Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Just det exemplaret minns jag inte men de flesta med drevskador har varit ordinära abborrullar. Säkerligen har ett eller annat kraftigt mothugg mot gädda gjorts och kanske ett jiggryck mot bottennapp men det gör vi ju alla med alla våra rullar.
    Skillnaden är att man i princip aldrig ser en Shimano eller Daiwa med denna typen av skador även om jag sett några få exemplar totalt genom åren.


    Penn ja, kända som pansarvagnar av vissa, som problemrullar av andra.
    Click image for larger version

Name:	Pennärg01a.jpg
Views:	768
Size:	279,2 KB
ID:	2564696
    Click image for larger version

Name:	Pennärg01b.jpg
Views:	895
Size:	369,2 KB
ID:	2564695
    Detta är en ganska vanlig syn i Battle och vad de andra liknande modellerna kan tänkas heta...

    Jag tycker dina tankar om Legalis låter vettiga, känns som en riktigt prisvärd grej.
    Tankarna anteman har om Vanford är just tänkvärda, svårt att få superlätta rullar att balansera på ett långt spö. Testade idag en riktigt lätt Daiwa Luvias 2500 på ett Megabass Levante F3 av kortare slag, trots spöts ringa längd blev riggen framtung med den relativt rymliga (vad lina anbelangar) men lätta rullen.

    Mellan Ballistic eller andra halvdyra Daiwor och Vanford/Stradic hade jag helt klart valt Shimano. Mellan rullar som kostar 1000 kronor, troligen tvärtom.
    Alltså dessa bilder...på rullar som använts till abborre fiske...vad ska man säga...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
      Ringde till Svängsta och fick ett nytt helt gratis.
      Lite lyxigt att reservdelar bara är ett tfnsantal bort.
      Funkar kanske inte så längre????

      Lutar åt att jag köper billigt och hoppas rullen håller ett par år. Verkar ju som livslängden på dyrare rullar är lika kass.
      Sorön verkar ha varit förvånansvärt bra rullar faktiskt, vet att de drogs med någon standardproblem på sin tid, kanske var det backspärren.

      ABU är fortfarande generellt generösa i vissa lägen.
      Ett exempel är det jag tagit upp tidigare, om MGX-haspelns extremt vanliga problem med just backspärren. Har beställt ersättningsdelar till några sådana rullar och blev första gången chockad över att ett nytt lager samt smådelar knappt kostade något alls.
      Misstänker att ABU subventionerat just då det var så mycket problem på tidigare exemplar.

      Håller med om det sista.
      Försöker själv byta ut dyra hasplar mot billiga men bra varianter. Vill inte sitta på rullar med höga priser då jag gärna har dem många år och risken för haveri är, som du säger, liknande oavsett pris.

      harlequine Penn-rullen är förvisso en gäddrulle men ärg- och saltskador åker man ju på oavsett art som fiskas efter.
      Just skador på ytan runt skruvarna är väldigt vanligt hos flera av Penn's hasplar tyvärr.

      Kommentera


      • Jag börjar åter kika på Nasci efter att ha läst en tråd på FB om en Daiwa rulle som lämnades in för service och kom tillbaka efter 7 månader med samma missljud...

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Jag börjar åter kika på Nasci efter att ha läst en tråd på FB om en Daiwa rulle som lämnades in för service och kom tillbaka efter 7 månader med samma missljud...
          Nu ska man förvisso ta ALLT som skrivs i fiskegrupperna på Facebook med en skopa salt (en nypa räcker här på FS).
          Jag har läst så mycket oinformerad skit, rent ut sagt, om rullar där att jag blivit gråhårig.
          En service innebär inte per automatik att ett missljud försvinner, även om det låter märkligt.

          Med det sagt, det jag skriver ska naturligtvis också ses på med kritiska ögon.
          Det är däremot ett faktum att service- och garantiärenden till/från Daiwa Scandinavia har varit problematiska ibland. Har själv varit med om flera inskickade rullar som tagit väldigt lång tid och/eller kommit tillbaka med samma fel.

          MEN, så är även fallet med Normark och ibland även ABU. Även om dessa tu inte tar så enormt tid på sig.
          Ingen verkar heller veta hur det blir med garanti och service av Shimanos rullar nu när de startat eget här. Än så länge måste delar beställas rakt från europeiska huvudkontoret i Nederländerna. Hur det fungerar vet jag inom någon vecka då jag just nu är involverad i ett par ärenden.
          Serviceärenden har jag ingen aning om hur de funkar.

          Eftersom jag upplever nyare hasplar från Shimano mer problemdrabbade än dito från Daiwa i kombination med just möjlighet till service ser jag inte längre Shimano som det säkraste av köp.

          Kommentera


          • Min önskan är att ABU tar upp produktion på Suverän haspeln som gjordes i Svängsta så får man väl i värsta fall skicka dit rullen för service. Eller går det att skicka befintliga ABU rullar till Svängsta service avdelning???

