hjälp.. jerkfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp.. jerkfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp.. jerkfiske!

hej. jag har börjat med jerk. jag får massa hugg men dom sitter bara fast i typ 3 sec sen släpper dom . fiskar med flyt buster jerk clown. har sett massa gånger att stora gäddor hugger men dom fastnar inte. hjälp!

Gör du rejäla mothugg? Oftast ganska grova krokar på jerkbeten så det kan behövas att du rycker in krokarna hårt eftersom gäddan är ganska hård i käften.

Kommentera

ja. gör rätt rejäla mothugg. men jag känner att gäddan sitter för den rycker me huvudet o i bland lossar dom vid båten.

Kommentera

Ja då vette tusan faktiskt. Kolla över krokarna så det är hullingar där för det låter ju som att det inte är några om den kan skaka sig loss så pass lätt.

Kommentera

Det är mycket beroende på spö, Snusdennis på forumet kör BFT stiff å han petar bara in mothuggen med handleden.

Jag däremot tar i så jag skiter på mig i mothuggen med mitt pike range.

Ett tips är att driva in krokarna ordentligt med ett hårt mothugg åt sidan. Beroende på om du kör vänster eller höger vevad rulle så gör du mothugget mot vänster med vänster vevad rulle och vice versa.

En risk med mothugg åt sidan är att du kan rycka ut betet ur käften på gäddan. Jag gör mina mothugg uppåt, men du tappar lite i hur snabbt mothugget kommer så du kan missa fisk även på det sättet.

Kommentera

Byt till vassa krokar av bra kvalitet och var beredd och göra ett snabbt och distinkt mothugg på minsta misstanke om fisk.

Kommentera

Då är det så att dom hugger bak. Då kan det vara så att fisken inte riktigt hugger utan mer nafsar lite på betet. Testa lite spinnstopp så kanske dom hugger mer instinktivt å fastnar bättre.

Ett tips på Buster jerk är att byta till Owner krokar stl. 1/0 Super vassa å krokar riktigt bra.

Kommentera

ska tänka på lite mer spinnstopp. hade på en gädda men ena kroken fastna i gäddan o den andra i vassen så det var lite jobbigt o när jag väl fick loss den ur vassen kom den till båten då satt det dåligt o lossa.

Kommentera

har ett spro jerkbait spö.shimano corvalus cvl301 vänster vevad rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 164 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13