Hjälp med val av rulle till Daiwa Procyon PCY 802hul - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av rulle till Daiwa Procyon PCY 802hul

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av rulle till Daiwa Procyon PCY 802hul

Hej,

Jag har skaffat mig ett nytt spö främst avsett till att jigga abborre, Spöet är ett Daiwa Procyon PCY 802hul, ett spö på 8 fot klassat upp till 18 gram (http://www.xxl.se/fiske/fiskespon/ka...802hul-1082853). Jag letar alltså främst en rulle som ger en bra fight vid borrefiske, men som kanske också går att använda vid kustfiske efter öring när jag inte orkar släpa med mitt 11-fots kustspö. Maxpris är ca 1500, gärna billigare.

Jag har ett mindre ul-set 5,6 fot upp till 10 gram med en Okuma Hydra i minsta storleken. Rullen jag tänkte använda är en Okuma i 30-storlek, men insåg att den både känns gammal och trött samt för stor. Jag känner mig lite osäker på vilken storlek jag ska ha, samt har dålig koll på olika märkens olika storlekar.

Jag behöver rullen senast torsdag kväll, var jag endast letar efter rullar jag kan köpa i butik i Stockholm. De jag har kollat på hittills är:

Daiwa Procaster 1550x. Jag har 3050x till gädda och gillar rullen. (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...rd-daiwa-.html)

Shimano Biomaster 1500ra, verkar vara en bra rulle till ett bra pris. ( http://www.beoutdoors.se/se/rea-kamp...spelrulle.html)

Sen har jag även känt på en Shimano sonora 1000fb. Som kändes ganska bra, och låg på 599 på xxl.

Alla tips och råd om storlek och val av rulle är till hjälp.

Skitfiske

/ Philp

Rent spontant känns det som du får svårt att kombinera att jigga abborre och fiska havsöring med samma lilla rulle...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Rent spontant känns det som du får svårt att kombinera att jigga abborre och fiska havsöring med samma lilla rulle...
      Det stämmer säkert, blir kanske svårt. Men som sagt storlekar är just vad jag behöver hjälp med, tex. Shimano Biomaster 1500ra passar den till att jigga abborre (storleksmässigt)?

/ Philp

Kommentera

Om du väljer en rulle i storlek 2500, och med två spolar, så funkar kombinationen bra. Till abborrfisket kan du då använda en lite tunnare lina än till kustfisket. En 1000- eller 1500-rulle är inte riktigt optimalt för kustfiske däremot. Dels förkortas kastlängderna, dels får du veva som en liten iller när du vill fiska i ett högre tempo.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Om du väljer en rulle i storlek 2500, och med två spolar, så funkar kombinationen bra. Till abborrfisket kan du då använda en lite tunnare lina än till kustfisket. En 1000- eller 1500-rulle är inte riktigt optimalt för kustfiske däremot. Dels förkortas kastlängderna, dels får du veva som en liten iller när du vill fiska i ett högre tempo.
          Letar nog efter en mindre rulle än storlek 2500, både min gamla Okuma och Procaster är väl däromkring och till dessa har jag extra spolar. Men det primära är en rulle som passar till att jigga abborre med mitt nya spö. Hade rullen passat till något mer hade det varit trevligt, men inser nu att det inte var så klokt av mig att ta med det i min "önskelista".

Jag får nog ändra min fråga till tips på den bästa rullen (av de jag nämnt ovan eller någon annan) för att jigga abborre med ett Daiwa Procyon PCY 802hul (givetvis med beaktande av priset)

/ Philp

Kommentera

Någon som kan tipsa om vilken storlek jag borde satsa på? 1000? 1500? Eller tom 500 (min Okuma heter ngt med 15, motsvarar det shimanos 500 storlek?

Kommentera

Jag kör med Shimano Technium 1000 till det lättaste fisket, jäkligt bra rulle. 500-storleken känns bara tramsig i mitt tycke, det fyller ingen funktion att ha rullen så liten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                Jag kör med Shimano Technium 1000 till det lättaste fisket, jäkligt bra rulle. 500-storleken känns bara tramsig i mitt tycke, det fyller ingen funktion att ha rullen så liten.
                Hade tillslut bestämt mig för att köpa en Shimano stradic ci4 2500 då den kändes ok i storlek och framför allt hade en vikt som kändes helt rätt på spöet. Men efter att jag besökt fiskebutiken så sitter jag nu här med en Shimano Technium 1000. Känns som att storleken kommer passa perfekt och priset var också bra. Nu är det bara att hoppas att att abborrarna är på hugget i helgen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 029 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13