För 1500:- hade jag köpt en Aernos. Har två fiskekompisar som handlat såna i år. Bägge är sjukt nöjda. En tredje ska investera i en oxå. Att den vita Stradicen skulle vara bättre har jag inte märkt. Har en Ci4 till jigg och dropshotfiske det är en riktig superrulle. Den är betydligt lättare än den vita.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspel till havsöring: Revo Premier eller Stradic FD?
Collapse
X
-
Till å börja med är den rak till skillnad från Ci4an som sitter snett på spöt. Kollar man rakt ovanifrån ser man att Ci4an pekar snett.Ursprungligen postat av Borgie Visa inlägg...... Har läst på flera ställen att det ska vara en bättre rulle än Ci4-versionen (men exakt på vilket sätt den är bättre verkar ingen veta
).
Kommentera
-
jag valde själv mellen stradic, tecnicum och aernos. köpte aernos. är sjukt nöjd. fast det är en rulle som hänger under spöetUrsprungligen postat av Rullknäckarn Visa inläggFör 1500:- hade jag köpt en Aernos. Har två fiskekompisar som handlat såna i år. Bägge är sjukt nöjda. En tredje ska investera i en oxå. Att den vita Stradicen skulle vara bättre har jag inte märkt. Har en Ci4 till jigg och dropshotfiske det är en riktig superrulle. Den är betydligt lättare än den vita.
set webshoppar som har den för 1000 kr. gav själv 1500 och är mycket nöjd ändå
Kommentera
-
Intressant att höra att fler än jag noterat detta...inte bra för Shimanos kvalitetsrykte...Ursprungligen postat av Leon Visa inläggTill å börja med är den rak till skillnad från Ci4an som sitter snett på spöt. Kollar man rakt ovanifrån ser man att Ci4an pekar snett.
Kommentera
-
Ok, då borde rullen hålla ungefär ett decennium för mig. Vilket väl ändå är ganska ok.Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägghär i ystad fiskar alla havsöring. och han i lokala fiskeaffären berätta att dom som fiskar väldigt mycket havsöring får problem med utväxlingen i stradic rullarna. den håller inte. men hans erfarenhet var att det drabbade personerna som fiskar var varannan dag under säsongen
Men frågan som jag ställde i mitt första inlägg kvarstår fortfarande: Är kvalitén på Abu Revo Premier ojämn? Vissa recensioner antyder ju att ganska många exemplar börjar kärva och blir tröga efter endast några fiskepass, vilket enligt min mening är helt oacceptabelt för en rulle i den prisklassen.
För ett drygt år sedan fick jag ärva min farfars gamla Cardinal 444. Den fungerar fortfarande klanderfritt. Kanske skulle man spola på lite ny lina på den istället?
Kommentera
-
Der är nog en god idé. Köp en 300-metersspole bra 0,25 mm nylon istället för en ny rulle (men glöm inte att ge den gamla 444:an, som inte var en Cardinal, en underhållsservice) så kan du gå ut och fånga fisk!Ursprungligen postat av Borgie Visa inläggFör ett drygt år sedan fick jag ärva min farfars gamla Cardinal 444. Den fungerar fortfarande klanderfritt. Kanske skulle man spola på lite ny lina på den istället?
Kommentera
-
Tja. Jag personligen gillar inte haspelrullar med hög utväxling. Blir med de flesta ett startmotstånd så sjukt irriterande vid vevstopp mm. Sen förstår jag inte varför det sägs att hög utväxling är att föredra vid HÖ-fiske. Det är lättare att veva lite snabbare med en rulle m lägre utväxling än att veva långsamt med en m hög.
Jag har haft Stradic 2500FC. Dubbelveven gillade jag inte, och trögvevad nästan så den kunde fastna vid vevstopp. Hade sedan tidigare en TechniumFA som jag varit otroligt nöjd med. Hittade Technium 2500FC för 995:- och köpte en sån. Väldigt prisvärd rulle enligt mig. Kollade också på Aernos men tycker Technium är vassare.
Kommentera
-
Det där hänger nog kvar sedan 70-talet. Då var standardutrustningen för de svenska kustfiskarna ett "Fiske 3-spö" med en stor haspel- eller multirulle fylld med 0,35 mm nylonlina och vid fisket efter havsöring stod de flesta och kastade med 28-grams blankdrag eller tynga drag typ Koster eller kastpilkar. För att hindra dessa från att gå fast i tången fick man veva så att det rök om rullen, särskilt som normalutväxlingen då var lägre än vad den är idag. Dagens rullar hade samtliga angetts vara "High Speed" om de funnits då.Ursprungligen postat av RichardR Visa inläggTja. Jag personligen gillar inte haspelrullar med hög utväxling. Blir med de flesta ett startmotstånd så sjukt irriterande vid vevstopp mm. Sen förstår jag inte varför det sägs att hög utväxling är att föredra vid HÖ-fiske.
Det lustiga är att idag funkar en gammal, normalväxlad rulle, perekt för fisket med kustwobblers och epoxidrag, särskilt när det är kallt och en långsam hemtagning är vad som eftersträvas.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 131 visningar