Hjälp med spökombo [haspel] - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med spökombo [haspel]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med spökombo [haspel]

Fritidsfiskare som fiskar max 4-5 gånger i månaden under vår till höst skulle behöva lite hjälp.. Har haft begagnade prylar ett tag men har tröttnat på att bösa med glappande rullar och tejpande och tänker köpa "bra" grejer (för mig iallafall) Har ett berkely phazer II 9' i dagsläget men känner att det är dags att byta upp sig.

Fiskar mestadels abborre, gädda, makrill, regnbåge och havsöring. Ganska blandat m.a.o och skulle likt, som så många andra vilja hitta en bra kombo för detta fiske (även om det är princip omöjligt). Har egen båt men fiskar då och då från land. Har sneglat på shimano nasci 8' samt shimano catana CX 7-9'. Vilket av dessa skulle uppfylla kraven mest? Någon som kan rekomendera något av dessa spö?

Behöver en ny rulle med.. Har en shimano aero gt 3010 som jag vart väldigt nöjd med men den börjar ge upp. Önskar flätlina samt rulle med hyffsat lång kastlängd.. Är det 0.17 som gäller vid en 2-300rulle? Håller mig gärna till shimano, men vilken storlek skall man ha till ovansående spö? Ganska förvirrad inom detta känner jag och skulle uppskatta lite råd från hjältarna här.

Tacksam för hjälp, skitfiske
    Senast ändrad av slaneby; 2012-11-12, 23:32.

Vad får det kosta?

Kommentera

Sv: Hjälp med spökombo [haspel]

Spöna ligger vid 6-700 så runt 500-600 separat för rullen (om det går att hitta) men kan sräcka mig liiite om det är en bra rulle
      Senast ändrad av slaneby; 2012-11-12, 23:40.

Kommentera

Här har du ett riktigt riktigt grymt spö för inga pengar alls http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-ml-7-28g.html
        Spöt klara lätt att kasta beten upp till 45 gram, jag har två såna här spön själv .

Kommentera

Åk runt bland butikerna & titta & kläm , många har produkter dom säljer ut för 50% & liknande .

Kommentera

Ursprungligen postat av slaneby Visa inlägg
            Har ett berkely phazer II 9' i dagsläget men känner att det är dags att byta upp sig.
            Det där är väl ett helt OK spö för det fiske du ägnar dig åt? Måste du hålla på och tejpa (spöringar?) så är det kanske dags att byta spöet? Eller att linda fast en ny spöring. Fast om du vill byta upp dig och det inte är något egentligt fel på spöet så skulle jag nog satsa hela din budget på en vettig rulle. För 6-700 får du kanske något som känns bra i butiken och den första säsongen men knappast något som håller i längden. Sedan kanske du till nästa säsong kan göra motsvarande lyft på spösidan. För ditt fiskeintresse är väl långsiktigt?

Kommentera

Har ett berkely phazer II 9' i dagsläget men känner att det är dags att byta upp sig.
              Med dom priserna du pratar om kommer du inte märka någon större skillnad på ett nytt spö jämfört med det du har..
              Det ska till ganska stora prisskillnader för du ska märka något,
              spötillverkarna håller mest på med att ta fram nya spö för alla nya typer av fiske som företagen hittar på för att sälja mer istället för att utveckla det befintliga, så kör med det du har ett tag till eller gå upp rejält i pris annars är det utkastade pengar

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
                Här har du ett riktigt riktigt grymt spö för inga pengar alls http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-ml-7-28g.html
                Spöt klara lätt att kasta beten upp till 45 gram, jag har två såna här spön själv .
                Grym spöserie till ett riktigt bra pris!

EDIT: Du kommer märka STOR skillnad mellan Series One och Phazer II. Har 2 st. series one själv, fruktansvärt trevliga klingor på dem.
                Senast ändrad av Lozz; 2012-11-13, 16:04.

Kommentera

Sv: Hjälp med spökombo [haspel]

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Med dom priserna du pratar om kommer du inte märka någon större skillnad på ett nytt spö jämfört med det du har..
                  Det ska till ganska stora prisskillnader för du ska märka något,
                  spötillverkarna håller mest på med att ta fram nya spö för alla nya typer av fiske som företagen hittar på för att sälja mer istället för att utveckla det befintliga, så kör med det du har ett tag till eller gå upp rejält i pris annars är det utkastade pengar
                  Åfan.. Det är så illa? Skall åka och kolla på 903:an som flera länkat till här men skall nog gå på tipset tidigare i tråden om ny rulle istället.

Förstår ju att bra prylar kostar en hel del, men någon som har bra rulltips till phazer II 9' så får jag köpa ett grymmare spö senare helt enkelt.

Kommentera

Som ett litet ex. på vad jag menar så har Berkley SSGS varit med i minst 10 år.

Visst finns det nyare och bättre spö en SSGS men då får man också betala därefter..

Series one kan jag inte yttra mig om, har inte testat dom.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-11-13, 23:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 371 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13