Nytt jerkspö. Hjälp tack. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt jerkspö. Hjälp tack.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köpte mig ett strike pro pike range capture precis. 6.10. 200g. Jag tycker det är riktigt skönt!
    Det är ganska påkigt med det jobbar ändå rätt bra med fisk runt 1-2 kg.

http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=7427 du får 5 bandit suspending på köpet! En riktigt bra deal om du frågar mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Helsing91 Visa inlägg
      Jag köpte mig ett strike pro pike range capture precis. 6.10. 200g. Jag tycker det är riktigt skönt!
      Det är ganska påkigt med det jobbar ändå rätt bra med fisk runt 1-2 kg.

http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=7427 du får 5 bandit suspending på köpet! En riktigt bra deal om du frågar mig.
      Jo, men vill helst ha en 6.6 eller 6.8.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
        Men samtidigt så känns det som att jag skulle köpa det för att det ser "cool" ut ( vilket det iofs gör) men blir fel enligt mig då.
        Om vi bortser från att jag fick spöet för ett riktigt förmånligt pris så tyckte jag samma sak först. Men jag jobbar som sagt i en sportfiskebutik och jag har klämt och känt och tittat på alla möjliga jerkspön i alla prisklasser. Ett av väldigt få spön vi inte har är just Edge 3776 Jerk. Bara det gjorde mig nyfiken. Och en sån grej som att 3776 är höjden på Fujiberget gjorde mig inte mindre sugen direkt

Mitt första intryck av spöet var verkligen "wow". Men jag kände genast att jag måste prova det så snabbt så möjligt för att se om jag hade blivit förblindad av spöets bling-bling. Men de få farhågor jag hade eliminerades omedelbart efter tre knyck med en Buster Jerk Shallow!

Jag kunde för första gången styra mina Busters precis lika bra som Trumman och Buster gjorde i Gäddfeber! Och jag har ändå jerkfiskat ganska intensivt under drygt ett halvår och blivit riktigt duktig med finliret (alla beten går precis som jag vill), med Edge-spöet gav mig verkligen den "Edge" (haha) jag behövde för att känna mig helt hundra (istället för 98% säker) på allt som händer med betet (oavsett modell/fabrikat/vikt) hela tiden

Mina två cents bara, gör som du vill. Jag vill inte att du missar chansen att testa spöet i alla fall, känns som att det är få förunnat (dom som ändå har råd med spö i den klassen köper hellre amerikanska prylar, och till dom vill jag säga att dom verkligen borde prova ett Edge 3776 Jerk hur jävla nöjda dom än är med deras St. Croix)
        Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-09-18, 22:53.

Kommentera

Som jag skrev. Spöt är jätteintressant, det är däremot INTE min personliga ekonomi nu och en ganska så lång tid framöver.

Du verkligen älskar det spöt och det är ju prima.

Kommentera

Det här forumet lever ju ett eget liv. Jag är ju inte inloggad och kan skriva? Och ska jag citera nån kastas jag ut?

Godnatt!

Kommentera

Det jag menade är att BFT Bandit har samma längd på klingan som Stiffen nästan.. skiljer kanske någon cm. Dvs köper du Bandit spöt så har du egentligen ett 6" spö fast med långt handtag. Så man kan inte enbart gå på specifikationerna

Bandit spöt är mjukt och fint men inte så mjukt att det flexar nämnvärt. Polaren kär 6'6 -160g och han fiskar big bandit utan problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Det jag menade är att BFT Bandit har samma längd på klingan som Stiffen nästan.. skiljer kanske någon cm. Dvs köper du Bandit spöt så har du egentligen ett 6" spö fast med långt handtag. Så man kan inte enbart gå på specifikationerna

Bandit spöt är mjukt och fint men inte så mjukt att det flexar nämnvärt. Polaren kär 6'6 -160g och han fiskar big bandit utan problem.
                Och det är ju det som är det fina med Banditen säger jag (har ett själv, 6'6 180 g)! Det är där bak som längden gör nytta - ger extra kastlängd + bekvämlighet när du drillar fisk, samtidigt som spöet är tillräckligt kort där fram för att kunna jerkas smidigt, även för oss som håller i rullen under fisket (och inte framför rullen som en del gör).

