Spiderwire ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spiderwire ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den nya Spiderwire Stealth vet jag inget om men den äldre SpiderLine Fusion har jag viss erfarenhet av. Den är inte flätad i vanligmening utan fibrerna är längsgående och på någots sätt fusionerade till en lina. Vet inte hur och det har heller ingen betydelse för mig.

När jag köpte de första 2 spolarna var Fusion och Fireline nya på marknaden. Fusion-linan lades på en ABU SYNCROmatch 503 vars spole aldrig roterar inte ens när risken drar ut lina. Spöet användes huvudsakligen för abborrefiske med spinnare samt till några dagars havsöring och gäddfiske varje år. Minst hälften av fisketiden har varit med spinnare. Jag har inte noterat några problem med lintvinning.

När linan kändes väl nött efter fyra säsonger blev den utbytt till en likadan men nu kallades den SpiderWire Fusion. Den har fungerat bra den också.

För tillfället ligger det ca 60 m SpiderWire Fusion högst upp på Mörrumen. Det fungerar utmärkt. Har rott efter regnbåge med den kombinationen ett par dagar nu och inte noterat några tvinningsproblem än men det kommer kanske, jag använder ju bara ett litet PowerRollerleke.
    Tre dar med en sakta roterande jiggkropp på släp är ju inte så mycket att gå på för ett slutgiltigt utlåtande. Linan som ligger under Fusionslinan, det är Vanish med 5kg dragstyrka, skulle däremot inte ha varit skojig att kasta med efter samma tid. Jag vet det, för jag har tagit bort ganska mycket trassel på den och på så sätt fått utrymme för Fusion.

Av ekonomiska skäl har jag ännu inte prövat SpiderWire Stealth men för närvarande känns den som den logiska fortsättningennär ett linbyte kan bli aktuellt om något år.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Japp, det är den linan som jag har också: SpiderLine Fusion i 0,22, 0,26 och 0,30 (de två sist nämnda köpte jag för 99kr för 275m; snacka om billigt). Funkar perfekt för mig. Jag har absolut inga beskymmer. Den linan lägger sig på rullen nästan lika (bra) som en nylonlina. För mig funkar den lina underbart!
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Är grymt nöjd med Spider Wire Stelth på haspel, har dock aldrig kört med den på multi, så det vet jag inget om.
        PÅ haspel funkar den som sagt mycket bra.
        "Fransar inte upp sig", som tex fireline gör..

Kommentera

Ursprungligen postat av roffe
          Japp det är stealthen jag har, köpte den för 199 kr mot ordinarie pris 249kr.
          Va ut i morse och firra och vips på första kastet pang! ett drag mindre att bära hem.
          Såg inte att jag fått en knut från igår (tvinn knut) så det vart ett mindre skatbo i topp öglan. Det vart enda knuten idag, kan tala om att den höll för 2 öringar som fick gå tillbaka båda låg i gränslandet och på c:a 1.2-1,3 kg. Ska ge linan lite mer tid så får vi se.....

Kollat alla ögglorna samt att du gör ordentliga knutar?
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Kollat alla ögglorna samt att du gör ordentliga knutar?
            Vindknutar brukar ju vara ett problem för flugfiskare. Ofta beroende på att de börjar framkastet innan flugan hunnit ända helt bak. Gör du väldigt rappa rörelser bakåt och framåt när du kastar? Typ pang,pang?

Jag har nu 0,25mm Stealth på min lilla Mörrum. Linan låter när den passerar linföraren men är ganska tyst i spöringarna. I övrigt inget att klaga på än.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              Vindknutar brukar ju vara ett problem för flugfiskare. Ofta beroende på att de börjar framkastet innan flugan hunnit ända helt bak. Gör du väldigt rappa rörelser bakåt och framåt när du kastar? Typ pang,pang?

Jag har nu 0,25mm Stealth på min lilla Mörrum. Linan låter när den passerar linföraren men är ganska tyst i spöringarna. I övrigt inget att klaga på än.
              I somras införskaffade jag en stealth på 0,17 till min vanliga haspelrulle. Med den fiskar jag mycket med både spinnare och wobbler, använder den som ett riktigt allroundspö helt enkelt, och använder heller inte något lekende. BAra hänga på och kasta. Ibland trollar jag även med rullen och inte ens då har den trasslat trots spinnare.
              Kan bara säga att den funkat perfekt för mig numer, dock märkte jag att linan hade en tendens att inte löpa ut ordentligt de första kasten vilket några gånger ledde till lintrassel på rullen.

Numer sköljer jag alltid rullen i ljummet vatten innan jag åker ut och fiskar så den är ordentligt fuktig när jag kastar första gången och vips så har jag aldrig haft ett enda trassel!

Den är helt suverän tycker jag , stark, mjuk och smidig!

Kommentera

Elanen

Usch den linan var det värsta jag använt. Värre en nylonlinan Onyl. Spider Wire Stealth är inte bättre en föregångaren. Fiskade ett par gånger. Rev av den knorrlinan och satt på Power Pro på Daiwa Caprocornen. Just nu är det Power Pro för nästan hela slanten. Viktigt är att linuppläggningen är bra. Om man gillar Spider Wire. ja då vete faan. Kanske gamla trotjänaren Onyl eller Maxima (Den svarta otäcka) linan likväl kommer till heders. Eller varför inte lite Abulon Topp som säkerhet vid fisketuren. Ett par tusen meter så att det räcker. Sarkastiskt så det förslår. Fast reta inte upp mig mer om Spider Wire den dyra björntråden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gunnar Jansson
                  Usch den linan var det värsta jag använt. Värre en nylonlinan Onyl. Spider Wire Stealth är inte bättre en föregångaren. Fiskade ett par gånger. Rev av den knorrlinan och satt på Power Pro på Daiwa Caprocornen. Just nu är det Power Pro för nästan hela slanten. Viktigt är att linuppläggningen är bra. Om man gillar Spider Wire. ja då vete faan. Kanske gamla trotjänaren Onyl eller Maxima (Den svarta otäcka) linan likväl kommer till heders. Eller varför inte lite Abulon Topp som säkerhet vid fisketuren. Ett par tusen meter så att det räcker. Sarkastiskt så det förslår. Fast reta inte upp mig mer om Spider Wire den dyra björntråden.
                  Nej, det är klart att ingen vill reta upp dig, det gör du så bra själv!

Jag frågade dig högre upp VAD det är som gör att jag lika bra kan använda en nylonlina från Biltema, fast jag är väl inte helt nöjd med svaret. Om du nu inte tycker att "Usch den linan var det värsta jag använt" är ett uttömmande svar förstås?

Men du har antagligen rätt.
                  Din otroliga logik har ju fått i alla fall mig att verkligen dra efter andan flera gånger, bl a så har jag slängt min TwinPower FA som ju inte heller duger någonting till! ALLA Amerikaner är ju trots allt dumma i huvudet och bor man i Waxholm eller på Lidingö så innebär det ju automatiskt att man måste ljuga om vilka storfiskar man fått upp!

Det är verkligen skönt att veta att den äldre generationen slipas av i kanterna med ålderns rätt och inte uppför sig som rebellsugna tonåringar som ser världen i svart eller vitt!

Sen är väl ryktet att SW Stealth är utvecklat av samma person som gjort PP helt felaktigt förstås.
                  Senast ändrad av Danne67; 2004-11-13, 17:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 834 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04