Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur 5600 rocket problem, rullen "översnurrar"
Collapse
X
-
Kan vara ett fenomen jag sett omnämnas men själv aldrig funderat över då jag aldrig upplevt det - och då är det inget fel utan WAD.
Det som händer är att när spolen roterar snabbt och du stoppar veven plötsligt kommer pinjongdrevet "studsa" mot spolen.
Tittar du på pinjongdrevet är spåren som greppar spolen liksom fasade på ena sidan, när pinjongen stannar och spolen fortsätter rotera tvingas pinjongen ut från spolen.
Jag kan provocera fram ett liknande ljud om jag drar åt slirbromsen och håller fast veven samtidigt som jag med tummen snurrar spolen (mot mig).
Fast så lätt som du får ljudet får jag inte till det, tycker det borde indikera att det är dags att antingen byta fjäderpaketet eller bocka ner blecken så de trycker ner pinjongoket lite hårdare.Senast ändrad av Mooki; 2012-07-07, 21:21.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Ja ok.Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggKan vara ett fenomen jag sett omnämnas men själv aldrig funderat över då jag aldrig upplevt det - och då är det inget fel utan WAD.
Det som händer är att när spolen roterar snabbt och du stoppar veven plötsligt kommer pinjongdrevet "studsa" mot spolen.
Tittar du på pinjongdrevet är spåren som greppar spolen liksom fasade på ena sidan, när pinjongen stannar och spolen fortsätter rotera tvingas pinjongen ut från spolen.
Jag kan provocera fram ett liknande ljud om jag drar åt slirbromsen och håller fast veven samtidigt som jag med tummen snurrar spolen (mot mig).
Fast så lätt som du får ljudet får jag inte till det, tycker det borde indikera att det är dags att antingen byta fjäderpaketet eller bocka ner blecken så de trycker ner pinjongoket lite hårdare.
Jag kan inte fixa det dock, trots tappert försök, så jag slänger nog skiten och köper ny. Eller lämnar in den om det går, man kan ju ha den som reserv.
Orkar inte hålla på..
Skall till Åland om en vecka typ, och då får man ju ha grejer som håller.
Tack för infon dock!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Det där är inget fel Testa på fler rullar så får du se
Bara att fiska påEn Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera
-
Pike1:
Å fan.
Ok, jag hade mina aningar.
Jag skall kolla på min blackmax och se om den beter sig så med.
Allt det här i onödan?
Jaja, allt man inte kan är svårt.
Tack för att du tog dig tid!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&

-Okänd
Kommentera
-
abu garcias service fixar det nog annars om du kör fast... de är mycket kunniga enl min erfarenhet. Skrota rullen behöver du absolut inte iaf!
Kommentera
-
@swe
Ja jag har skickat in rullar förr till dom, det brukar gå smidigt.
Jag kanske skulle ta och göra detta.
Nej skrota var kanske lite överilat.
Jag testade med en annan ambassadeur, och den snurrar faktiskt vidare på samma sätt, men inte lika lätt. Rocketen snurrar vidare jättelätt..
Dessutom så fick jag omgående några pm om folk som ville köpa rullen av mig. Men jag vill nog behålla min orangea klenod endå
Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&

-Okänd
Kommentera
-
Precis som Pike1 säger finns det ingen orsak att skrota rullen, det är ju inget fel på den.
Känner du att det är ett jätteproblem kan du enkelt byta fjäderpaketet - har för mig det kostar typ 25-30kr (men tyvärr kostar porto och hantering en del) eller bocka till fjäderblecken. Synnerligen enkelt att göra och inget att rädas för.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Japp ok!
Ja det blir nog inskick till Svängstad som gäller.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&

-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
277 340 visningar