Bra Jerkbaittafsar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra Jerkbaittafsar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra Jerkbaittafsar ?

    Eftersom jag är newbie inom jerkfisket så undrar jag vad man ska tänka på när man väljer jerktafs ?

    Tipsa gärna om olika modellers för och nackdelar. Vart man hittar dom till bästa pris osv.

    Snart är det dax !
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    hej

    det finns ju vanliga jerktafsar av pianowire, dom kostar ca 25 kr st.

    Det trääliga med dem är att efter en gäddattack så är det vanligt att dom blir böjda o jävliga. då känns det bättre att sätta på en ny, vilket gör att man nästan tjänar på att köpa en titanium tafs på lundgrens i gamla stan. Jag tror att dom kostar runt 80 spänn. Dom deformeras inte, alltså kan du köra med en sådan tills du sätter jerken i en ubåt och måste klippa linan. I längden blir det troligen billigare alltså+ att det låter fränt med titanium tafs!

    Kommentera


    • #3
      Jag kan inte yttra mig om titantafsat är bra eller dåliga, men jag har hört att fördelen med att de inte böjer sig vägs över av nackdelen att de är så pass tunga att de får en negativ inverkan på gången.

      Men mitt tips angånge tafs är Attitudebait's Malin stål vaijer som de säljer.
      Billig, otroligt "skön" att använda som jerktafs och lätta som tusan att göra bra, Inget annat än supernöjd med de tafsarna jag gjort.

      /NisseN
      / Kämpar på.

      Kommentera


      • #4
        Vissa jerkar fiskas bäst med mjuk, andra med styv tafs. Mjuk tafs = vanliga spinntafsar. Vad gäller styv tafs finns lite olika, vanligast är väl pianotrådstypen. Titantafsar kinkar inte lika lätt men är dyra.

        Överlägset billigast är att göra egna. AB har tafsmaterial (malin) som går loss på femtilappen tror jag, vilket betyder drygt en krona(!) per tafs. Köp den grövsta dimensionen för att få raka tafsar, de tunnare dimensionerna behåller formen från förpackningen vilket gör att tafsen blir bananformad. Gör du egna tafsar kan du också experimentera med olika längder för att få ett perfekt häng på betena.

        Kommentera


        • #5
          som ep säger så har jag olika tafsar för olika beten men mina slit o släng tafsar gör jag av Malin harwire 109lb "tror" jag... Fungerar kanon bra dock så går dom "sönder" ibland men wtf 15m för strunsumma.. Gör att man bryr sig lixom inte när en tafs åker ner i tunnan...
          Deluxe lures thats my work.

          Kommentera


          • #6
            JAg kör med titantafs, kostar iofs skjortan och halva byxbenet men det är det värt helt klart, de tafsar för 30 spänn blir krokiga efter en vild gädda medans titantafsen saknar minne som nån klok man sa
            bottennapp är bättre än inget napp!!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av NisseN
              Jag kan inte yttra mig om titantafsat är bra eller dåliga, men jag har hört att fördelen med att de inte böjer sig vägs över av nackdelen att de är så pass tunga att de får en negativ inverkan på gången.



              /NisseN
              JAg hajar inte hur titantafstar kan va tyngre, då titan är nästan hälften så lätt som järn?

              Kommentera


              • #8
                Att titantafsarna skulle vara så "tunga" så att det skulle påverka betets gång har jag iaf inte märkt, de tidigaretafsarna jag använde, pianotrådsmodell, tror jag vägde mer än titantafsen jag nu använder, jag kan ha fel men jag har iaf inte märkt nån skillnad...
                bottennapp är bättre än inget napp!!

                Kommentera


                • #9
                  Här har du lite billigare tafsar

                  http://www.attitudebaits.com/tillbehor/tafsar_50lb.html


                  Som är bra...
                  LaSsE

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har testat massor med olika tafsmatrial för JB fiske och Malin`s produkter är kanon, deras vanliga pianotråd som går att köpa i flera svenska butiker samt på AB är riktigt bra samt prisvärd. Den allra bästa i mitt tycke är BOA som är ett titanium matrial, att de skulle väga mkt är helt fel detta matrial är lättare än vanlig pianotråd. Dessutom gör du en enkel knut och den går inte upp. Detta matrial är inte bara bra för jerkfiske utan tex är 30 pundarn suverän för nästan allt spinnfiske samt för trolling. Många beten får en bättre gång med en lite styvare tafs är den dessutom tunnare än vanlig vajer så är det kanon. Boa finns köpa i många butiker kostar en del men de håller och du kan använda sama tafs väldigt länge. Jag har en tafs på nu som suttit sen april och ännu är det inga problem, det är snarare så att beteslåset går sönder före tafsen. Men som vanligt smakar det så kostar det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 859 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X