Strikepro pike range Capture - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strikepro pike range Capture

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Jerkspön ska ju vara styva för att man ska få till gången på betet. Och tappade fiskar åtgärdas med lite lösare ställd slitbroms. Vill man ha spöböj med smågäddor är däremot jerk helt enkelt inte den räta fiskemetoden.
    Ja, det vet jag, men som Cannonball skrev så är ju frågan hur styvt man vill ha det och med smågäddor menar jag sånna på 2- 3 kg som jag får mest av även om det är dom större man är ute efter, men du kanske bara får stora gäddor. Då är det roligare och bättre med ett spö som jobbar lite mot dessa gäddor också enligt mig, men som även har ryggrad för att kroka större fisk. Jag är inte så jävla dum att jag inte fattar att rullen har slirbroms som man kan jobba med, men enligt mig blir det samma sak då, om inte sämre. Om man släpper på slirbromsen så att mindre gäddor orkar dra lina så jobbar spöt inte alls knappt med ett så pass styvt spö.

Jag fiskar med detta spö ändå för tillfället eftersom att jag har knäckt mitt Banditspö men tycker som sagt att det är lite för styvt och detta är bara min åsikt. Du får självklart tycka vad du vill, men ditt inlägg känns som en idiotförklaring mot mig som inte fattar att man ska ha styva spön vid jerkfiske och att man kan använda slirbroms.

Skitfiske på dig och skriv gärna ett svar till ts om du har prövat detta spö som han undrade om.

Kommentera

Jag har dängt mycket jerkar och allehanda gummibeten (Magnumbullar är bara att kötta) med mitt Capture och tycker det är ett bra spö till ändamålet. Visst är det styvt men vad förväntar man sig av ett spö på 6'10 klassat till 200g? Spöt har ett rejält bakhandtag och det tycker jag är riktigt gött när man drillar fisk plus att jag tycker man får till bättre schvung i kasten med ett längre bakhandtag. Jag tror du kommer bli nöjd.

Kommentera

låter som det kommer passa mig ganska bra. Som sagt. jag skriver vad jag tycker om spöt när jag har prövat det. Det blir troligen i morgon. Tack för alla svar!

Kommentera

Skitfiske på dig

Kommentera

Har nu provfiskat mitt nya spö. och jag gillar det väldigt mycket. kastade wolf tail hur långt som helst. Jag har även drillat fisk. en liten gädda runt 4 kg som dock slet sig intil kanten. Visst det är ganska styvt men det hade jag räknat med tanke på att det är 6,10 200g. Om man gillar hårda gäddpåkar med bra kastegenskaper så är det ett hett tips. Fick även med 5 bandit suspending på köpet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Helsing91 Visa inlägg
              Har nu provfiskat mitt nya spö. och jag gillar det väldigt mycket. kastade wolf tail hur långt som helst. Jag har även drillat fisk. en liten gädda runt 4 kg som dock slet sig intil kanten. Visst det är ganska styvt men det hade jag räknat med tanke på att det är 6,10 200g. Om man gillar hårda gäddpåkar med bra kastegenskaper så är det ett hett tips. Fick även med 5 bandit suspending på köpet.
              Grattis till en bra deal! Att få med fem susp bandits till det priset är fasen inte illa. I mitt tycke ett av de mest effektiva beten som går att få tag på till gäddjerk på grunt vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
                Ja, det vet jag, men som Cannonball skrev så är ju frågan hur styvt man vill ha det och med smågäddor menar jag sånna på 2- 3 kg som jag får mest av även om det är dom större man är ute efter, men du kanske bara får stora gäddor. Då är det roligare och bättre med ett spö som jobbar lite mot dessa gäddor också enligt mig, men som även har ryggrad för att kroka större fisk. Jag är inte så jävla dum att jag inte fattar att rullen har slirbroms som man kan jobba med, men enligt mig blir det samma sak då, om inte sämre. Om man släpper på slirbromsen så att mindre gäddor orkar dra lina så jobbar spöt inte alls knappt med ett så pass styvt spö.

Jag fiskar med detta spö ändå för tillfället eftersom att jag har knäckt mitt Banditspö men tycker som sagt att det är lite för styvt och detta är bara min åsikt. Du får självklart tycka vad du vill, men ditt inlägg känns som en idiotförklaring mot mig som inte fattar att man ska ha styva spön vid jerkfiske och att man kan använda slirbroms.

Skitfiske på dig och skriv gärna ett svar till ts om du har prövat detta spö som han undrade om.
                Roddan, det var verkligen ingenting illa menat med det jag skrev. Och något superproffs som enbart fångar storgäddor är jag inte.

Vad jag menade var bara att en del som är nya på jerk (inte riktat mot dig alltså) blir ju lite besvikna över att de inte får mycket till böj på sina jerkspön när de fångar mindre gäddor - om man är van vid hur ett lättare haspelspö beter sig. Men att tillverka ett spö som både kan styra jerkbaits på ett vettigt sätt och som dessutom får en tvåkilosgädda att kännas stor är ju tyvärr en omöjlighet. Själv gillar jag riktigt styva spön (har själv ett Bandit 180 gram) till jerk för att få bra gång på betena, men ibland fiskar jag också gädda med småbeten och ett 10-fots havsöringsspö klassat 12-48 gram och nog tusan är drillningen skojigare med ett sådant spö.

Sedan det här med slirbromsen till jerk: Själv kör jag den lite lösare ställd än mina polare, fast alltså inte jättelös, och justerar den bara ytterst sällan under drillningen. Sedan har jag alltid tummen beredd så att jag kan fixera spolen vid själva mothugget. Detta är något som funkat för mig och som gör att jag tappar färre fiskar, men vad som känns bäst för var och en är ju individuellt.

Sktifiske på dig med Roddan.

Kommentera

Såg inte att du svarat för ens nu och förstår hur du menar nu.

Saken är den att det är jätte stor skillnad på detta spöt mot Bandit 6,6 180g som jag hade. Capture spöt upplever jag som helt styvt genom hela spöt, till skillnad från Bandit spöt som jobbar ganska bra med toppen men ändå har riktigt bra ryggrad för att kroka grisar.

Ts är du nöjd med spöt?
                  Det hoppas jag och som jag skrev, det är inget dåligt spö alls men jag kan tycka det är lite för styvt.

Skitfiske på er alla! 😊

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  279 759 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist