkad eller osynkad linspridare är en smaksak, är spolen smal förlorar man en massa effekt på att ha den farande fram och tillbaka som en iller under hela kastet, varje vändning påverkar ju kastet negativt. men när man kommer upp på bredare spolar är det nästan ett krav att man har den av samma anledning.
För mig går gränsen vid en Amb 4500 där byter jag alltid spridare vilket gör en enorm nytta för kastegenskaperna.
Smalare spolar en den vill jag ha osynkade och bredare synkade.
Att man skulle tappa mer i fisk för man har en osynkad linspridare tvivlar jag starkt på, , jag har inte ens problem med Amb utan IAR.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-05, 12:35.
Kommentera
-
SimpZeN
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggJa, det kan vara en besvikelse, när man tappar fiskar och i ditt fall det beror inte på att rullen har en osynkad linspridare utan snarare på andra faktorer.
Häls /A
haha är väl skitbakom spakarna ^^ Inte fiskat så jätte mycket med osynkad linspridare, men du är väl lite mer erfaren när det gäller det mesta så får väl hålla med :P
Kommentera
-
Jag syftade på andra lite mer tekniska problem.Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägghaha är väl skitbakom spakarna ^^
... och listan kan vara lång...
Häls /T
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 892 visningar