Varför är alla spinnrullar högervevade som standard?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är alla spinnrullar högervevade som standard??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför är alla spinnrullar högervevade som standard??

Har funderat ett tag på detta faktum. Själv föredrar jag, då jag är högerhänt, att hålla spöt i högerhanden och veva med vänstern. Detta är ju standard på haspelsidan. Varför är det då tvärtom för spinnrullar som standard? Har en högervevad ambassadeur och tycker det är ganska meckigt att hålla på med när man står och kastar. Jag måste hela tiden byta grepp på spöet före och efter kast.

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Finns inte i stort sett alla amba rullar som vänstervevade? Iaf dom populära rullarna.

Höger slutar på 00 medans vänster slutar på 01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
      Har funderat ett tag på detta faktum. Själv föredrar jag, då jag är högerhänt, att hålla spöt i högerhanden och veva med vänstern. Detta är ju standard på haspelsidan. Varför är det då tvärtom för spinnrullar som standard? Har en högervevad ambassadeur och tycker det är ganska meckigt att hålla på med när man står och kastar. Jag måste hela tiden byta grepp på spöet före och efter kast.

/Kalle
      Vet inte om detta är den rätta sanningen, men följande har jag läst eller hört nån gång för länge sedan.

Urmodern för multirullar gjordes av någon amerikan. Denna man var vänsterhänt och följaktligen så tillverkade han sin prototyp och sina första rullar därefter. ABU och andra tillverkare var snabba att kopiera denna nya rulle utan att tänka en tanke på varför den såg ut som den gjorde (vilket är typiskt när man kopierar, man gör bara lika)

Från den dagen så trodde alla att denna rulltyp fiskades på detta sätt utan att ifrågasätta. Själv som högerhänt ratade jag alla högervevade och fiskade haspel tills alternativen dök upp. Nu har jag en diger samling vänstervevade Multirullar som en högerhänt ska ha om man inte är korskopplad i hjärnbalken
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Uppfinnaren av haspelrullen var högerhänt (veven på vänster sida) och uppfinnaren av multiplikatorn var vänsterhänt (veven på höger sida)... det är vad jag läst.
        Lite reklam för Mitchell som uppfann haspelrullen. http://www.fishmitchell.com/

Haspelrullarna nuförtiden kan du ju byta sida för vevning på.
        Multirullarna är fortfarande vanligare med högervevning men de flesta modeller finns i vänstervevat.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har problem att hitta magda pro 20dxl dvs vänster vevs modellen! Osäker om det kanske va 20dlx den hette :-s

Kommentera

Ursprungligen postat av takjens Visa inlägg
            Jag har problem att hitta magda pro 20dxl dvs vänster vevs modellen! Osäker om det kanske va 20dlx den hette :-s
            DLX heter den....

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              DLX heter den....

Jag har 4 st, beställa i USA. Finns inte att få tag på i Sverige. 30 DLX har funnits iaf.
              Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
              http://www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
                Jag har 4 st, beställa i USA. Finns inte att få tag på i Sverige. 30 DLX har funnits iaf.
                Tycker 30 blir för stor.. Måste kolla ebay då!!

Kommentera

Tackar

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg

/Kalle
                    Hej Kalle Mandelstam;

Svaret kan vara så enkelt som att den person som konstruerade den första multirullen var vänsterhänt liksom jag själv.

Min första, mörkröda ABU Record Ambassadeur 5000 Mod. SG multiplikatorrulle från år 1952 på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm .. var högervevad med en liten dubbelvev. Dubbelveven bytte jag efter några år ut till en enkelvev. Min Ambassadeur 5000 SG fungerar lika perfekt än idag efter att troligtvis ha varit med om att borda minst 20.000 små och stora Gäddor. Evighetsskruv, linspridare, knivbult och babbitslager har jag bytt några gånger genom åren, men min gamla, mörkröda ABU Record Ambassadeur 5000 Mod. SG säljer jag inte för några pengar...

Jag har sedan 1952 fiskat med många otroligt skickliga, högerhänta Gädd- och Laxfiskare som också använder högervevade multirullar. När jerkfisket började bli populärt bland Gäddfiskare i början av 1980-talet här i Sverige startade efterfrågan på vänstervevade multirullar. Bevisligen krokar en högerhänt Gäddfiskare en stor Gädda både hårdare och snabbare med spöt i höger hand och veven i vänster hand. Det innebär i klartext att mitt idag 60-åriga försprång med spö och rulle i rätt hand håller på att raderas ut....

Go for the Monster Pikes!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 303 visningar
                    0 gillar