Nytt jerkspö. Hjälp tack. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt jerkspö. Hjälp tack.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
    He he... Spöt är riktigt skönt! men på inga sätt magiskt.. tror du kan få lika ett lika bra spö utan att behöva betala så mycket...
    Ett magiskt spö hade varit något! Det stämmer att det finns spö med likvärd prestanda för billigare peng, det är helt enkelt ett jävligt bra spö med lite extra flash för dom som har extra pengar, kan få det billigt eller bara gillar sånt helt enkelt
    Men finishen är grym och det finns lite småsaker på det som jag verkligen gillar. Bl.a. så finns det markeringar för 100, 110 och 120cm på spöt, bra att ha om man glömt måttbandet. Sen så går den där lilla ugglan som man kan fästa kroken i längs med spöt, så det var riktigt lätt att fästa betena där.
    Markeringarna märkte jag inte av fören jag hade spöet i handen, smidig och enkel detalj / ide. Något fler tillverkare borde apa efter! Öglan på sidan är rätt placerad precis som du nämner. Verkar vara något som många tillverkare börjar använda sig av!
    Jag kännde ingen skillnad i att kasta med yx-skaftet, men jag är lite orolig att det inte ska gå att ställa ifrån sig spöt i en vanlig spöhållare, typ berkley. Men korken och handtagen var riktigt sköna!
    Jag känner iaf skillnad. Alltså det är ju en petitess egentligen, men jag inbillar mig att för det första så är mitt spö 7,3 fot, och ju längre spö man har desto mer nytta borde en sån utformning märkas av. För det andra så är jag övertygad om att det är mer ergonomiskt (iaf när det 7,3 fot) att kasta med yx-skaftet ett antal timmar i rad än utan. Må vara en petitess, men man måste ju gilla det man köper

En stor nackdel är också det du nämner, att spöet inte passar i alla spöhållare. Men jag har fått ner den utan problem i ett par olika redan, det har bara varit en spöhållare som var för liten för yx-skaftet.
    Polaren slutade dagens pass med att säga "Jag skulle inte bli förvånad om jag också köper ett sånt spö"
    Haha, jag har hört samma sak
    Samanfattningsvis: Jag är helnöjd med spöt. Det kastar bra, skön känsla i det och grym finish. Men det är lite dyrt....
    Jag fick som sagt en jävligt bra deal genom butiken jag jobbar i...

Men men, har man några extra slantar över, är pryltokig och letar efter ett kvalitesspö som kommer att hålla för precis alt i många år framöver så är det lätt värt det! Men vad kan man säga om "överpriset" leg_lock? Vilken summa måste man lägga sig på för att få ett spö med samma kvaliteer utan allt bling och "överpriset"? Intressant att veta bara!
    Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-09-23, 20:05.

Kommentera

Bft Bandit 6,6 fot 180grams kör jag med när jag jerkfiskar. Funkar hur bra som helst, och det är lika kul med liten fisk som med stor fisk. YPPERLIG fighting känsla i det. Tar lång tid innan jag byter ut detta spö kan jag säga. Även hur skönt som helst att fiska en hel dag då det är väldigt lätt och ett bra bakhandtag. Fiskar upp till bandit hur enkelt som helst. Köp det, du kommer inte ångra dig!

Hoppas det hjälpte!
      Senast ändrad av CaptainArnold; 2012-09-23, 21:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Bandit 6'6 180g funkade ju klockrent.. men nu finns bara 160g spöt kvar.. vet inte hur det är i jämförelse. Dock är Bandit spöna riktigt fina, skulle välja ett sådant över många andra spön.
        En fundering: Jag har själv ett Bandit 6'6 180 gram och har pillat på ett 6'6 160 gram vid något senare tillfälle. Undrar om det inte faktiskt är samma spö? Kanske gjorde CWC helt enkelt om klassningen när de lanserade 7'3-spöet, som i alla fall jag tycker känns som ett något kraftigare spö (och ju är klassat till 180 gram)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          En fundering: Jag har själv ett Bandit 6'6 180 gram och har pillat på ett 6'6 160 gram vid något senare tillfälle. Undrar om det inte faktiskt är samma spö? Kanske gjorde CWC helt enkelt om klassningen när de lanserade 7'3-spöet, som i alla fall jag tycker känns som ett något kraftigare spö (och ju är klassat till 180 gram)?
          Jag har precis som du varit i samma funderingar, men jag kände faktiskt på både ett 160 och ett 180 i den lokala butiken i våras och jag tyckte att 160 g spöt är mjukare i toppen än 180 var. Nu kan det vara inbillning då man antar att 160g spöt skall vara mjukare. Men så upplevde jag det. Har även ägt 7'3an själv och det är kraftigare.

