Ambassadeur 5501 CS Pro Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5501 CS Pro Rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte hur det ser ut nuförtiden, men på min 5501 rocket så fanns ett reglage för att centrera spolen på högra gaveln, jag avskydde den och tyckte den var ivägen.

Blev att jag beställde nya gavlar i svart från ABU, med den vanliga högergaveln, så spolen är fast. Var dock tvungen att fräsa ur ett litet spår för frikopplingsknappen på vänstergaveln. Den gaveln var egentligen till för JB tror jag
    Men nu sitter man med en svart specialraket

Men ja, tänk på ifall du verkligen vill ha det extra reglaget på högra gaveln, min hand gick och irritera sig på den något fruktansvärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
      att den kastar 25 grams atom bra med tanke på att det är klassat 40-120 gram.
      dock får den smäll på fingrarna av ett spö som är gjort för dom låga betesvikterna.
      .
      Nu ska vi se. Vi tar som ett spö som är klassat precis som du beskriver 40 -120 gram. Det behöver inte vara just precis det spö du föreslog.

Så ett spö kan inte kasta alla vikter lika långt och lika bra för att det finns begränsningar i hur man bygger ett spö, så enkelt är det och dessutom det är lätt att testa , om man vill.

Så tillbaka till vårt spö. Om spöt är rätt klassat, då betyder det att under 40 gram spö kan inte laddas så bra och över 120 gram det finns risk att spö går sönder. Det finns dock undantag såklart, men vi tittar inte på undantagen just nu. Så "sweet spot" ligger någonstans mellan 70 och 90 gram, dvs det är då spöt känns som best, laddar mkt bra och kastar längst. Om vi säger att kastlängder man når med en aerodynamisk jerkbait som ligger i "sweet spöt" viktspannet är 100 %, då när man kastar ett lättare bete som är nästa lika bra när det gäller aerodynamik , men som väger mkt mindre, vi säger 40 gram , då bör man komma inte så långt då utan man kastar mkt kortare. Detta bör gälla även om man närmar sig den max gräns spöt kan klara. Du påpekade det i ditt inlägg, lite grann iaf.

Så om man tar ett svårtkastat bete , som ligger helt utanför klassningen , i detta fall under, då ska man inte komma alls så långt med, det blir ännu svårare att kasta det betet i motvind med tjock lina som man använder för att fiska med ca 100 grams beten. Det är klart att spöt kan klara skicka iväg "fint" ett bete som vägen 25 gram , men kanske inte så långt som man skulle önska sig.

Så även jag förstår det du var ute efter, det känn som att man kan tolka det du skrev på många olika sätt.
      Så i så fall , för att kasta 25 grams atom, då skulle jag välja ett annat spö, om möjligheten finns... .. för att just kunna kasta 25 grams atom med...

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2012-06-26, 22:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Du hittar inte en bättre rulle!
        Du kan få lite tips , men .... det kommer att kosta ... Häls /A

Kommentera

dock får den smäll på fingrarna av ett spö som är gjort för dom låga betesvikterna.
          2 spö och 1 rulle så funkar nog allt fint...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            2 spö och 1 rulle så funkar nog allt fint...
            Vi kan utveckla detta till: 2 spö med respektive rulle...

Häls /T

Kommentera

Tyvärr är jag inte mottaglig för tips just nu Iallafall inte som heter Shimano el Daiwa...
              Det enda jag är sugen på, som kastar bättre är en skållad 25:a!

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Du kan få lite tips , men .... det kommer att kosta ... Häls /A

Kommentera

Vi kan utveckla detta till: 2 spö med respektive rulle...
                Då finns det ju en möjlighet att få det perfekt vilket alltid är kul trots kostnaderna

Kommentera

Vill man inte köpa/släpa två spön till det här fisket så kan man skaffa ett Sjösländan SpecialPike 8'6fot 20-80g.En bra kombo med den rullen,för att inte säga klockren! :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg

ioch med han skriver:Fiskar oftast med wobblers, typ Zalt, Bomber, Swim Whizz men även skeddrag ex ABU Atom 25-35g och stora spinnare. så tolkar jag det som han vill ha ett spö som klarar stora wobbler. men även ska kunna hantera atomet.
                    Rätt tolkat... Jag har ju som sagt fiskat länge och väl med haspelutrustningar så jag förstår ju också faktorerna som är i spel gällande utrustningar kontra betesvikt. Men huvuddelen av mitt fiske utförs med "ordentliga" wobblers... Så jag tackar åter igen för guideningen!

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                      Vill man inte köpa/släpa två spön till det här fisket så kan man skaffa ett Sjösländan SpecialPike 8'6fot 20-80g.En bra kombo med den rullen,för att inte säga klockren! :-)
                      Det var också ett intressant tips! Tackar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04