Hjälp med "lättjerk" ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med "lättjerk" ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

off topic. hur är curadon 101d som distans kastare till havsöringen?
    hur är det med underhållet på dom? e det dela och göra rent efter varje saltvatten tur?
    köpte en för en timme sen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
      off topic. hur är curadon 101d som distans kastare till havsöringen?
      Den kan inte konkurrera med den riktiga rullar som man använder för det, för att spoldiameter är för lite. Det är klart att den fungerar ändå, men den är inte bygg för just det.
      hur är det med underhållet på dom? e det dela och göra rent efter varje saltvatten tur?
      köpte en för en timme sen.
      Då kommer den riktiga fördelen, den är hur lätt som helst att underhålla. Jag brukar torka bort saltvatten med en blöt trasa och olja lagren vid behov, dvs hur enkelt som helst . Har skrivit en tråd om det tidigare.

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2012-07-09, 19:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Den kan inte konkurrera med den riktiga rullar som man använder för det, för att spoldiameter är för lite. Det är klart att den fungerar ändå, men den är inte bygg för just det.

nu tänkte jag till lite presitons fiske. och ersätta en amba 25a. fundera på att sälja den.
        har en 5501 raket till bombard och så.

Då kommer den riktiga fördelen, den är hur lätt som helst att underhålla. Jag brukar torka bort saltvatten en blöt trasa och olja lagren vid behov, dvs hur enkelt som helst . Har skrivit en tråd om det tidigare.

Häls /T
        vilka delar är värt att trimma och var hittar man delar?

Kommentera

Lagren till spolen och dom är superlätta att byta, en pincett och en tops är vad som krävs i verktygsväg för lagren man kan ju även sätta i nya bromslameller, tonyex har en tråd som visar det mesta om shimanos lågprofil rullar bra!
          och som sagt innan dom är superlätta att skruva med, tror man utan större förkunskaper kan plocka isär rullen helt och sätta ihop den igen på 20min
          boccabearings eller smoothdrag har lager/lameller att köpa smoothdrag har båda sakerna.
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ja, kipp, det instämmer mkt bra det du har skrivit.

Jag plockar hem det mesta jag behöver från smoothdrag.com. De är lätta att göra med och frakten är billig oxå.
            Du behöver bara säga vilken fiskerulle du behöver delar till. För just en curado 101d , då skulle jag plocka hem ett par 3x10x4 ABEC #7 CERAMIC HYBRID BEARINGS och carbontex bromslameller.
            Länk: https://www.smoothdrag.com/Carbontex...12-1sheet.html
            Sen behöver du inte göra så mkt mer med denna rulle, då får du en ul multirulle (från 4 gram) och även en spinn och lättjerk rulle för beten upp till 30 gram.

Välkommen till den mörka sidan!

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Ja, kipp, det instämmer mkt bra det du har skrivit.

Jag plockar hem det mesta jag behöver från smoothdrag.com. De är lätta att göra med och frakten är billig oxå.
              Du behöver bara säga vilken fiskerulle du behöver delar till. För just en curado 101d , då skulle jag plocka hem ett par 3x10x4 ABEC #7 CERAMIC HYBRID BEARINGS och carbontex bromslameller.
              Länk: https://www.smoothdrag.com/Carbontex...12-1sheet.html
              Sen behöver du inte göra så mkt mer med denna rulle, då får du en ul multirulle (från 4 gram) och även en spinn och lättjerk rulle för beten upp till 30 gram.

Välkommen till den mörka sidan!

Häls /T
              okey då vet jag. ska börja prova den och se om den behöver uppgraderas för mitt ändamål först:P (jerk mellan 15-45 gram)

Kommentera

okey då vet jag. ska börja prova den och se om den behöver uppgraderas för mitt ändamål först:P (jerk mellan 15-45 gram)
                Det är klart att rullen fungerar för dessa vikter, fast jag tror att 201 storleken skulle vara mer lämplig för vikter närmare 45 gram, tycker jag. Det var så jag skrev i tråden jag hänvisade dig tidigare. Som regel använder jag mina curado till följande vikter.
                - 101D till 4-30 gram
                - 201E till 10-60 gram
                - 301D till 30+ gram

Som sagt , inga regler utan undantag och det jag menar med det är att det jag skriver om kast-vikter ska tolkas mer som riktlinjer.

Häls /T

Kommentera

Sitter och väntar ivrigt på min "kartongnya" ambassadeur 2601c som jag fyndat av en lirare i staterna, ska ha den på ett Berkley Pulse 6,6fots spö. Tror att den kombon kan bli riktigt kul att fiska med.

Kommentera

Ursprungligen postat av diffanatics Visa inlägg
                    Sitter och väntar ivrigt på min "kartongnya" ambassadeur 2601c som jag fyndat av en lirare i staterna, ska ha den på ett Berkley Pulse 6,6fots spö. Tror att den kombon kan bli riktigt kul att fiska med.
                    Jaha, är det lättjerk du har tänkt att ha en 2601C till? Bara nyfiken.
                    [Snacka om trådkapning !!]
                    Häls /T

Kommentera

Bl.a till det, funkar inte den till det???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 206 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13