Storlek på haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på haspelrulle?

Jag fick bra inputs på min tråd om Watermark och Codex. Det fick mig att undersöka en massa tips här på fs om rullar, fram- eller bakbroms mm. Kanon!
    Men: jag hittar inte någon tråd här om vilken storlek på haspelrulle man ska välja. Som nybörjare tycker jag att många rullar verkar ta så (onödigt) mycket lina? Jag har börjat med flätlina och gillar det. Och rullar på nylon längst in. Men allvarligt talat: hur ofta rullar en fisk ut 150 m lina? Så hur ska man egentligen dimensionera?
    För varje fiskepass försvinner ju lite lina (för man ska väl skära av yttersta halvmetern sliten lina, eller hur?). Min poäng är alltså att när man byter lina, blir det mycket ny lina att rulla på som man aldrig egentligen använder?
    Jag fiskar mest gädda, gös, aborre, och havsöring. Jag har en UL-utrustning för aborre och skulle helst ha en rulle för övrigt fiske (med två spolar!).

Kör med strl 3000 den är mest allround! Ifall du vill så kan du vända på linan! Lite omständigt kanske men vissa gör det! Jag köper ny lina! Du behöver inte skära bort en halvmeter varje fisketur om inte linan äs skadad eller sliten! Fiskar man ofta så har man ingen lina kvar efter ett halvår!

Kommentera

En annan aspekt när det gäller storleken på en fiske rulle är hur stark bromsen är och om den håller för de fiskarna som skall fiskas. Köper du störe rulle får du med automatik starkare broms (bromsskivorna är större i en större rulle). Men detta är alltid korrekt bara när vi pratar om frambromsade rullar och inom samma modell (det kan hända att en 2000 rulle av en modell kan ha starkare broms än en 3000 rulle av annan modell). Även för bakbromsade rullar kan regeln gälla, men inte alltid.

Alltså vill du ha en rulle med stark broms köp storlek 3000 (35/100) annars kanske en rulle av storlek 2000 (28/100) räcker. Att gå upp till 4000 (40/100) det kan bli för mkt. Men om du funderar på att använda rullen till tyngre fiske än idag, då kan det vara värt att köpa sådan.

Och jag skulle definitivt köpa frambromsad. Alltid.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

En kommentar om 3000 eller 4000-storlek (Shimanorullar gissar jag att vi pratar om, annars är nedanstående kommentar felaktig).

Om du väljer mellan en 3 och 4-tusen rulle så skulle jag ta 4000-rullen. Det är samma storlek (och då även vikt) på båda rullarna, men det skiljer i spolstorlek (hur mycket lina som får plats). Fyll upp med nylon och ta sedan de sista 100-metrarna med flätlina - kan dom göra i butiken, du betalar då oftast inte för bulknylonlinan.

Fördelen med att ha den större spolen är att linnivån sjunker mindre vid kast och du därför får en mindre höjd upp till spolkanten för linan att ta sig över. Det ger längre kast. Jag kan faktiskt inte se någon fördel med att köpa 3000 rullarna, om man inte fyller hela med "dyr" lina förstås.

Sen vad du väljer för rulle beror helt på vilken du fastnar för, många tycker att det verkar knöligare med frambromsad, men det är inget som helst problem när man väl börjat fiska med det. Och jag tycker att fördelen med bättre broms är viktigare. Men som sagt, ut och provkänn.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
          En kommentar om 3000 eller 4000-storlek (Shimanorullar gissar jag att vi pratar om, annars är nedanstående kommentar felaktig).

Om du väljer mellan en 3 och 4-tusen rulle så skulle jag ta 4000-rullen. Det är samma storlek (och då även vikt) på båda rullarna, men det skiljer i spolstorlek (hur mycket lina som får plats). Fyll upp med nylon och ta sedan de sista 100-metrarna med flätlina - kan dom göra i butiken, du betalar då oftast inte för bulknylonlinan.

Fördelen med att ha den större spolen är att linnivån sjunker mindre vid kast och du därför får en mindre höjd upp till spolkanten för linan att ta sig över. Det ger längre kast. Jag kan faktiskt inte se någon fördel med att köpa 3000 rullarna, om man inte fyller hela med "dyr" lina förstås.

Sen vad du väljer för rulle beror helt på vilken du fastnar för, många tycker att det verkar knöligare med frambromsad, men det är inget som helst problem när man väl börjat fiska med det. Och jag tycker att fördelen med bättre broms är viktigare. Men som sagt, ut och provkänn.

/D
          Jag tänkte inte i dessa banor, men när jag analyserar dina argument kommer jag fram till samma slutsats: köp 4000. Skillnaden mellan 3000 och 4000 i linkapacitet är ganska lite.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

(Hur får man in Danne67's text här som vissa gör???)
            "Fördelen med att ha den större spolen är att linnivån sjunker mindre vid kast och du därför får en mindre höjd upp till spolkanten för linan att ta sig över. Det ger längre kast. Jag kan faktiskt inte se någon fördel med att köpa 3000 rullarna, om man inte fyller hela med "dyr" lina förstås. "

Aha! det är däääärföööör!!!??? Nu trillade det ned en liten peng här! Tack för tipsen, får nog bli en frambromsad trots allt, nu när så många rekommenderar det. Har faktiskt frambroms på min billiga Okuma UL-rulle och det har ju gått bra. Fast aborrarna kämpar ju inte så länge förstås...

Kommentera

Du väljer "Quote" knappen.
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Spolbyte då?

Kanske en bagatell, men är det inte mycket enklare att byta spole om man har bakbroms? Eller har finare rullar någon bättre metod än min billiga Okumarulle, där man får skruva av bromsknappen (rätt många varv!). Jag använder mina två spolar på den större rullen (Okuma Tamoka) ganska mycket, flätlina för vanligt fiske, och nylonlina när jag kastmetar. Så jag tycker det är smidigt att snabbt kunna byta. Vad tycker ni proffs angående det?

Kommentera

Ursprungligen postat av A.Borre
                  Kanske en bagatell, men är det inte mycket enklare att byta spole om man har bakbroms? Eller har finare rullar någon bättre metod än min billiga Okumarulle, där man får skruva av bromsknappen (rätt många varv!). Jag använder mina två spolar på den större rullen (Okuma Tamoka) ganska mycket, flätlina för vanligt fiske, och nylonlina när jag kastmetar. Så jag tycker det är smidigt att snabbt kunna byta. Vad tycker ni proffs angående det?
                  Du försöker presentera saken på det visset att man skulle kunna dra slutsatsen att det jobbigt att byta spole . Hur ofta byter du spolen mitt i fiskandet? Om det är så svårt att skruva av bromsknappen då får du gå och träna lite.

Om du väljer bort fördelarna med frambromsad rulle då kan du köpa bakbromsad. Gör en sökning här på forumet och läs om detta. Som jag sa innan: jag väljer alltid frambromsad.

En lösning till för dig är att köpa en rulle med Center Drag (Stamina Drag System) som Abu hade på äldre rullar och även på vissa nya: det är inte frambromsad och inte bakbromsad heller. Plus att du byter spole genom att bara trycka på en knapp.
                  Senast ändrad av CDan; 2004-10-25, 15:23.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Jag bara försöker säga att jag tycker inte alls att det är besvärligt att byta spole på en frambromsad rulle.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 554 visningar