Bygga eget spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga eget spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga eget spö.

Efter ha kollat runt på nätet så kan jag bara konstatera att jag inte kan hitta något svenskt företag som säljer spöklingor för spinn/haspelfiske. Är det någon som vet var man kan köpa sådana?
    Har en id'e om att bygga ett som klarar -grader bättre än färdigbyggda spön.
    m v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

http://www.tackle24.de/ eller googla på rutenbau
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag köper komponenter från www.mistpool.com, ej svenskt men det är fraktfritt och hur bra grejer som helst och det går snabbt.

Jag undrar bara en sak. Jag har byggt ett par spön och har aldrig hört att man kan bygga starkare än fabrikstillverkade. Vet du något som jag inte vet?
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
        Jag köper komponenter från www.mistpool.com, ej svenskt men det är fraktfritt och hur bra grejer som helst och det går snabbt.

Jag undrar bara en sak. Jag har byggt ett par spön och har aldrig hört att man kan bygga starkare än fabrikstillverkade. Vet du något som jag inte vet?
        Näe inte starkare utan jag tänkte på isbildning i ringarna. Jag har en id'e om att man ska använda lite större/färre ringar. Om man tar ett finare spö (9-10ft) så är det ofta 10 ringar dessutom är dom rätt små, speciellt de 3-4 sista. Jag har tex ett Berkley Lightning 9ft på det är det 7 ringar som dessutom är lite större. Jag har märkt att det tar längre tid innan det isar igen. Så min id'e är att sätta så stora ringar(typ rockring he he) som möjligt på spöet.
        Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
          Näe inte starkare utan jag tänkte på isbildning i ringarna. Jag har en id'e om att man ska använda lite större/färre ringar. Om man tar ett finare spö (9-10ft) så är det ofta 10 ringar dessutom är dom rätt små, speciellt de 3-4 sista. Jag har tex ett Berkley Lightning 9ft på det är det 7 ringar som dessutom är lite större. Jag har märkt att det tar längre tid innan det isar igen. Så min id'e är att sätta så stora ringar(typ rockring he he) som möjligt på spöet.
          Bb
          Aah... Din teori är en väl beprövad metod som funkar utmärkt Hoppas du får i ordning ett bra "vinterspö" - uppdatera gärna när projektet är klart så man får se hur det blev
          sigpic

Kommentera

Inspirerad av vår senaste fisketrip är jag inne på samma tänk...men i första hand för ett flugspö.

Har rekat klingor de senaste dagarna och hittat en del ställen som har intressanta alternativ....det kan nog bli även bli två spinnklingor också ett för Multi och ett för haspel

MHx säljs bl.a. Mudhole.com....där finns även stort utbud av flera andra märken st croix mfl.

Ett annat märke som gör högkvalitativa klingor är CTS på Nya Zeeland.

Har ingen egen erfarenhet av att beställa från USA eller Nzl men det känns möjligen lite meckigt med tull o avgifter etc. Har på Edge sett att bland flugfiskarna är det vanligt att man drar ihop ett gäng och lägger en större beställning för att få bättre priser och kunna splitta på fraktkostnaderna.

Fick sen tips om en tysk sida Rodpro.de...som också säljer MHx klingorna. Inom eu slipper man tull etc.

Kolla in den sidan och hör av dig om du ska beställa...då kan det vara läge för en sambeställning så kan vi splitta fraktkostnaderna

/Silverbågen
            Senast ändrad av Silverbågen; 2013-01-23, 10:22.

Kommentera

Jag är också inne på att bygga mig ett spö. Men jag blir inte klok när jag kollar klingor.
              Hur ska man utläsa egenskaperna på en klinga? Lure är ju rekommenderat spann för betesvikter. Men hur är amerikanska spön klassade i jämförelse med våra här hemma?
              Och vad anger "Action" och "Power"?
              Antar att action är lite som det låter? Men hur vet jag om det är topp, halv helaktion osv? Är t ex "fast" en snabb klinga med toppaktion? Och power anger ryggraden?

Kommentera

Ursprungligen postat av index Visa inlägg
                Jag är också inne på att bygga mig ett spö. Men jag blir inte klok när jag kollar klingor.
                Hur ska man utläsa egenskaperna på en klinga? Lure är ju rekommenderat spann för betesvikter. Men hur är amerikanska spön klassade i jämförelse med våra här hemma?
                Och vad anger "Action" och "Power"?
                Antar att action är lite som det låter? Men hur vet jag om det är topp, halv helaktion osv? Är t ex "fast" en snabb klinga med toppaktion? Och power anger ryggraden?
                Utan att vara expert så tror jag att du är inne på rätt spår i dina tolkningar av spönas klassificering...

Vi har har nu beställt MHX-klingor och komponenter till dessa....jag kör ett 9-fots flugspö och ett 9,6 fots spinnspö och BB skräddarsyr ett haspelspö...

Större och färre ringar är konceptet....när det gäller flugspöt har jag dessutom gått ner till en 9:a istf en 9,6a och valt 2 delat för att optimera konceptet....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 823 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04