Strikepro pike range Capture - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strikepro pike range Capture

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strikepro pike range Capture

Hej. Jag har beställt Strikepro pike range Capture. Är det någon som har någon erfarenhet av detta spö? jag har inte hört ett smack om det eller hittar inte speciellt mycket att läsa om det heller.

Mvh Markus

Hej!

Vad jag har för mig så är det så att pike range serien består idag av 6ft, 6'6ft, 6'8ft samt 7'6ft. (Den blåa serien)

Capture spöt är 6'10 och det fanns i den gröna serien(Utgår till förmån för de blå spöna)

Dom bygger på samma klinga men olika rullfästen samt att den gröna serien var/är 1-dels spön medans de blåa är 2-dels. Så det är i stortsett samma spö.

Jag kör idag på ett blått 6'8 och är riktigt nöjd. Klingan är fin och även mindre fisk känns i grejerna. Kan inte uttala mig om de gröna 6'10 då jag bara känt på det i butik. Men med samma klinga och nästan samma längd så bör känslan vara ganska lik.

Det skiljer för övrigt 20g i kastvikt mellan de två spöna så de bör vara ungefär lika styva. Du får möjligen ut lite mer känsla då spöt är odelat.
    Senast ändrad av Guest; 2012-09-11, 09:02.

Kommentera

Tack för ett givande svar! Jag får återkomma när jag prövat spöt!

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Hej!
        Det skiljer för övrigt 20g i kastvikt mellan de två spöna så de bör vara ungefär lika styva. Du får möjligen ut lite mer känsla då spöt är odelat.
        Jag kände på det innan jag köpte mitt gröna 6,8 -180g och jag tyckte att det var ganska mycket styvare.
        Men det är ju en smaksak.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
          Jag kände på det innan jag köpte mitt gröna 6,8 -180g och jag tyckte att det var ganska mycket styvare.
          Men det är ju en smaksak.
          Jaså? Hmm. både nya och gamla 6'8 bör ju vara lika styva.. mitt blåa var styvt i början men har blivit betydligt mjukare nu, (inte så att det stör eller beter sig onormalt) kanske är ett måndags ex jag kommit över.... Fick fet spö böj för någon tur sedan gissade på i vilket fall 5+ om inte mer... men gäddan visade sig väga in på ca 1,2 kg.... Glädje spö kanske

Kommentera

Jag menar att jag kände på 200g spöt innan jag köpte 180g spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
              Jag menar att jag kände på 200g spöt innan jag köpte 180g spöt.
              Ja jo jag förstod det, men tyckte inte att mitt 6'8 var nämnvärt mjukare när det var nytt (jämfört med 6'10).

Kommentera

Har ett sånt och tycker det är på gränsen till för styvt. Jag tycker det är skönt att kasta med, du kan dänga på ordentligt, träffar bättre med styvt spö enligt mig och det krokar bra som fan men det är lite väl styvt när man drillar mindre fisk. Blir tråkigare fight och jag tycker fisken sliter sig lättare när den sprattlar till och om krokarna sitter lite dåligt.

Men är det ett styvt spö du vill ha så tycker jag att det är kanon.

Kommentera

Jerkspön ska ju vara styva för att man ska få till gången på betet. Och tappade fiskar åtgärdas med lite lösare ställd slitbroms. Vill man ha spöböj med smågäddor är däremot jerk helt enkelt inte den räta fiskemetoden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Jerkspön ska ju vara styva för att man ska få till gången på betet. Och tappade fiskar åtgärdas med lite lösare ställd slitbroms. Vill man ha spöböj med smågäddor är däremot jerk helt enkelt inte den räta fiskemetoden.
                    Jo men det tror jag de flesta här vet, frågan är ju hur styvt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13