Ursprungligen postat av ElCamino
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett vanligt spinnspö
Collapse
X
-
TS, är det verkligen skönare att drilla en Gädda på klena grejer? Tycker hugget från en Gädda på ett styvt spö med flätlina är som en ****** utan dess like ut i hela kroppen. Är det inte det man är ute efter när man sportfiskar? Det våldsamma hugget. Och för den delen att känna istort sett allt fisken gör ut i hela kroppen.
Kommentera
-
Det är ju inte ngt nytt påfund med tunga beten och 8-9 fots spön till gäddspinn. När jag var liten på sjuttiotalet kastade farsan Westin jätte 100 grammare och stora cisco kid mfl med ett 9 fots spö och en amba rulle. Kommer ihåg då att man tyckte dom betena var gigantiska när man själv kastade med liten hilo.
.

Kommentera
-
Du har fått det hela om bakfoten (eller så håller du bara på och tramsar). Jag har redan (i den här tråden) redovisat att jag igår inhandlade två alldeles utomordentliga sexfotsspön och på fråga från tonyex förklarade jag att jag tänkte använda klassiska Ambassadeurrullar på dessa. Det är tydligen fel. Det ska vara 200-grams lågprofilrullar i exotiska material som ingen ens kan namnen på. Det är alltså sådana (åtminstone två stycken) ni ska skänka till mig.Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggFinns det ingen som kan skänka bort ett gammalt glasfiberspö med nersänkt rullfäste till lausvik rå??!

Kommentera
-
Visst. Fiskar jag från land vill jag gärna ha något längre spön. Från båt/kanot är sexfotare betydligt smidigare att hantera. I övrigt kan man alltid välja. Gillar man inte att fiska gädda med spön dimensionerade för havsfiske så kan man ju avstå från de tyngsta betena. OK, man kanske missar en del tunga gäddor men man får å andra sidan ut så mycket mer av de gäddor i olika storlekar som nappar.Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggDär kan jag (som sagt i en annan tråd) till viss del hålla med dig. Dagens utrustningar inom "tungspinn" för gädda är överdimensionerade i förhållande till fiskarna man riktar fisket efter – men däremot rätt dimensionerade för de beten som man använder i dessa sammanhang.
Själv ser jag egentligen "tung" gäddutrustning som ett nödvändigt ont. Ibland är det bevisligen så att det är stora beten som är mest effektiva (är det dessutom djupt behöver de även vara ganska tunga) – och då krävs det helt enkelt kralliga spön för att kunna hantera betena på ett bra sätt.
När det fungerar med mindre beten föredrar jag det, eftersom det även i mitt tycke är bekvämare och roligare att fiska med lättare grejer. Då pratar jag dock inte om någon ul-utrustning utan snarare "mellanlätta" grejer. T.ex. använder jag gärna mitt 10 fots kustspö klassat 12-48 gram vid vadningsfiske efter gädda med skeddrag och mindre wobblers. På det bjuder gäddorna upp till bra dans, utan att behöva bli utsatta för alltför långa drillningar.
Kommentera
-
Uppenbarligen så är det vad de flesta av dagens gäddfiskare är ute efter. Och det är ju tur, för efter hugget blir det ju inte mycket mera skoj. I förhållande till vad gäddor normalt presterar i motståndsväg är det du kallar "klena grejor" ganska väl avvägda. Tidigare i den här tråden (och andra trådar) har ju påpekats att de grova påkarna och trossarna till flätlinor inte är till för att man ska lyckas betvinga de gäddor som hugger utan för att de beten man tydligen envisas med att använda kräver sådan utrustning.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggTS, är det verkligen skönare att drilla en Gädda på klena grejer? Tycker hugget från en Gädda på ett styvt spö med flätlina är som en ****** utan dess like ut i hela kroppen. Är det inte det man är ute efter när man sportfiskar? Det våldsamma hugget. Och för den delen att känna istort sett allt fisken gör ut i hela kroppen.
Kommentera
-
Varför skulle det inte vara kul att drilla en Gädda på säg ett 150 spö? Det är ju jättekul ju.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggUppenbarligen så är det vad de flesta av dagens gäddfiskare är ute efter. Och det är ju tur, för efter hugget blir det ju inte mycket mera skoj. I förhållande till vad gäddor normalt presterar i motståndsväg är det du kallar "klena grejor" ganska väl avvägda. Tidigare i den här tråden (och andra trådar) har ju påpekats att de grova påkarna och trossarna till flätlinor inte är till för att man ska lyckas betvinga de gäddor som hugger utan för att de beten man tydligen envisas med att använda kräver sådan utrustning.
Kommentera
-
Håller helt klart med om att det är roligare på lite kraftigare utrustning och flätlina.
Använder man mjukt spö och nylonlina så absorberar det helt klart gäddans kraft och den känns inte så tuff som den egentligen är.
Styvy spö+ stum lina= Superkänsla.
Att ta en rejäl blekingegädda på ett 100-150grams spö med flätlina är grymt kul!
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggVarför skulle det inte vara kul att drilla en Gädda på säg ett 150 spö? Det är ju jättekul ju.
Kommentera
-
De har är inte svindyra:Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDet ska vara 200-grams lågprofilrullar i exotiska material som ingen ens kan namnen på. Det är alltså sådana (åtminstone två stycken) ni ska skänka till mig.

Dyra rullar:
Hoppas att du har lite kul med att jämföra dem!
Häls /T
Kommentera
-
Eftersom du Lausvik verkar vara en man som lever på gamla meriter så tycker jag du även ska leta fram din gamla Vic 64 eller Amiga 500 och regga dig på första bästa IT Forum.
Du kommer bli så "förvånad" vad utvecklingen har gått framåt sen 70-80 talet !
De du talar med på detta forum är Sportfiskare av den nya skolan som har koll på närapå allt som rör modernt fiske.
Visst, vill du hålla kvar vid äldre metoder så är det helt och hållet upp till dig men att köpa "dyra" St.Croix spön och sedan använda en "gammal" rulle är som att spela upp en 3D film på en svart/vit TV...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 796 visningar