Fråga angående Ambassadeur 5501 Inshore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga angående Ambassadeur 5501 Inshore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga angående Ambassadeur 5501 Inshore

Hej,

Första posten här, hoppas att det hamnar rätt och att någon har en lösning på mitt lille men enerverande problem.

Jag har nyligen köpt en Ambassadeur 5501 Inshore rulle, fin som snus men tycker att den är inget vidare längdmässigt.

Läst på lite om rulltrim och tänkte börja med det enklaste att tvätta ut allt fet ur den och använda mig av Abus syntet olja och se om jag byter till keramiska lager istället.

Men jag får ju bara inte ut lagerna, alla videos som jag sett där sitter axlen löst och de två lagerna på en sida om rullen.

Axeln på Inshoren sitter genom rullen med en genomgående metall pigg, undersidan sitter ett plast lager som tycks pressat dit !? så jag kommer inte åt lagret.

Den andra sitter nere i "locket" vid kugghjulet i plast som jag tror kallas linspridare !? för att få loss lagret måste denna kuggen bort med ... allt sitter som berget och jag vågar inte muskla isär det.

Några förslag ? Någon Ambassadeur guru här som kan hjälpa mig med detta ?

Tack på förhand,

Hur har du ställt kastbromsen? Och c-vikterna? Enklast är väl att börja där.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jag har två rattar på denna modell, och den är då stjärnformad är väl endast för linans drag läge!

Kastbromsen har jag satt på absolut noll, med en 60grams jigg kastar jag ca 25-30m .... kan kasta min fluglina längre än så

Finns många som sagt åt mig att fettet bromsar ganska så bra, jag är desvärre inte expert på detta med multi rullar då detta är min första

Kommentera

C-viktera sitter på insidan av gavelen. De aktiveras under själva kastet, destu fler aktiverade desto kortare kast men mindre risk för skatbo.

Kommentera

Börja inte uppgradera rullen pga kastlängderna, gör som jag gjorde när jag köpte min första ambassadeur. Knyt på ett päronsänke på 30g och lär dig att kasta med den. Det är en helt annan teknik på dessa rullar jämfört med haspel. Allt handlar om inställningarna och tekniken. Köpte själv en pro rocket nyligen, eftersom det var ett tag sen man fiska med en ambassadeur så ställde jag in alla centrifugal bromsar på on läge och den mekaniska bromsen så draget/vikten åkte ner i backen och rullen stanna direkt när draget/vikten nådde marken.

Senare får man koppla bort c-bromsarna och släppa på mekaniska bromsen, det bara ut och nöta du kommer bli förvånad när du fått in tekniken och inställningarna. Att drilla fisk med dessa rullar är en dröm jämfört med haspel tycker jag iaf
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det låter som ett bra tips Egentligen så är jag inte inne på att uppgradera den ännu, utan snarare få av lagerna för att ta bort fettet för att sätta syntetolja och få lite bättre rull i lagerna.

Det jag tycker är underligt är att även om jag släpper mek bromsen till noll så får jag ingen vidare sprut på det, inte heller får jag något skatbo utan rullen bromsar ändå, har vid ett tillfälle plockat bort 3 av c bromsens vikter men samma sak ...

Får kanske ut på åkern och träna på då

Kommentera

Ambassadeur 5501 Inshore rulle,
              Inshoren är ingen rulle man kastar långt med, den är mer för att hantera tunga beten.
              Vill man kasta långt med en Amb så får det bli en rocket.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Inshoren är ingen rulle man kastar långt med, den är mer för att hantera tunga beten.
                Vill man kasta långt med en Amb så får det bli en rocket.
                60g jigg borde väl komma längre än 25-30m iaf, har aldrig haft en så jag vet inte ?!
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

60g jigg tar ganska mycket vind, så du får nog räkna med lite kortare kastlängder.. sen är ju inshoren robust>kastlängd. Men du kan få ganska bra snurr på den ändå.

För att få loss/ut lagret så skär du loss linspridar hjulet (det som sitter över lagret i icke vev gaveln) du skär alltså den lilla flärpen som ligger uppe på hjulet. sen kan du fästa den igen igenom att använda en spår ryttare likt den som håller kvar veven.
                  Senast ändrad av Guest; 2012-10-30, 11:59.

Kommentera

60g jigg borde väl komma längre än 25-30m iaf, har aldrig haft en så jag vet inte
                    Beror väldigt mycket på vilket spö du har också. det är spöet som kastar inte rullen...

Det lilla drevet i plast som sitter på icke vevsida kan man dra ut och trycka tillbaka, på andra sidan tar man bort stjärnhjulet så kommer man åt även det lagret hur lätt som helst...
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-10-30, 12:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 712 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40