EON vs. Mörrum vs. IVCB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EON vs. Mörrum vs. IVCB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EON vs. Mörrum vs. IVCB

Vilken rulle tycker ni att kastar bättre mindre vikter (jag tänker omkring 5gr). Och jag pratar bara om vänstervevade multi som: Eon Pro 3601, Eon Pro Sport 3601, Mörrum SX 3601 Ultra Mag, SX 3601 C IVCB. Eller har ni nån annat förslag? Tack!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Ursprungligen postat av CDan
    Vilken rulle tycker ni att kastar bättre mindre vikter (jag tänker omkring 5gr). Och jag pratar bara om vänstervevade multi som: Eon Pro 3601, Eon Pro Sport 3601, Mörrum SX 3601 Ultra Mag, SX 3601 C IVCB. Eller har ni nån annat förslag? Tack!
    eon exl 3600
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag har Mörrum SX 1601C. Den är den minsta modellen och är skapt för lätta beten. Jag blev otroligt förvånad över hur långt lätta spinnare for iväg med den rullen. Hade då 0.26 Vanish lina. Med en än nu klenare dimmension hade kasten naturligtvis blivit ännu längre.
      När man lärt sig ställa in kastbromsen rätt levererar den rullen! Annars blir det skatbon! Och det är trångt att reda ut dem med spolen kvar i stativet. Det är inte svårt att ta ur den men det är näst intill omöjligt att behålla centrifugalvikterna kvar på sina tappar. De faller av vid minsta lilla lutning åt fel håll! Ha en påse såna med i fickan! Annars blir du olycklig. Vikterna är inte billiga men absolut nödvändiga! Räkna med att tappa ett tiotal per säsong!

Det är en grov miss av ABU att de konstruerat tapparna på så sätt att dessa pyttesmå vikter kan ramla bort av minsta misstag när man tar ur spolen. En tappad vikt är en förlorad vikt och det förstör även rullens kastförmåga tills en ny är på plats.

Men slipper du skatbon har du en verklig långkastare i denna lilla fina rulle.
      Senast ändrad av BeBest; 2004-11-25, 23:12.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för svaren! Ni kan fortsätta komma med argument och förslag. Egentligen jag ville påpeka att jag föreslåg dessa rullar pga jag var inställd på Abu rullar (lättare att underhålla) men ni kan komma med andra förslag när det gäller märke och modell.
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
          Tack för svaren! Ni kan fortsätta komma med argument och förslag. Egentligen jag ville påpeka att jag föreslåg dessa rullar pga jag var inställd på Abu rullar (lättare att underhålla) men ni kan komma med andra förslag när det gäller märke och modell.
          No better reels than Shimano Scorpion 1001 or Daiwa Alphas 103L for casting lures from 5-15 grams.

Both are editions for the Japanese market and are not sold either in Europe or America, but that has not stopped them from gaining huge status.

Fishing tackle from Japan, We specialize in Japan Domestic Models of Shimano and Daiwa reels and tuning parts.

I have both a Daiwa Alphas and a Shimano Scorpion, and would not swoop them for any reel other than some special edition specially tuned reels, like Daiwa TD-Z Type R.

Kommentera

Well Vidar, Shimano is Shimano and Daiwa is Daiwa but still I cling to ABU!
            Jag har hittat följande länkar till alldeles utmärkta rullar för lätta beten. De är avsedda främst för att skrämma skiten ur de japanska rullbyggarna och tydligen lyckas de med den bedriften!
            Den vanliga SX 1601C med centrifugalbroms
            Abu Garcia Reels\nCatching the finest game fish requires precision, power and finesse — all of which you’ll find in Abu Garcia reels. This Swedish company is one of the world’s best reel manufacturers with a fishing heritage dating to 1941. Legendary desig…

och den nyare SX 1601 Ultra Mag med magnetbroms
            Abu Garcia Reels\nCatching the finest game fish requires precision, power and finesse — all of which you’ll find in Abu Garcia reels. This Swedish company is one of the world’s best reel manufacturers with a fishing heritage dating to 1941. Legendary desig…

Den magnetbromsade går att köpa loss för ca 3000 kr på Tackledirect. En drömrulle för epikuréer!
            Bifogade filer
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack, BeBest! Thanks, Vidar!

Du, BeBest, ~$325 = ~2250 kr om jag räknar rätt ($1 = ~6,9kr). Kanske du räkande inkl proto, tull och moms. Då kan det stämma. Men ändå mkt pengar.

Kanske jag hittar nån begagnad om nåt år. Tills dess kör jag med min Suvären 2000 eller Mitchell Full Controll 400 som är gjorda för tunna linor men har starka bromsar. Bägge kastar lång dem små betena. Tyvärr! Jag ville ha en multi!
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Sitter med 2 eon sport 3601, de kastar riktigt bra . har iofs inte nån lättviktare att jemföra med. Har inte 100 koll på va rapalas minsta popper väger , men den kastade jag tillräckligt långt ett noname-spö .. + att linan är 0,3+ pp .
                Varför jag har 2 är att en köpte jag i butik (för att testa lättare jerk) och den andra (helt ny, har inte testat den än) fick jag till ett superbra beg pris då jag köpte lite beten o spön av en polare ..(Magistern på forumet)
                Ska spola på en tunnare lina på dem till sommaren, hoppas de kastar lika bra utan trassel ...

Kommentera

Vilka är då skillnaderna mellan Mörrum SX 1601C och Mörrum SX 3601C? Utan kapaciteten som är marginellt större på 3601.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Och vilka är skillnaderna mellan Eon Pro och Mörrum SX?
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 322 visningar