söker tips på drag (spinner/wobbler/sked) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

söker tips på drag (spinner/wobbler/sked)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• söker tips på drag (spinner/wobbler/sked)

Hej alla fiskare!
    jag är en glad amatör med begränsad erfarenhet och söker därför tips från proffsen!

Jag vill få tips om era favorit-drag som funkar bra mest hela tiden och som bör ingå i min grund-utrustning.

Jag fiskar mest från land i de närliggande sjöarna med ett lättvikts-spö (5-25g) och flätlina.
    Huvudsakligen siktar jag på gös, abborre och gädda.
    Generellt föredrar jag något tyngre spinnare för ökad kastlängd och undviker lätta wobblers av samma anledning.

Men alla tips uppskattas!
    Bättre en fisk i frysen än tio kvarglömda i sommarstugan.

Silvrig Atom 18gram eller 25gram
    Reflex 18g med vit kropp koppar sked

Kommentera

Köp 2st abu atom silver o bgl i 20g lr 25g. Något ytbete typ blue fox buzzer lr zara spook kan vara effektivt oxå. Wobbler är väl inte nr1 när man kastar från land enligt mig.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Fiskar man från land brukar det vara gott om vattenväxter i vägen. Ett vassdrag av typen Atom Giller eller Utö Vass kan vara modellen att då ta till. Färger: silver, guld, abborre.

Mörrumspinnaren är ett underskattat bete. Den funkar klockrent utan att tvinna linan! Färger: Silver, zebra, koppar eller någon glittrig tejp på skeden.

Jiggar ska du heller inte vara utan! Fiskliknande shadkroppar i 7 - 12 cm och huvuden på ca 10g medför att gäddor och abborrar har allt att frukta! De maskliknande varianterna typ grubber eller curly tail ska heller inte föraktas. De har blivit många abborrars sista misstag! Välj gärna några totalt avvikande färger och komplettera med några så naturlika som möjligt. Du vet hur det är när du går på stan i folkvimlet: Det är de som avviker och sticker ut, du snabbast upptäcker i folkmassan! Samma gäller nog för gäddor och abborrar: De attackerar det byte de lättast kan urskilja i stimmet.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Sådär, nu börjar det likna något!
          Jag har faktiskt nån abu atom liggandes, liknande BGL om jag inte missminner mig, den åker ner i väst-draglådan pronto!
          Den blue fox buzzer som du tipsar om, funkar den även i vass och skräpig botten?

Jag köpte några reflex i helgen, fast röda med några olika skedar (koppar och grön/reflektiv).
          Funkar den vita bättre än den röda?

Jag har försökt så många gånger med olika mjuka jiggar och aldrig någonsin fått något på dem, så jag vill hävda att de är en bluff skapad av gummi-industrin...
          Jiggar handlar om teknik, något som jag uppenbarligen saknar...

Nåja, jag har precis klickat iväg en beställning, en vit reflex med kopparsked, mörrumspinnare och 2 favoriter (vassdrag).

Tack snälla för tipsen!
          Om ni har något mer att tillägga så gör det gärna, jag kan säkerligen ha nytta av det nästa gång jag behöver nya drag (eller någon annan nybörjare för den delen).
          Mvh
          H
          Bättre en fisk i frysen än tio kvarglömda i sommarstugan.

Kommentera

Buzzern kan du nästan kasta på land med. Dom är vass skyddade
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 510 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13