Tips på drag aborre/gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på drag aborre/gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på drag aborre/gädda

Hej, är inte säker på när och till vad jag ska använda mina drag till så hoppas på att jag finner svar på mina frågor.
    Jag undrar vilken av dessa passar bäst till aborre
    http://www.beten.nu/se/art/zune-25g-fluo-orange.php'

Brukar även använda dessa till gädda, vilken skulle ni föredra?
    http://www.beten.nu/se/art/piglet-5-...php?grp=818243 (En sådan, färgerna grön, röd och gul)
    http://www.beten.nu/se/art/phantom-v...php?grp=837759 (Canadian Crush)
    http://www.beten.nu/se/art/buster-jerk-15cm-75g.php (Clown fish)

Fiskar i älven och i en å. I ån är vattnet lite grumligt med mycket växtlighet i närheten. Älven jag fiskar i(torne älv) Vattnet är inte direkt ljust, men inte för mörkt heller. Spelar det någon roll vilken tid på dygnet jag använder dragen?

Det skiljer från dag till dag och olika sjöar. Det bästa är att ha många olika sorters drag med olika färger, sedan byter man drag tills man hittar rätt för dagen. Om man fiskar mycket i samma sjö lär man sig efter ett tag vilka drag som fungerar när. Det viktigaste är dock inte draget, utan att man fiskar.

Ett tips är att köpa lite dyrare drag, dvs INTE Fladen och drag från Gekås. De billigare dragen kan gå sönder om man får en stor fisk och det händer ofta att spinnarna inte spinner och att vobblerna bara snurrar i vattnet.
    Skit fiske på dig!
    Senast ändrad av Sevenoak; 2012-06-08, 13:44.

Kommentera

Tack för svaret, nej köper alltid mina drag i en riktig fiske butik. Har bara testat två av mina drag i en längre period, så ska testa mig fram med de andra.

Kommentera

Apropå abborrspinnare skulle jag istället satsa på Reflex spinnare, 12 g, i t ex färgerna koppar, silver, zebra. De är säkra kort.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmy Halvardsson Visa inlägg
          Apropå abborrspinnare skulle jag istället satsa på Reflex spinnare, 12 g, i t ex färgerna koppar, silver, zebra. De är säkra kort.
          ...i dina vatten. Där jag bor, i Småland, brukar jag fånga mer abborre på spinnaren Mira med silversked. När jag åker upp i Lappland har jag fått mer på Myrans Svart/Orange med guldsked. Det skiljer sig. En regel brukar vara att om det är klart vatten fungerar koppar eller guld bäst, och om det är mörkare vatten så fungerar silver bättre. Dock finns det många undantag. Något som fungerar i alla vatten är att fästa en bit mask på kroken till spinnaren. Enligt mina erfarenheter får man ungefär dubbelt så många hugg med spinnare med mask än med spinnare utan.

Kommentera

Vibrax 8gr i gul färg med svarta ränder är helt överlägsen! Får hur mycket som helst på den..

Kommentera

Vet inte riktigt om jag ska börja köpa nya drag? Bättre att jag lär mig hur jag ska fiska med dem som jag har nu. Hittade en svart vibrax med gula prickar samt en röd med svarta ränder ska testa dem så fort jag får tid. Ska även testa med att sätta mask på spinnaren och jiggen och se om det funkar bättre. Det där med vikten, de väger ju inte så speciellt mycket, hur gör man så att man får mer vikt på dem?

Kommentera

Buster Jerk i Hot Pike! färgen är väldigt bra för grumliga åar/älvar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 155 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13