Uppgradering av 5550c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av 5550c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då är pinjongen i ingrepp på spolen och således skulle axeln kunna snurra med.
    Jag och Mooki delade lite tankar om problemet och vad kromraketerna för japanmarknaden vann på att ha kullager i icke vevgavel, då drog vi vissa slutsatser om var märkena kom ifrån..
    Men du har helt rätt i att det kan bli märken där pinjongdrevet hakar i...

Tror vi är lite nu ...

Kommentera

Hehe, ja det kan man undra...
      Med UltraCast konstruktionen är det ju helt meningslöst.
      Men förmodligen finns det en marknad som vill ha max antal kullager oavsett funktion!

Ursäkta offtopic, men jag kände att en så kraftig våldtäkt på denna fantastiska Pro Rocket måste redas ut grundligt!

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Jag och Mooki delade lite tankar om problemet och vad kromraketerna för japanmarknaden vann på att ha kullager i icke vevgavel, då drog vi vissa slutsatser om var märkena kom ifrån..
      Men du har helt rätt i att det kan bli märken där pinjongdrevet hakar i...

Tror vi är lite nu ...

Kommentera

Intressant tråd det har vart. Hur som helst har jag vart inne på Lundgrens och köpt bussningar star drag Grease och red label olja ska bli kul och mecka lite. Man ska byta ut lagren i spolen och vid icke vevgaveln? Jag blir förvånad att inte många tonåringar (som mig) inte vet hur eller vill kladda med en rulle, ändå de kan hacka in sig i datan om du öppnar upp ett mail och tar över den
        Senast ändrad av Abborr mannen; 2013-02-11, 15:38.
        Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

Man ska byta ut lagren i spolen och vid icke vevgaveln?
          Bara spolens lager du byter till bussningar och redlabel till dom.bussningen i icke vevgavel behövs inte bytas...

Kommentera

Ibland kan det vara lite tajt passning mellan bussning och spole.Då kan man värma spolen lite alt. lägga bussningarna i frysen.
            Senast ändrad av ElCamino; 2013-02-11, 17:16.

Kommentera

Sv: Uppgradering av 5550c3

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Ibland kan det vara lite tajt passning mellan bussning och spole.Då kan man värma spolen lite alt. lägga bussningarna i frysen.
              @ElCamino...ursäkta en lat fråga.
              Har du nåt hett tips på hur man får ut bussningarna? Typ: brons krymper mer än alu i kyla så frys in / alu sväller mer i ugn än brons så ugnsbaka...
              Bussningarna kom på plats med allt rumstempererat och en rejäl dos beslutsamt våld...

Kommentera

Nä inte direkt...Spontant tycker jag att spolen borde uvidga sig mer av värme.Varför ska dom ur?

Kommentera

Sv: Uppgradering av 5550c3

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                  Varför ska dom ur?
                  Inte helt lätt att ge ett vettigt svar på den frågan
                  ...Därför att isen ännu ligger tjock och att de mer uppenbara rullbestyren
                  avklarade är i, princip, den bästa motiveringen jag har... Bussningarna sitter i en spole som ej används...att köpa nytt är ju för enkelt...blir ju lite fyra sekunder över det "projektet"

Kommentera

Ok,allmänt rullnörderi alltså :-)
                    Jag skulle värma försiktigt på spolen runt bussningen med gasdriven lödpenna el liknande.Gäller ju att ha någon form av krok att lirka ur de eländiga bussningarna med sen.Alternativt ett långt snalt dorn "bakifrån"...

Kommentera

Lägg spolen i diesel över natten om de har ärgat fast. Se till att spolen ligger plant.
                      Testa sen att knacka på någon av bussningarna med en 3mm dorn från motsatt sida.
                      När du fått ur en av bussningarna kan du använda en grövre dorn.

Denna manövern skrotar ev. bussningarna om de sitter hårt...

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                      @ElCamino...ursäkta en lat fråga.
                      Har du nåt hett tips på hur man får ut bussningarna? Typ: brons krymper mer än alu i kyla så frys in / alu sväller mer i ugn än brons så ugnsbaka...
                      Bussningarna kom på plats med allt rumstempererat och en rejäl dos beslutsamt våld...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13