5601c vs 5601JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601c vs 5601JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra inlägg av andra!

Thomas: Jag vevar precis som du höger, ägt två predatorer och en inshore (samma konstruktion) Sålt av dom en efter en och kör idag på en 5500 C3 som jag kittat efter egna önskemål(Dock inga större prestanda delar). Predatorn är såklart en helt okej rulle, gör det den skall och klagar inte.

Men min personliga åsikt är att classic rullarna med ultra cast (c3,c4,rocket osv) kastar bättre än predatorn. Jag kan slö kasta lika långt med min c3a som om jag tar i för kung och fosterland med predatorn med en vikt aktiverad. Så tycker jag.

Angående kastlängd med lättare beten, så har ju JB'n bussningar vilka är lite trögare till lättare beten(Jämfört med lager) Speciellt om rullen inte är 100% inkörd, men lika så har predatorn sin special spole med låst axel som även den drar ner kastlängd.

Att predatorn skulle vara starkast är just pga sin design med fast spole på axeln som i sin tur roterar i lagren i gavlarna istället för att spolen roterar runt axeln med spollager. Kan inte uttala mig om det stämmer att det är bättre eller inte.

Vilken rulle du skall ha kan jag inte svara på. Båda rullarna fungerar och gör det dom skall, valet skall bero på om du vill ha en dyrare rulle som presterar kanske lite bättre innan 5601JB är helt inkörd och med högre utväxling samt "fräna" detaljer. Eller en slitvarg som efter inkörning presterar riktigt bra och även går att trimma till en riktig kastkanon.

Välj den rulle du själv känner att du vill ha, det brukar alltid bli bäst så

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
      Det har inte jag skrivit, det har heller inte "ändrats" Predatorn har varit dålig hela tiden.
      Hade jag behövt en högervevad rulle så hade jag köpt en Pro Rocket.

Be din kompis kolla in Mookis trådar om rullservice och sen är det bara att träna, träna, träna, tillslut kommer har vara jätteduktig på att kasta med en multirulle!

Kom ihåg att om man inte sköter sin rulle så kvittar det om det står Predator, JB eller Pro Rocket på den.

http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi

Jättebra att du är nöjd!
      Men hade du sökt så hade du hittat...
      Jag vet även om några irl.

http://www.fiskesnack.com/forum/show...light=predator
      Komiskt att problem med en JB då är det träning och en service-länk som gäller. Men på predator så är den bara dålig? Nä, det köper jag inte =). Min erfarenhet av predatorn än så länge är bara positiv.

Pro rocket har ingen tumtangent, då faller den bort också. Det är faktiskt underskattat, grymt skönt för en som inte haft det i alla år. Men kan tänka mig byta ut min C3 mot en Pro Rocket.

- - - Updated - - -

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
      Bra inlägg av andra!

Thomas: Jag vevar precis som du höger, ägt två predatorer och en inshore (samma konstruktion) Sålt av dom en efter en och kör idag på en 5500 C3 som jag kittat efter egna önskemål(Dock inga större prestanda delar). Predatorn är såklart en helt okej rulle, gör det den skall och klagar inte.

Men min personliga åsikt är att classic rullarna med ultra cast (c3,c4,rocket osv) kastar bättre än predatorn. Jag kan slö kasta lika långt med min c3a som om jag tar i för kung och fosterland med predatorn med en vikt aktiverad. Så tycker jag.

Angående kastlängd med lättare beten, så har ju JB'n bussningar vilka är lite trögare till lättare beten(Jämfört med lager) Speciellt om rullen inte är 100% inkörd, men lika så har predatorn sin special spole med låst axel som även den drar ner kastlängd.

Att predatorn skulle vara starkast är just pga sin design med fast spole på axeln som i sin tur roterar i lagren i gavlarna istället för att spolen roterar runt axeln med spollager. Kan inte uttala mig om det stämmer att det är bättre eller inte.

Vilken rulle du skall ha kan jag inte svara på. Båda rullarna fungerar och gör det dom skall, valet skall bero på om du vill ha en dyrare rulle som presterar kanske lite bättre innan 5601JB är helt inkörd och med högre utväxling samt "fräna" detaljer. Eller en slitvarg som efter inkörning presterar riktigt bra och även går att trimma till en riktig kastkanon.

Välj den rulle du själv känner att du vill ha, det brukar alltid bli bäst så

Jag har en C3a och en Predator idag. C3an för mig var min första multi och den är fortfarande beydligt svårare att kasta med än Predatorn. Att man vill kasta längre än det man kan med en predator förstår jag inte. Jag kan kasta så långt så jag lessnar på att jerka eller veva in draget, logiken i att vilja kasta längre i sjöar försvinner där för mig. Om man ska fiska ädelfisk eller annat, visst. Men det är väl bara så att predatorn passar mig rätt bra, hoppas nu att dessa "problem" inte visar sig.

