Var hitta riktigt grov flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var hitta riktigt grov flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
    Håller med där. Flourcarbon har ersatt alla mina tidigare tafsar. Provat storlekar mellan 0.60 och 0.90. Har inte blivit av med någon än. Dock gillar jag flätlina till stingerkrok på jigg pga smidigheten men som tafs håller jag fc som en favorit.
    Ska dock erkänna att jag inte har ett dugg erfarenhet av flätlina värre än 0.38

Gjorde ett dragtest där mina 60lbs-hakar blev skrot även med medvetet skadad och nött fc-tafs. Slitstark och smidig.

[ATTACH=CONFIG]49983[/ATTACH]
    Jag kör också uteslutande med fluorocarbon alt. nylon till det tyngre gäddfisket, men har hittills bara provat dimensioner på 0,90-1,00 mm. Till tunga beten funkar det ju klockrent men när man kastar beten på typ 20-40 gram tycker jag att en så tjock tafs känns klumpig. Polaren brukar då köra Fireline 0,70 mm (från en spole som han haft väldigt länge), vilket funkar grymt bra, inte minst för att det ger lite extra bärighet åt betena när vi fiskar grunt. Men fluorocarbon i diameter 0,60-0,70 kanske kan vara värt att testa till lättare beten då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Simen Visa inlägg
      Vad används för knut till detta?
      Ståltråden?!
      Använder tång och gör öglor...
      Antingen med fjäderring eller direkt på kroken. Ett lekande kan vara bra mot öglan på jiggskallen så att ståltråden inte tvinnas.

Kommentera

http://trollingcenter.se/shop/index....oducts_id=2537 Denna borde va grov nog?!
        http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Det finns en tafsmaterial som ser ut som flätlina med kevlartråd som centrum. Köpte det till gäddfisket efter tips från fiskeguide som bara använde det. Minns inte namnet men denna beskrivning borde hjälpa: Grön till färgen. Liknar Pike Wire men är mjuk typ som flätlina och det blir inga knixar på. Ligger på små rullar precis som Pike Wire som det står ngt med Kevlar på. Kan ex köpas Lundgrens (hänger där på pelaren vid kassan). Funkar fint att knyta till betes lås och lekande som tafs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 150 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13