Jerka med min haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerka med min haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerka med min haspel?

    Tjena, jag har suttit och glott runt lite på jerkset. Då jag inte är sådär speciellt sugen på att punga ut mer cash på fiskeprylar är jag verkligen behöver så funderade jag på hur bra min Shimano 4000 XT-RA är på att hantera jerk och tyngre wobblers?
    Det är ju en stor och högkvalitativ rulle. Men kommer jag slita den i stycken om jag börjar jerka med den?

    Och nu när jag ändå startat en tråd får ni gärna tipsa om ett bra spö(spinnjerk) och kanske några bra jerkswobblers.

    Visst ja, skall man köra med mjuka eller stumma tafsar? Jag brukar alltid köra med knytbar strikewire nu för tiden.

    Sketfeske!

    // Peter

  • #2
    Det är väl ingen direkt höjdare att dänga iväg tunga beten med en haspel. Den duger säkert till lättjerk. Jag tycker du ska satsa på ett begagnat set om du inte vill slänga ut en massa pengar på dyra nyköp. På tradera kan du få en nice Amb 5600/5601 för under 600 spänn och det finns ju säkert massa billiga begagnade spön här på fiskesnack.

    Kommentera


    • #3
      Problemet med tunga beten och haspel är som sagt att det sliter på fingrarna. Det går att fiska, visst, en det är inte skönt. Själv löste jag problemet med att inte fiska med tunga beten. Men jag kvalar med råge även in i kategorin otränad gubbe så jag pallar inte att dänga tunga grejer ändå.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Rabo Visa inlägg
        Tjena, jag har suttit och glott runt lite på jerkset. Då jag inte är sådär speciellt sugen på att punga ut mer cash på fiskeprylar är jag verkligen behöver så funderade jag på hur bra min Shimano 4000 XT-RA är på att hantera jerk och tyngre wobblers?
        Det är ju en stor och högkvalitativ rulle. Men kommer jag slita den i stycken om jag börjar jerka med den?

        Och nu när jag ändå startat en tråd får ni gärna tipsa om ett bra spö(spinnjerk) och kanske några bra jerkswobblers.

        Visst ja, skall man köra med mjuka eller stumma tafsar? Jag brukar alltid köra med knytbar strikewire nu för tiden.

        Sketfeske!

        // Peter

        I början körde jag med ett gammalt stumt havsfiskespö och en vanlig haspel. Gick bra MEN som de sagt innan tar både lina och fingrar mkt stryk! Men självklart GÅR det, men inte de mest optimala. Grejen är att du får mycket bättre gång på betet med jerkrulle.

        "Skitmört" de säkraste kortet av dom alla enligt mig

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
          Problemet med tunga beten och haspel är som sagt att det sliter på fingrarna. Det går att fiska, visst, en det är inte skönt. Själv löste jag problemet med att inte fiska med tunga beten. Men jag kvalar med råge även in i kategorin otränad gubbe så jag pallar inte att dänga tunga grejer ändå.
          Detta torde dock vara en myt! Jerkfiskade med haspel ett antal år, Buster Jerk, Big Bandit osv., utan några som helst problem.
          Att man skulle göra sig illa i fingrarna förstår jag faktiskt inte. Slår du i fingrana när du haspelfiskar med dina lättare beten!?? Risken att slå fingrarna torde givetvis inte öka för att betet skulle vara tyngre...
          En juste "gäddpåk", samt haspelrulle till det, anpassat till tyngre spinnbeten finns mycket på marknaden att välja på. Att fiska med ett spinnbete blir ju ingen skillnad i utkastet än att kast med tex. ett jerkbete.
          Givetvis kan dock ett 10 eller 11 fots spinnspö kännas för långt för att effektivt jerka. Men jerkfiskade själv under ett antal år med ett styvt St Croiux 8 fot haspelspö med en Shimano haspelrulle, utan att någonsin slå i fingrarna. Rullen har jag dessutom kvar än idag, och tog inget stryk av ett antal år av jerkande.

          Metoden för jerkfiske handlar ju om att själv ge betet sin gång i vattnet, ett kortare styvare spö underlättar givetvis för detta. Dirktkontakten kan bli bättre med en spinnrulle än med en haspelrulle, men möjligheten att sätta själv sätta betets gång i vattnet torde inte vara sämmre med en haspelrulle än vad det är med en spinnrulle, här torde val av spö´, snarare än rullen, vara det helt avgörande.
          Dock kan det ibland vara svårt att hitta kortare styvare haspelspön...

          Kommentera


          • #6
            Jag jerkar haspel.
            Jag får slitet pekfinger, skärsår av linan när jag dänger beten länge och mkt.
            Lösningen: http://thepikefather.wordpress.com/2...krokskada-osv/
            Det funkar finfint att jerka med haspel. Testa, trivs du inte så kör på ett bra beggad jerkset.
            Jag har vissa beten som jag kör med jerkpåk, och vissa som jag med fördel kör med haspel.
            Allt gott!
            //Klas
            http://thepikefather.wordpress.com/

            Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

            Kommentera


            • #7
              http://www.gofishing.co.uk/Sea-Angle...beach-casting/
              Detta borde bli en billigare variant i längden. Används ju när man fiskar surf/beach casting eller spoddar när man fiskar karp. Ett päronbly på 250 gram ger säkert fina skärsår...

              Edit: Produkten man har på pekfingret heter "finger stall" på engelska.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-02-05, 19:56. Anledning: Tillägg/förtydligande
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Till lättare beten, typ Buster Jerk II och Salmo Slider 10, tycker jag det är riktigt trevligt att använda haspel. Lätt att få till en bra gång med den typen av beten och de är inte så tunga så att linan blir jobbig mot fingertoppen. Plus att det ju inte krävs någon superlyxrulle, som det annars gör om man vill kasta lätta beten bra med multirulle. För beten i Buster-tyng och uppåt föredrar jag dock definitivt multi.

                Kommentera


                • #9
                  Själva infiskningen av betet går hyfsat bra men jag upplever att betena hakar i tafsen eller linan i varannat kast, gäller wobblers också för den delen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Själva infiskningen av betet går hyfsat bra men jag upplever att betena hakar i tafsen eller linan i varannat kast, gäller wobblers också för den delen.
                    Sant, det är ett problem när det gäller haspel och dubbla trekrokar. Ett trix som dock funkar rätt bra är att inte ha spolen alltför maxad, då får linan naturligt en viss sträckning under utkastet. Annars kan man även manuellt stoppa linan med handen strax innan nedslaget. Ytterligare en variant är att bara köra med en trekrok på mindre jerkbaits/wobblers.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    263 003 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 483 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X