Kommentera

Om jag får råda TS när det gäller runda Amb,högervev så blir det att köpa en pro-rocket den håller precis lika bra som dom andra men kastar betydligt ättre..

Kommentera

Vet inte om det är SÅ stor skillnad i kastlängd mellan de olika rullmodellerna egentligen... tycker ni det? Min erfarenhet är att spöet har mer inverkan, och så klart betet. Sedan som någon var inne på: jerkfiske är väl egentligen inget typiskt långdistansfiske, utan oftast har man väl båten relativt nära dit man vill kasta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inlägg
            Komiskt att problem med en JB då är det träning och en service-länk som gäller. Men på predator så är den bara dålig? Nä, det köper jag inte =). Min erfarenhet av predatorn än så länge är bara positiv.

Pro rocket har ingen tumtangent, då faller den bort också. Det är faktiskt underskattat, grymt skönt för en som inte haft det i alla år. Men kan tänka mig byta ut min C3 mot en Pro Rocket.

- - - Updated - - -

Jag har en C3a och en Predator idag. C3an för mig var min första multi och den är fortfarande beydligt svårare att kasta med än Predatorn. Att man vill kasta längre än det man kan med en predator förstår jag inte. Jag kan kasta så långt så jag lessnar på att jerka eller veva in draget, logiken i att vilja kasta längre i sjöar försvinner där för mig. Om man ska fiska ädelfisk eller annat, visst. Men det är väl bara så att predatorn passar mig rätt bra, hoppas nu att dessa "problem" inte visar sig.
            C3an är lite kinkigare för backslag det håller jag med om, jag och Exxet har avhandlat detta med teorier i en annan tråd. Lite varför det kan vara så osv.

Kasta längre har jag inte sagt något om. Predatorn kastar mer än tillräckligt vid båt fiske. Det jag menade var att jag tycker att ansträngningen som krävs för att komma lika långt ökar med predatorn jämfört med t.ex. C3a. Nu har jag lättad linspridare på c3an men skillnaden den gör bör vara minimal.

Jag hoppas du får en problem fri användning av din predator och inget illa menat med mot dig eller dina åsikter!

Skitfiske!

- - - Updated - - -

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Vet inte om det är SÅ stor skillnad i kastlängd mellan de olika rullmodellerna egentligen... tycker ni det? Min erfarenhet är att spöet har mer inverkan, och så klart betet. Sedan som någon var inne på: jerkfiske är väl egentligen inget typiskt långdistansfiske, utan oftast har man väl båten relativt nära dit man vill kasta.
            Håller med, jag har väl som vanligt varit klåfingrig och formulerat mig åt hel**te igen!

Spö har stor inverkan och bete som du säger, mycket mer än rullen. (kanske inte går att jämföra på t.ex. lätta beten med långa spön och trimmad/otrimmad rulle)

Du kastar i stortsett lika långt med rullarna (enligt mig), dock kräver ju bussningarna ett tags användning för att prestera som dom skall. Detta kan med föra lite kortare kastlängder i början tycker jag.(5601JB)

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
              C3an är lite kinkigare för backslag det håller jag med om, jag och Exxet har avhandlat detta med teorier i en annan tråd. Lite varför det kan vara så osv.

Kasta längre har jag inte sagt något om. Predatorn kastar mer än tillräckligt vid båt fiske. Det jag menade var att jag tycker att ansträngningen som krävs för att komma lika långt ökar med predatorn jämfört med t.ex. C3a. Nu har jag lättad linspridare på c3an men skillnaden den gör bör vara minimal.

Jag hoppas du får en problem fri användning av din predator och inget illa menat med mot dig eller dina åsikter!

Skitfiske!
              Jag kör ju mest från båt och där gör den jobbet. Men håller med, dänger man iväg draget med C3an så får man lätt ett fint skatbo. Men annars har den funkat helt okej.

Klart alla ska ventilera sina åsikter men vissa får man ju ta med en nypa salt. I ena av "problem"-trådarna med predatorn var det en med C3a och en med JB som hade samma problem som predatorn, ska man då döma ut dom som dåliga också?

Kompisen hade ju samma problem med sin JB, tills jag började ställa in den och nu funkar den även om den kan tendera till skatbo ibland. Men då är han nybörjare, vilket inte är omöljligt att de andra trådstartarna var heller.

Kanske jag som är övernitisk men jag tror inte på allt som står i aftonbladet varje dag heller. Man måste vara källkritisk i dagens samhälle =).

Skitfiske på er!

Kommentera

Jag tycker det låter som att din polare helt enkelt har för få vikter aktiverade !?
                Lossa på 1 vikt till och hans problem med "skatbo" borde vara ett minne blott !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 208 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13