Watermark och Codex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Watermark och Codex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Watermark och Codex

    Fiske-feber har ett nytt(?) paket med ett Watermark haspelspö och en rulle som heter Codex 3000. Någon som vet om det här är bra grejor? kolla http://www.fiske-feber.se/prenumeration/

  • #2
    Ingen som vet

    Det här lockade inte många! eller är det ingen som vet? Jag är nybörjare inte bara inom fiske utan här också, men jag hade ju trott någon av er experter skulle ha någon ide? (hör ni uppfordringen?)

    fiske-feber nämner alltså fabrikaten Watermark (spöt) och Codec 3000 för haspelrullen. Trots sökning på Nätet har åtminstone inte jag lyckats hitta någon info om dessa fabrikat. Så - kan det vara något att ha? Kanske någon som provat rent av?

    Från länken ja la in tidigare:

    Watermark haspelspö har en kastvikt på 10-35 g. Spöet är tillverkat i 96% kolfiber av högteknologiskt Graphite II material och har en snabb aktion. Codex 3000 har en utväxling på 5,0:1, väger 345 g och rymmer 200m/0,20 - 150m/0,25 - 100m/0,30. Extraspole och tygpåse medföljer!

    Watermark är ett märke som vanligtvis endast kan köpas i Kanada, men spön byggda på samma klingor säljs under ett annat varunamn i Skandinavien. Importören vill inte att hans högkvalitativa produkter, som tillhör marknadens bästa, säljs till en fjärdedel av normalpriset. Därför har importören hjälpt oss att köpa in ett stort antal spön från den kanadensiska leverantören. Du kan med glädje se fram emot att prova ditt nya favoritspö!

    Kommentera


    • #3
      Det är inte så många som svarar med tanke på att Watermark och Codex är märke som är nya för Sverige och då betydder att folk kan inte framföra sina åsikter (allt efter som de inte har några).

      Det ända som jag kan säga är att setet är dyrare än Arezzo-Okuma setet och kanske detta tydder på att setet är mer värd. I alla fall: ingen av seten är av jätte hög kvalitè. Den duger säkert för dig (du skriver i din profil att du är nybörjare) men det setet är okänd i Sverige. Så, i infot, ser jätte bra ut. Bättre än Arezzo-Okuma setet.

      Det kan vara ett bättre alternativ att köpa det setet som du nämner. I alla fall "servicen" i från Fiske Febers sidan är mkt hög (när det gäller garantin).
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #4
        Tack och mer...

        Tack CDan, det var kul att höra från någon. Jag tänkte eftersom f-f skriver att det är grejor som egentligen kostar 4 ggr mer att det här kanske var riktigt bra grejor. Och att någon här skulle kunna gissa (eller veta) vilket fabrikat det här kunde vara. Det är ju en utmaning när f-f skriver som de gör eller hur?

        Vi har fiskat i sommar med ett par Okuma rullar (UL som ja inte vet namnet på och en Takoma) och Maxi-spön. Kanske inte världens bästa grejor, men vi visste ju inte hur kul det är att fiska förrän vi provat!

        Fast min fru tycker det är lite tungt med dessa spön så jag funderar på att skaffa något lättare spö. Är lättare samma som bättre?

        Kommentera


        • #5
          Vilka Maxi spö menar du: de gamla Abu Garcia Max från början av 90-talet eller köpta på Maxi? Vilket märke och modell?

          Angående spö jag kan berätta att Ron Thompson Arezzo spön (i det setet från FF) är ganska bra: det är lätt, behändigt att transportera (då är det ganska kort) och framförallt blir väl balanserat med den rulle som medföljer. Vill du spara skillnaden mellan dem två seten (pga du är osäker på om du skall köpa nån av dem) kanske du skall köpa RT setet, men vill du chansa att köpa (kankse) bättre kvalitè du får köpa Watermark setet.

          Om du efter att ha provat Okuma rullarna har kommit fram att rullarna var OK då kanske du kan köpa RT setet ändå. Dem fler delade spö (RT spöet är 4 delad) har som nackdel att delarna kan vrida sig gentemot varandra när man belastar spöet. Bästa kompromiss är tvådelade spö.

          Vanligtvis man vill ha lättare spö för att vara behändigt att hålla det i hand en längre tid. De lätta spö är av carbon fiber (som är strömförande) som är lätta att brytta sönder om man tappar de eller trampar på de. Vissa äldre fiskare (och inte bara äldre, men dem äldre är mer representerade i den kategori) föredrar spö av glasfiber, pga de är mkt tålliga.
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #6
            Mina spön är något lågprismärke som heter Maxi från HiSport, vet inte om den kedjan finns i södern. Har läst här på forumet att det inte är så bra grejor o de stämmer säkert. E inte säker på namnet, Pike nånting, 10-30 gram. Jag tycker de är rätt ok, men kanske man skulle känna dragets rörelser bättre med dyrare spön?
            Rullarna är väl ok, men jag är lite trött på att de har ett "glapp" bakåt. Har förstått att dyrare rullar inte har det.

            Kommentera


            • #7
              Då du skall köpa rullar med IAR (eller superstop), som är en sort stopp som kommer igång med det samma (vevet backa inte ens en mm). Alltså rullarna i paketen ifrån FF är inte så jätte bra. Jag tror inte att de har IAR. Du får sätte upp en budget och försöka lista ut vad kan du och vill köpa.

              Det viktigaste (tycker jag) är att ha ett bra spö.
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera


              • #8
                Efter en sökning på netet kom jag fram att den Codex 3000 kan ha IAR av den typ som heter superstopp. Och spöet ser riktigt bra ut. Bättre än Arezzo spöet.
                Tight lines!
                CDan

                Proffs på att lära masken att simma.

                Kommentera


                • #9
                  Codex 3000 har iar enligt sportfiskehönans sida. Där kostar den 599:-

                  http://www.sportfiskehornan.se/show.php?pid=1454
                  Kan inte utala mig om varken spö eller rulle då jag inte kännt på dem.
                  Senast ändrad av SpYke; 2004-10-22, 22:49.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har tittat lite på Berkley Select Lightning och Shimano Beastmaster spön och ABUs 300-serie rullar. Men det går ju på 1500-1700 eller så. Så min tanke var att ff-paketet kanske är samma kvalitet och alltså ett fynd. Jag tror nog vi kommer att fiska rätt mycket framöver för vi har verkligen fått smak för det här. Får jag något mycket bättre ifall jag köper ovannämnda grejor? Eller finns det bättre grejor för samma pris?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 970 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 460 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X