Kommentera

Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
                  Om din ekonomi vänder tillräckligt mycket åt det rätta hållet så tycker jag att du ska ta dig en allvarlig funderade på att skaffa ett Edge 3776 Jerk

[ATTACH=CONFIG]45522[/ATTACH]

Jag har 7,3 fotaren, odelat (spöet finns bara i odelat format). Att säga att jag älskar spöet vore en underdrift...

Vi snackar verkligen maximal råstyrka perfekt ackompanjerat med otrolig finkänslighet (för att vara ett jerkspö då!). Jag får vilket bete somhelst att gå precis som jag vill på mer eller mindre första kastet, även helt nya beten jag testar får jag att gå riktigt bra efter max tre kast. Kastar oerhört långt utan att behöva ta i allt för mycket.

Yxhandtaget tyckte jag först var en löjlig detalj, snygg som fan, men onödig... Men det är faktiskt riktigt skönt att kasta med just pga det "yx-handtaget". Väger ingenting jämfört med andra spön som kastar upp till 140-150g (jobbar i sportfiskebutik och har känt på det mesta. Kan tillägga att vi inte säljer detta spöet i butiken, säger bara var jag tycker helt enkelt!).

Att jerka beten på 40 gram går bra, även Buster Jerk II som ligger på 36g (tror jag, det är under 40g i alla fall) går att jerka (har trimmad JB, vet ej om det är bökigt att kasta med otrimmad rulle / Predatorn etc.). Klarar utan problem beten upp till ca 150g!

Tillochmed snipor på dryga kilot får spötoppen att jobba lite, något jag har saknat på alla andra jerkspön jag har testat hittills

Det enda minuset jag kan komma på är prislappen, men jag fick en bra deal...

Har du pengar över och vill köpa ett nytt jerkspö och kan hantera ett odelat sådant så ska du slå till direkt tycker jag! Just nu kan jag inte komma på en enda vettig anledning trots mitt prylnörderi att köpa ett nytt jerkspö de närmsta fem åren

Här har du länken till den återförsäljare som är billigast vad jag vet (har orkat leta fram), det är 6,6-fotaren:

2379kr är det lätt värt kan jag intyga

Jag unnade mig ett Edge 6,6 Jerk idag. Jag får se om jag kommer få tid att pröva det i helgen. Men det känns jävligt skönt här hemma iallafall

Jag återkommer med en recension när jag prövat spöt på sjön...

/Ville

Kommentera

Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
                    Jag återkommer med en recension när jag prövat spöt på sjön...

/Ville
                    Nå? Var det något att ha?

Kommentera

He he... Spöt är riktigt skönt! men på inga sätt magiskt.. tror du kan få lika ett lika bra spö utan att behöva betala så mycket...

Men finishen är grym och det finns lite småsaker på det som jag verkligen gillar. Bl.a. så finns det markeringar för 100, 110 och 120cm på spöt, bra att ha om man glömt måttbandet. Sen så går den där lilla ugglan som man kan fästa kroken i längs med spöt, så det var riktigt lätt att fästa betena där.

Jag kännde ingen skillnad i att kasta med yx-skaftet, men jag är lite orolig att det inte ska gå att ställa ifrån sig spöt i en vanlig spöhållare, typ berkley. Men korken och handtagen var riktigt sköna!

Polaren slutade dagens pass med att säga "Jag skulle inte bli förvånad om jag också köper ett sånt spö"

Samanfattningsvis: Jag är helnöjd med spöt. Det kastar bra, skön känsla i det och grym finish. Men det är lite dyrt....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13