Grövre haspelspön för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grövre haspelspön för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Stubben Visa inlägg
    Kör själv med Savagegear spöt upp till 150 gram. Klingan klarar väl av de vikter du talar om. Känns möjligen något vanskligt att ladda spöt med 150 gram. Kör med en Shimano 4000-rulle på, funkar utmärkt med största Alien Eelen bl a, men ska du köra 100 gram och uppåt och vill ha fingrarna i behåll....välj multi! Själv fiskar jag dock mest med beten kring 50-80 gram med det spöt och till det funkar det utmärkt. Laddar rullen med PowerPro 0,25 och laddar spöt ordentligt för långa kast då jag oavsett båt eller landfiske vill täcka upp så mycket yta som möjligt i varje kast. Lycka till med ditt nya spöval!
    Blir nog så att jag drar SG MP pro spö antingen 150gr men helst 30-90 gr eller Edge spöet som jag använder till just som Stubben till mellan 40-80 gr beten över nätet. Sedan går och pillar lite på spinn utrustningen i Sverige när man är tillbaka från Schweiz då jag som tidigare sagt inte är särskilt van vid multirullar och därför vill hitta något som jag verkligen är bekväm med. Vad tror ni om detta, låter det vettigt?

Kommentera

Mitt tips är att undvika cwc- och savagegearspöna. Klingorna de är byggda på är inte sköna. Sjösländan heavy pike är mkt skönare.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Mitt tips är att undvika cwc- och savagegearspöna. Klingorna de är byggda på är inte sköna. Sjösländan heavy pike är mkt skönare.
        Lite lustigt uttalande, eftersom klingorna skiljer sig åt rätt mycket beroende på vilka serier av dessa märken vi snackar om. Själv kör jag ett BFT Bandit 25-90 gram för det tunga haspelfisket, och kan varmt rekommendera detta. Det är betydligt styvare än t.ex. Strike Giant (trots att det inte är tänkt för lika tunga beten) och är riktigt najs till t.ex. shadjiggar och stora spinnare.

Att helt döma ut haspel för gäddfiske tycker jag är lite trams, det är ju inte precis så att alla hasplande gäddfiskare på kontinenten är fullständigt ute och reser liksom. Haspeltekniken har både fördelar och nackdelar gentemot multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Lite lustigt uttalande, eftersom klingorna skiljer sig åt rätt mycket beroende på vilka serier av dessa märken vi snackar om. Själv kör jag ett BFT Bandit 25-90 gram för det tunga haspelfisket, och kan varmt rekommendera detta. Det är betydligt styvare än t.ex. Strike Giant (trots att det inte är tänkt för lika tunga beten) och är riktigt najs till t.ex. shadjiggar och stora spinnare.

Att helt döma ut haspel för gäddfiske tycker jag är lite trams, det är ju inte precis så att alla hasplande gäddfiskare på kontinenten är fullständigt ute och reser liksom. Haspeltekniken har både fördelar och nackdelar gentemot multi.
          Mina tidigare erfarenheter av CWC spöna är att de kostar mer än de smakar. Nu kanske denna serie är ett undantag, mycket möjligt. Finns mycket annat på marknaden som är prisvärdare, om man letar lite. Sen att cwc prylar är poppis i Sverige är en annan femma.

Rekommenderade ett haspelspö , konstigt att du då tycker att jag dömer ut haspelfiske efter gädda. Ett spö som går under lusingen dessutom.

St croix gör de bästa spöna av de som nämts i tråden så lyssna på totte...
          Senast ändrad av gabbu; 2012-09-29, 22:42.

Kommentera

Ursäkta om du missförstod gabbu, just detta ang multi vs haspel var ju en kommentar till ett par inlägg tidigare i tråden.

St Croix är förresten också ett rätt så poppis märke här i Sverige, vilket märks inte minst på det här forumet.

Kommentera

är det någon som har erfarenhet av Söder Sportfiskes egna spö Grim Reaper?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 107 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13