Haspel till havsöring: Revo Premier eller Stradic FD? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till havsöring: Revo Premier eller Stradic FD?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel till havsöring: Revo Premier eller Stradic FD?

Jag måste muntra upp mig själv i vintermörkret, och har kommit fram till att inköp av en ny haspelrulle är bästa sättet att göra det på. Tänkte ha den primärt till havsöring längs skånekusten, och skulle därför vilja ha lite högre utväxling än normalt. Har kommit fram till dessa två kandidater:

Abu Garcia Revo Premier 30

Shimano Stradic 2500 FD

Är väl mest inne på Abu:n men det som oroar mig lite är recensionerna av rullen här: http://www.basspro.com/Abu-Garcia-Re...duct/10218959/

Många ger rullen toppbetyg men förvånansvärt många säger också att den är en stor besvikelse. Har Abu dålig kvalitetskontroll - någon som vet? När det gäller Shimanon verkar folk mer eniga. Dock är den på pappret kanske lite mindre häftig än Abu:n (färre kullager, tyngre, mer konventionella material?)

Har ingen personlighet av Revon, däremot av Stradicen i förra versionen (2500 FC). Tycker den har varit något av en besvikelse för de pengarna och med tanke på hur fantastiska alla säger att Shimano-hasplarna är. Broms och linläggning är jättebra, men gången är trög och rullen har ett småstörigt väsande ljud under invevning. Har fått rullen ytbytt en gång men problemen var de samma med det andra exemplaret.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      Har ingen personlighet av Revon, däremot av Stradicen i förra versionen (2500 FC). Tycker den har varit något av en besvikelse för de pengarna och med tanke på hur fantastiska alla säger att Shimano-hasplarna är. Broms och linläggning är jättebra, men gången är trög och rullen har ett småstörigt väsande ljud under invevning. Har fått rullen ytbytt en gång men problemen var de samma med det andra exemplaret.
      Ok, det gör ju inte mitt val lättare.

Att den är trög, kan inte det ha med utväxlingen att göra? Det förklarar ju å andra sidan inte det väsande ljudet.

Kommentera

Har inte provat ABU de senaste tre åren men därförinnan så tyckte jag kvaliten var kass. Annat var det på 55:ornas tid=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Borgie Visa inlägg
          Ok, det gör ju inte mitt val lättare.

Att den är trög, kan inte det ha med utväxlingen att göra? Det förklarar ju å andra sidan inte det väsande ljudet.
          Njae... har en Penn Sargus med samma utväxling som är betydligt mer lättvevad och tyst, så visst går det att göra högutväxlade rullar utan att de känns tröga.

En Shimano-modell som däremot funkat riktigt bra för mig är Technium. Så den kan du ju också fundera på, om du kan tänka dig att lägga lite mindre pengar.

Kommentera

Gjorde en rätt grundlig utvärdering av haspelrullar för havsöringsfiske under hösten vilket slutade med att jag skaffade en Shimano Technium som har fungerat utmärkt....kom senare över en Revo Premier till bra pris och köpte även den.

Den senare har jag hittills kört 4-5 pass med och den har sofar definitivt varit till belåtenhet. Tyst och jämn gång och skönare Eva-grepp än på en del andra nyare modeller som kör med runda knoppar.

Enda grejen med Premieren var att när jag skulle lägga lina på rullen var jag tvungen att justera med antalet brickor/washers för att få linuppläggningen som jag ville ha det..iofs inget märkligt så funkar det på de flesta rullarna idag att man kan välja hur linuppläggningen skall vara....lutande utåt, rak eller lutande inåt....genom att lägga till eller dra ifrån brickor.

När det gäller Stradicen så vet jag inte om det är den "gamla" vita modellen eller den nya Ci4-modellen du tänker på. Är det den senare skulle jag rekommendera dig att försäkra dig om att du får ett schysst ex....i höstas råkade jag ut för flera Shimanorullar i Ci4-materialet som hade skev rullfot....dels Rarenium, dels Twinpower och dels Stradic Ci4..
            Senast ändrad av Silverbågen; 2013-01-10, 16:05.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Köp en Sustain ist. På håret lika skön som en Stella men till ca 50% av pengarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
                Köp en Sustain ist. På håret lika skön som en Stella men till ca 50% av pengarna.
                Är den så bra att inte ens Rullknäckarn kan knäcka den?

Kommentera

Det går säkert, men då jag sällan fiskar haspel längre håller den rullen en livstid till mig!!

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Är den så bra att inte ens Rullknäckarn kan knäcka den?

Kommentera

Sv: Haspel till havsöring: Revo Premier eller Stradic FD?

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
                    Sustain är lite för dyr verkar det som. Vill helst inte ge mer än ca 1500:- och det hittar jag nog ingen Sustain för.

När det gäller Stradic så är det den vanliga vita, frambromsade modellen jag funderar på. Har läst på flera ställen att det ska vara en bättre rulle än Ci4-versionen (men exakt på vilket sätt den är bättre verkar ingen veta ).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13