Ska börja jerkfiska! (Högerhänt + högervev) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska börja jerkfiska! (Högerhänt + högervev)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska börja jerkfiska! (Högerhänt + högervev)

Goder afton!

Till våren ska jag lära mig att jerkfiska och har kollat lite på detta set som många tipsar om här på forumet:

Problemet är att jag är högerhänt och har sedan jag tog mina första steg vevat med högerhanden på mina haspelrullar. Amb. 5601C JB finns ju bara som vänstervevad. Så min fråga lyder, tror ni det är möjligt att lära sig veva med vänstern och styra spöt med högern?

Eller finns det andra högervevade jerk-rullar för max 3.000:- som står sig likvärdiga mot 5601C JB?

Tack på förhand

Jag var i samma sits som du, Vevade alltid med höger och är högerhänt, började jerka. Nu vevar jag vänster på haspel prylarna med. Så kör på bara. E lite slöare med mothuggen nu dock men jag jerkar som en gud

Kommentera

Annars går det lika bra att jerka med en 5500 CS rocket

Kommentera

Själv vevar jag alltid med höger hand vid haspel/spinnfiske men vid jerkfiske har jag vevan på vänster då jag tycker jag får en bättre känsla samt styr betet på ett mer effektivt sätt.

/Nicklas
        Fiskar mest runt Muskö-Nynäshamn och då från båt. Träffar gärna andra med samma intresse.

Mest ute efter gädda men även abborre och i vissa fall gös,

Kommentera

Har alltid vevat med högern , tills jag började jerka .
          Nu vevar jag bara med vänstern

Kommentera

Evighetsfågan Enarsson !

Jag har iofs alltid vänstervevat sedan 6-7 år så börja jerka va naturlig med V-vev. Men grejjen är den att nu när jag jerkar så vevar jag inte längre, eller i alla fall väldigt sparsamt. Jag jobbar väldigt mycket med att rotera rullen i högerhanden runt den stillastående veven i vänsterhanden. Fråga mig inte varför men det har blivit helt naturligt eftersom jag ändå jerkar att då lägga till en liten bågrörelse och få vevningen i samma rörelse bara kom av sig själv. Nu ibland kan det bli både jerkvevning och vev-vevning samtidigt och en det ena en det andra beroende på betets behov av jerk kontra slaklina.

Men så är man en värdelös fiskare också, så du kanske ska bli kvar vid högervevat
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Någon kanske skulle uppfinna en centervevad rulle som passar alla ?

Kommentera

Vid just Jerkfiske är det iaf enligt vad jag känt viktigast att ha spöt i den hand som man har bäst motorik i, och en högerhänt har då det i just höger, det krävs ingen direkt motorisk förmåga att dra runt en vev så det kan även en högerhänt göra med vänstern iaf med några minuters övning.

Personligen kör jag hövervevad multi till både spinn och jerk och alltid vänstevevad haspel, men jag har förmånen att vara Ambidexter (100% dubbelhänt) så jag använder den hand som passar bäst för stunden när jag kastar, hellre än att kasta backhand med höger om jag står trångt till så byter jag till vänsterhandskast eller tvärsom både med spinn, haspel och även fluga mycket praktiskt faktiskt ;-)

Vore det inte dags att någon av multirullstillverkarna kommer ut med en elektrisk rulle med tryckknapp för invevning och så ett batteripack som monteras på handtaget med dagens Li-Jon batterier så väger det knappt något och då kan alla använda den hand de vill om knappen sitter mitt på rullen, en tanke som jag haft en tid vad tror Ni om det SCF eller kan det bli verklighet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 035 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13