Byggarn bygger vertikalspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byggarn bygger vertikalspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byggarn bygger vertikalspö

    Sådär ja...så har alla små delar kommit hem till ett litet spöbygge,och en lång del...

    Egentligen började det med att jag inte blir riktigt nöjd med något vertikalspö jag provar,visst.. av det tjugotal spön jag provat finns ett och annat som kan mäta sig med det jag använder mest av de jag har när det gäller känsel, men då talar vi om spön för fler tusenlappar mer än jag är villig att betala för ett serietillverkat spö...bra ryggrad har en hel del spön och visst ståtar en del med lite mer känsla än andra,men jag saknar det där lilla,lilla extra som bara ett riktigt bra byggt spö på en bra klinga ger...

    Nu är man väl i det närmaste lite miljöskadad och har hållit på så länge så bra grejer inte längre betraktas som bra
    när man provat bättre,ungefär som att använda en Zeisskikare några gånger och sedan tro att man blir nöjd med en Zenith bara för att de två första bokstäverna är lika och Zenith gör hyfsad optik...

    Å andra sidan är man inte helt tappad bakom en vagn heller, riktigt bra komponenter kostar mer än bra komponenter,så är det bara, men samtidigt som det kan vara lite roligt med ett spö man byggt själv så kan det också hjälpa en att komma ner lite i pris...kanske....om inte spöt blir en besvikelse och man blir tvungen att köpa det där för X antal tusenlappar i slutänden ändå...en liten chansning är det då klingor till vertikalspön inte står som spön i backen direkt å andra sidan får man lite trevligt att göra dessa mörka höstkvällar, inte helt att förakta det heller...

    Så, bra komponenter...har väl inte riktigt full koll men valet föll på en klinga från Gary Loomis "nya" företag, NFC,själv,tror jag faktiskt inte att klingor blir så mycket bättre än så....lite dyrare än Asienklingorna,som en del troligen håller samma klass,men det må va hänt med den livstids garanti han återigen lämnar på de klingor som lämnar hans företag...och Loomis är en erkänt riktigt duktig klingmakare...

    Dyrt? visst, men det har diskuterats i en tidigare tråd...Korken är dubbelt så dyr per decimeter än en
    klinga i absolut toppklass...150-200:- mot de 90:- jag betalat för klingan inkl. frakt.

    fortsättning kommer vid byggstart....skall försöka få med lite bilder också...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

  • #2
    Ska bli mycket intressant att följa denna progression, har själv varit i tankarna men nu har jag hittat ett gäng spö som passar mig alldeles utmärkt. Det är ju alltid roligast att fiska med egengjorda grejor ;D

    Kommentera


    • #3
      Ok.

      Click image for larger version

Name:	023.JPG
Views:	1
Size:	776,8 KB
ID:	1765208

      klingan och lite öglor,ringar,handtag m.m


      först skall man hitta "ryggraden" (den sida där den är styvast vid böjning) på klingan och markera den,på ett castingspö skall den med fördel vridas uppåt,på ett flugspö eller haspelspö nedåt...finns några olika skolor hur man gör,finns illustrerat på nätet hur man går till väga.Egentligen inga svårigheter alls och det kan vara ide att lära sig...förvånansvärt nog finns faktiskt spön i butikerna med ringarna monterade med ryggraden på ena sidan av spöt...Sedan följer lite inpassningar av hålen i kork,rullfästet och ringar mot dessa innan man kan börja monteringarna.
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Click image for larger version

Name:	026.JPG
Views:	1
Size:	764,9 KB
ID:	1765215

        ryggraden markerad, mät ut var rullfästet och korken skall sitta

        Click image for larger version

Name:	025.jpg
Views:	1
Size:	723,0 KB
ID:	1765216

        nu gäller det att veta vad man gör och i rätt ordning...blå ringen till vänster träs på INNAN korken limmas fast (annars får du inte dit den då klingan är konisk och den inte kan träs på bakifrån),här har jag valt ett färdigt handtag då jag hittade ett som passade mig,annars får man bygga med korkringar.Jag valde ett delat rullfäste,dels för att få ner vikten lite men mest för att man då får fingrarna direkt på klingan under rullen...allt för bästa känsel.Linda även lite gladpack runt handtaget,korken blir lätt skitig...vidare,limma dit e ring mellan kork och rullfäste eller limma rullfästet direkt mot korkhandtaget.Här gäller det också att se upp,hålet i rullfästet är exakt i samma dimension som klingan så det gäller att veta var det skall sitta när man beställer det...eller slipa och borra upp det,eller än värre bygga på klingan så det passar...limma och låt det torka,förhoppningsvis sitter nu rullfästet med triggern på motsatt sida mot markeringen för klingans ryggrad...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          Perfekt.... Du kan ju passa tvättmasinen samtidigt
          hmmm, har dock inte riktigt klurat ut vilken av dom som tvättar...den vänstra eller högra...
          Senast ändrad av byggarn; 2012-11-26, 17:16.
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Riktigt kul att följa byggarn, men bilderna kom inte med på din sista post....

            Sen skulle de vara kul att höra vilket vertikalspö du håller högst av alla...
            Senast ändrad av gabbu; 2012-11-25, 22:09.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Riktigt kul att följa byggarn, men bilderna kom inte med på din sista post....

              Sen skulle de vara kul att höra vilket vertikalspö du håller högst av alla...
              fanns där igår....får väl göra om när jag kommer hem från jobbet...

              Har inte provat nåt som har bättre känsel än mitt kapade Hayashi, detta har dock liiite för hög vikt kanske....Orenji är
              också ett skönt spö...inte drygt tre ggr skönare än Hayashit dock,vlket priset är....ändå är inte hayashit ett rent vertikalspö,vilket tål att tänka på kanske...finns ändå en hel del spön som klarar uppgiften galant, är väl jag som är lite petig bara.Sedan är det väl som med mycket annat,eget tycke och smak spelar nog störst roll i hur man anser ett spö är,har en kompis som sålde bort sitt Hayashi....stollen...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Nudå...


                Click image for larger version

Name:	031.JPG
Views:	1
Size:	708,6 KB
ID:	1765224

                Dags för främre delen av rullfästet,detta är 14 eller 16 mm invändigt och klingan skall byggas upp för att passa, jag använder
                maskeringstejp och lindar hårt så fästet går på ganska lätt och limmar fast det med epoxi,jag spar dock10-15 mm i var ände på hylsan där det inte blir någon tejp utan som jag sedan fyller helt med epoxi mellan klingan och plasten för att få det riktigt stumt. Glöm inte att trä på den ring som skall sitta mot rullfästet i bakre kanten INNAN du lindar tejp på klingan...

                Click image for larger version

Name:	034.JPG
Views:	1
Size:	777,4 KB
ID:	1765225

                sådärja...främre delen av rullfästet limmat,fyllt med lim i ändarna och bägge ringarna som tråd skall lindas mot också fastlimmade...


                Click image for larger version

Name:	033.JPG
Views:	1
Size:	736,9 KB
ID:	1765226

                så....101 gram exakt som det ser ut nu...bara några öglor lite lindningar lackning av dom och en ändbutt så är det klart sedan...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Hur beställer man?
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #10
                    först skickar man en packe femhundringar...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 862 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X