Hej!
Jag har till slut börjat fiska igen efter 8års uppehåll. Köpte mig ett sådant billigt "noname" haspelset i våras och har nu fiskat en hel del under sommaren, dragit upp en del fisk men är inte ett dugg nöjd med mina fiskeprylar.
Det jag huvudsakligen är ute efter att fiska är gädda och gös och har nu tröttnat på smågäddorna som lurar i vassen. Vill åt dom stora sakerna nu.
Har hittils mestadels kört spinnare/vobbler och enstaka vassdrag (typ atom vass)...Har blivit intresserad av att meta gädda, både flötesmeta och bottenmeta.
Problemet är att jag inte vill övergå helt till det, dels eftersom jag är helt grön inom den "branschen" och för att det ibland är skönt att bara hänga på en spinnare och kasta lite, så jag är helt enkelt ute efter ett bra "allround" spö, som man kan både meta och kasta med. Har förstått att det är lite svårt att lyckats med en sådan spökombo och att man får kompromissa med spöets kastvikt....Men jag är inte sugen på att plöja ner en massa pengar i TVÅ spön.
Var in till en sportfiskeaffär idag och pratade med en försäljare och efter många funderingar kom vi fram till följande set:
Spö : Savagegear MP Pro 20-60gr, 9'
Rulle : Shimano DL 2500 baitrunner
Lina gick vi inte in så djupt på, blir väl någon 0,20 eller liknande.
Jag kompromissar helt enkelt på kastviken. Tyckte spöet och rullen kändes förbaskat bra iallafall.
Någon här som har erfarenhet av dessa prylar? Bra grejer? Tror ni det kommer fungera bra till sedvanligt spinnfiske samt mete?
Jag har till slut börjat fiska igen efter 8års uppehåll. Köpte mig ett sådant billigt "noname" haspelset i våras och har nu fiskat en hel del under sommaren, dragit upp en del fisk men är inte ett dugg nöjd med mina fiskeprylar.
Det jag huvudsakligen är ute efter att fiska är gädda och gös och har nu tröttnat på smågäddorna som lurar i vassen. Vill åt dom stora sakerna nu.
Har hittils mestadels kört spinnare/vobbler och enstaka vassdrag (typ atom vass)...Har blivit intresserad av att meta gädda, både flötesmeta och bottenmeta. Problemet är att jag inte vill övergå helt till det, dels eftersom jag är helt grön inom den "branschen" och för att det ibland är skönt att bara hänga på en spinnare och kasta lite, så jag är helt enkelt ute efter ett bra "allround" spö, som man kan både meta och kasta med. Har förstått att det är lite svårt att lyckats med en sådan spökombo och att man får kompromissa med spöets kastvikt....Men jag är inte sugen på att plöja ner en massa pengar i TVÅ spön.
Var in till en sportfiskeaffär idag och pratade med en försäljare och efter många funderingar kom vi fram till följande set:
Spö : Savagegear MP Pro 20-60gr, 9'
Rulle : Shimano DL 2500 baitrunner
Lina gick vi inte in så djupt på, blir väl någon 0,20 eller liknande.
Jag kompromissar helt enkelt på kastviken. Tyckte spöet och rullen kändes förbaskat bra iallafall.
Någon här som har erfarenhet av dessa prylar? Bra grejer? Tror ni det kommer fungera bra till sedvanligt spinnfiske samt mete?