Testade idag (efter att blivit sugen av den här tråden) en bekants Bandit 6'6 -160g spö, Kastade dock bara x-buster och fick drilla en gädda på ca 4kg. Men spöt är mycket styvare och har mer ryggrad än mitt Strike pro Contact 6'8 -180g. Så klassningen är riktigt knepig på Banditen.

Ps. Killen i affären sa något om fel märkning, att 6'6an var tänkt som endast 160g klassade spön, nu vet inte jag om 6'6an i början blev fel speccade vid tillverkning och blev 180g spön innan detta korrigerades.
          Senast ändrad av Guest; 2012-09-23, 22:53.

Kommentera

zimpze, barramundi. Hur upplever ni spöt när det kommer till fighting känslan? Jag vill egentligen bara byta utt mitt SG 7 fot då jag tycker att det är svårt för mig att få en gång på tyngre beten då jag tycker det svampar när det kommer upp till 100 gram.

Men man kan inte ta ifrån spöt att det är grymt skönt att drilla fisk på. Bli även lite fight om det är en borre på.

Jag vill ha ett hårt spö som jag lättare kan få bra gång på tyngre beten med, men fortfarande ha kvar den där underbara figthing känslan. Kanske den kombon är svår?

Och vill ju givetvis slippa slå toppen i vattnet hela tiden.

Kommentera

Bft bandit spö är som en dröm att fighta fisk med. Som jag sa är det lika kul med små fisk som med stor. Spöts fightkänsla är nå otroligt skön. Förstår inte riktigt hur det kan ge sådan känsla fastän det är så jäkla styvt. Lätt, skönt, smidigt att ta med. Tröttar inte ut handleden heller. Köp det!! Du kommer INTE att ångra dig!!

Kommentera

Jag är också asnöjd med mitt Bandit-spö, men det ska ändå sägas: Att få spöböj av en abborre eller smågädda på ett styvt jerkspö, som samtidigt klarar av att styra tunga beten, är en omöjlighet, oavsett om spöet heter Bandit eller något annat. Nu vet jag iofs inte om det är just det du menar med fightingkänsla Popper man, men känslan att drilla fisk är helt enkelt ganska annorlunda jämfört med ett havsöringsspö eller liknande. På plussidan är ju att känslan av själva hugget ofta blir fräckare eftersom jerkspöet inte flexar som ett traditionellt spinn-/haspelspö.

Kommentera

Jag kan rekommendera Strike pro spöna om du vill ha känsla på mindre fisk. 6'8 -180g klarar i all fall big bandit utan att svampa nämnvärt, inte testat så mycket tyngre jerkar. Dessutom får du fight mot även de mindre gäddorna. Senast hade jag en lite rackare på ca 1,2kg som drog spöböj på spöt.

Vet inte om mitt spö är onormalt mjukt nu för får verkligen spöböj av allt... men har kraft nog att sätta hårda mothugg och spöt är tillräckligt styvt för att styra betet. Långt bakrehandtag och riktigt lätt spö som man orkar med en hel dag.

Jag skulle dock säga att Bandit spöna håller högre kvalite och bättre tryck i klingan. Men det är min personliga åsikt.

Kommentera

Jag har ett Bandit 6´6 160gr. Jag är väldigt nöjd med det. Det är ett bekvämt och lätt spö som enkelt dänger iväg och jerkar med beten på 100g+. Man känner fiskens knyckar väl så jag tycker definitivt att det är känsla att drilla fisk på det!

Kommentera

Näää, det var mer att jag ville poängtera ut hur lätt det är att få spöböj på mitt SG jerkspö.

Men får jag råd så lutar det åt att jag köper ett bandit spö till våren. STcroix verkar ju vara sköna också, men hittar bara för tunga eller lätta.

Jag håller på och flytta till en annan bostad och har fått andra oväntade utgifter, så fisket just nu får komma i andra hand, även inköp, vilket ju inte är så kul.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 790 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13