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              Min önskan är att ABU tar upp produktion på Suverän haspeln som gjordes i Svängsta så får man väl i värsta fall skicka dit rullen för service. Eller går det att skicka befintliga ABU rullar till Svängsta service avdelning???
              Nu blir folk säkert ledsna och upprörda men Suverän är överskattad.
              Häftigt och otroligt påhittigt byggd ja, drev och annat i världsklass men tillkrånglad och svårskruvad.
              Trots detta fantastiska rullar på sitt vis, inte särskilt bra "bang for buck" som tråden efterlyser dock!

              Alla ABU-rullar kan skickas på service till ABU ja, inte bara gamla svensktillverkade. Om det var det du undrade.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Nu blir folk säkert ledsna och upprörda men Suverän är överskattad.
                Häftigt och otroligt påhittigt byggd ja, drev och annat i världsklass men tillkrånglad och svårskruvad.
                Trots detta fantastiska rullar på sitt vis, inte särskilt bra "bang for buck" som tråden efterlyser dock!

                Alla ABU-rullar kan skickas på service till ABU ja, inte bara gamla svensktillverkade. Om det var det du undrade.
                Jo det var det jag undrade eftersom de är tillverkade i Asien vad jag vet. ABU har ju inte direkt blivit hyllade för sina hasplar , har haft en Revo Neos som fungerade men såldes förhastat. Är ABU ett alternativ idag???

                Kommentera


                • Shimano Nasci rulle är nu den rullen som kommer testas, återkommer med feedback om den efter lite fiske!!!

                  Kommentera


                  • Alla rullar går till slut sönder eller tappar sting på ett eller annat sätt. Det är klart att en service förlänger livet på en rulle men saker slits , vi slits , allt som är levande förändrar form , är det inte vind och vatten så är det sol och torka. Ingenting står still allting rör på sig. En fiskare känner till detta , det är hans hemmamiljö. Exemplaren skiljer sig åt , det är finmekanism och mycket kan gå fel. Det är inte rocketsience om man studerar det och är intresserad av det , eller jobbar med det. Jag gör det inte utan försöker närma mig det kanske mer filosofiskt. Fabrikatörer , grossister och leverantörer är i grund och botten en kedja av människor och den mänskliga faktorn har alltid ett finger med i spelet. Man vill tjäna pengar och det är klart. Det är så vi alla överlever. Och en fiskare vill ha valuta för pengarna. Ja det kostar. Det finns massa rullar och massa mer rullar jag aldrig provat. Jag kan bara referera till till dem jag valt att använda. Är jag nån gång riktigt nöjd? Nej för jag funkar så , mycket vill ha mer , var döljer sig i nästa vik och jag är alltid på väg för livet är ett äventyr och jag är dålig på att stanna upp.

                    Är det en rulle som jag ändå behåller stinget så är det min Twinpower XD 3000. Jag gör rent den i bland. Är den som den var ny? Nej. Men nästan i allafall. Är den helt solid? Nej. Jag har en c14 stradic 1000 rulle , den har tagit stryk av bara en säsong tycker jag. Min Stradic FL 2500 är inte heller helt hundra och den har jag verkligen inte pressat. Min Nasci 2500 är inte heller i prima skick. Så jag valde Shimano för att jag drömde om dem finare rullarna som tonåring.

                    Jag tittar åt Daiwa. Men jag är sugen på Okuma för att testa. Abu får man säga vad man vill om men det är väldigt serviceminded vad jag förstått. Du får hjälp!
                    Svaret kanske inte hjälpte något.


                    Är det en rulle som sålt som smör ganska länge nu så är det Okuma Ceymar 2500. Den är billig , har en schysst vevknopp. Hur länge den levererar vet jag inte.

                    Skitfiske

                    Kommentera


                    • Nu är ju inte detta en direkt billig rulle men känns som den kanske kan passa i tråden då den för mig verkar vara mycket för pengarna.
                      Jag talar om den australiensiska modellen Phantom Hyper LT från Daiwa.

                      Jag söker ju efter en prisvärd ersättare till min Shimano Twin Power XD4000XG, gärna med få kullager, få finesser och så låg utväxling som möjligt.
                      Phantom har fem lager, kropp i aluminium, ingen Magsealed, rejälare drev samt är växlad 5.3 respektive 5.2 för storlekarna jag kikar på (3000 & 4000).
                      Vikten är 225 respektive 255 jämför med TP'ns 290 gram vilket inte är dumt då den ska sitta på ett relativt lätt spö.
                      Kostar 2 380 kronor i Australien vilket borde kunna vara mycket rulle för pengen om den faktiskt kan konkurrera ut min Twin Power, frågan är om den kan det?

                      Någon som har mer information om rullen, har känt på den eller har några övriga tankar om byggkvalitet och funktion i relation till pris?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X