Magnetbroms på AMB.classic modeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Magnetbroms på AMB.classic modeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Magnetbroms på AMB.classic modeller

Är det någon som har provat av denna produkt?http://www.japantackle.com/How_to_us...gnet_brake.htm
    Som jag förstår så ersätter den cetrifugalvikternas funktion.
    Ni som provat, delge oss era erfarenheter

Funkar utmärkt men är hopplöst svårarbetad.
    Köp en 5600 C5 MagX eller en 5500 CS Mag Elite så kan Du justera bromsen utan att skruva sönder hela härket först. Det går att handla bara vänstergaveln från ABU med alla grunkor för några hundringar.

Magneten kan förvisso ersätta en centrifugalbroms, men är nog bäst som komplement.
    Centrifugalen bromsar med rotationshastigheten i kvadrat medan magneten bromsar linjärt.
    Optimal bromsverkan brukar vara nånstans mittemellan, helt beroende av spö, kastteknik, betesvikt, vind, temepratur, alkoholhalt, solsken, sälta, gädda, bensin pris och kommunalskattesats.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
      Funkar utmärkt men är hopplöst svårarbetad.
      Köp en 5600 C5 MagX eller en 5500 CS Mag Elite så kan Du justera bromsen utan att skruva sönder hela härket först. Det går att handla bara vänstergaveln från ABU med alla grunkor för några hundringar.

Magneten kan förvisso ersätta en centrifugalbroms, men är nog bäst som komplement.
      Centrifugalen bromsar med rotationshastigheten i kvadrat medan magneten bromsar linjärt.
      Optimal bromsverkan brukar vara nånstans mittemellan, helt beroende av spö, kastteknik, betesvikt, vind, temepratur, alkoholhalt, solsken, sälta, gädda, bensin pris och kommunalskattesats.
      Juste, alkoholhalt och kommunalskattesats glömde jag ta i beräkningar. Nu förstår jag hur skall jag göra! Tack!
      Senast ändrad av CDan; 2004-11-26, 18:45.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Den magnetbroms som finns att köpa hos Japantackle är som sagt krånglig att ställa in. Den rekommenderas ej!
        Däremot rekommenderar jag den som är intresserad av att tillverka 'custom'-delar att tillverka en magnetbroms där reglaget passar in i det spår som knarrsignalen har på kupade gavlar. Det borde inte vara helt omöjligt om man använder samma teknik som i Amb. D5/D6 där man istället för en rörlig magnethållare har en metallplatta som skärmar av magneterna.

Kom igen ni som meckar själva! Kan man lösa detta med en enkel konstruktion som bara är att montera in i en vänstergavel så borde det finnas intresserade kunder... ABU kommer förmodligen inte att göra någon sådan lösning till Classic-rullarna eftersom de bara stirrar sig blinda på plastiga lågprofilrullar.

Bara ett litet tips på sånt som jag själv skulle vilja göra men ej har utrustning att fixa.

/FRB

Kommentera

Kan man lösa detta med en enkel konstruktion som bara är att montera in i en vänstergavel så borde det finnas intresserade kunder... ABU kommer förmodligen inte att göra någon sådan lösning till Classic-rullarna eftersom de bara stirrar sig blinda på plastiga lågprofilrullar.

Bara ett litet tips på sånt som jag själv skulle vilja göra men ej har utrustning att fixa.

/FRB[/QUOTE]

Jag har kollat på befintliga konstruktioner i hopp om en "quick and dirty" magnetbromslösning utan att vara nöjd med resultatet. Återkommer när jag fått nya inspirationer. Övriga skruvare är naturligtvis välkomna med bidrag i ämnet.
          Det förtjänas nog att påpekas att jag har höga estetiska krav som är svåra att förena med de delar som finns.
          www.utreel.com

Kommentera

Blir det inte svårt att få in en magnetbroms under vänstergaveln.

Där ska ju veven sitta

Kommentera

Ursprungligen postat av Platsbrist
              Blir det inte svårt att få in en magnetbroms under vänstergaveln.

Där ska ju veven sitta
              Spinnrockare envisas i vanlig ordning med sitt hasplande....
              www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 903 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist