Hjälp! - Shimano 4000 GT RC trögvevad. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! - Shimano 4000 GT RC trögvevad.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! - Shimano 4000 GT RC trögvevad.

Halloj!
    Köpte en Shimano GT RC i veckan i 4000 storleken. Och jag tycker den är groteskt trögvevad! Är det fel på rulle eller är det något man kan ställa som jag missat? Väldigt tacksam för snabba svar.

Tack på förhand!/ AbbeE

Vad kör du med för drag/beten ??
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
      Vad kör du med för drag/beten ??
      Har testat spinnare, och wobblers av olika slag. Allt ifrån grundgående till relativt djupgående
      och tycker den är trögvevad överlag. Min gamla shimano alivio 4000 är mycket mera lättvevad.

Kommentera

Nu har jag inte koll på vad det är för utväxling på de olika rullarna men det kan ju vara så att det skiljer mellan dom och att din nya har en högre utväxling och den kommer då upplevas trögare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg
          Nu har jag inte koll på vad det är för utväxling på de olika rullarna men det kan ju vara så att det skiljer mellan dom och att din nya har en högre utväxling och den kommer då upplevas trögare.
          Jo, de kan nog vara en vane sak. Tänkte bara fall någon annan hade någon uppfattning om hur rullen är.

Kommentera

Kan du sätta fart på rullen så den snurrar av sig själv när den är obelastad ??
            sätt fasat linan i linclipset på spolen och skicka på lite fart och släpp veven och se om den driver runt lätt och jämt, om den gör det bör den gå okej mekaniskt, kolla är även så linförar hjulet snurrar lätt.
            Jag har en Super aero gt 3000 som jag har till en del gäddfiske och den tycker jag går lätt att veva in det mesta med i alla fall om jag jämför med mina Stradic rullar!
            kan du ta med rullen till butik och prova en annan rulle och se om den också känns trög?
            jag har bytt ut en rulle som gick trögt (Stradic 1000) och det behövdes att jämföra med en annan frisk likadan rulle för att det skulle gå att byta den.

Lycka till med din rulle !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
              Kan du sätta fart på rullen så den snurrar av sig själv när den är obelastad ??
              sätt fasat linan i linclipset på spolen och skicka på lite fart och släpp veven och se om den driver runt lätt och jämt, om den gör det bör den gå okej mekaniskt, kolla är även så linförar hjulet snurrar lätt.
              Jag har en Super aero gt 3000 som jag har till en del gäddfiske och den tycker jag går lätt att veva in det mesta med i alla fall om jag jämför med mina Stradic rullar!
              kan du ta med rullen till butik och prova en annan rulle och se om den också känns trög?
              jag har bytt ut en rulle som gick trögt (Stradic 1000) och det behövdes att jämföra med en annan frisk likadan rulle för att det skulle gå att byta den.

Lycka till med din rulle !!
              Ska kika på de där när jag kommer hem! Jag tycker att den inte borde vara så pass trög som den är.

Tack, de löser sig nog på ett eller annat sett

Kommentera

Har testat nu. Min gamla shimano alivio 4000 snurrar i säkert 6-7 sekunder efter man satt fart på den. Samt GT RC:N snurrar i max 5 sekunder. Tycker att en rulle för mer än de dubbla priset bör funka bättre än så, eller?

Kommentera

Alivion har utväxlingen 4:6:1 och GT RC:N har 4:8:1. Är det därför som den går mycket trögare?

Kommentera

Det gör skillnad, men vet inte hur stor rent praktiskt!?
                    Men det är stor skillnad på mina stradic och super aero gt!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 157 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13