Nu har jag ett ekolod, en lågprofilare och snart ett spö så nu finns det inga ursäkter att inte prova på vertikalfiske!
Är dock nyfiken på vilken typ av lina som vertikalfisket kräver.
Det jag redan vet är att linan skall vara:
Tunn nog för att skära igenom vattnet så jigger håller sig Rakt nedanför
den ska helst vara flätad
1: Men då är min fråga, hur tunn kan/ska den vara, kollade på en 0.13 lina som pallar upp mot 9 kg.
2: Vad är maxgränsen för tjockleken, antar att det beror på väderlag, vind och vågor men om vi tar och diskuterar fram ett generellt begrepp för tjockleken.
3: är det värt att lägga extra pengar för en lina som är två färgad för varje meter?
4: och är det sant att det är ruskigt svårt att fånga en gös med ens svart titan/ståltafs utan bör använda sig av flourcarbon tafs med lekande till flätlinan?
Tack tack för svar på förhand
Är dock nyfiken på vilken typ av lina som vertikalfisket kräver.
Det jag redan vet är att linan skall vara:
Tunn nog för att skära igenom vattnet så jigger håller sig Rakt nedanför
den ska helst vara flätad
1: Men då är min fråga, hur tunn kan/ska den vara, kollade på en 0.13 lina som pallar upp mot 9 kg.
2: Vad är maxgränsen för tjockleken, antar att det beror på väderlag, vind och vågor men om vi tar och diskuterar fram ett generellt begrepp för tjockleken.
3: är det värt att lägga extra pengar för en lina som är två färgad för varje meter?
4: och är det sant att det är ruskigt svårt att fånga en gös med ens svart titan/ståltafs utan bör använda sig av flourcarbon tafs med lekande till flätlinan?
Tack tack för svar på förhand
Kommentera