Söker ny HÖ pinne. Hjälp mig välja! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker ny HÖ pinne. Hjälp mig välja!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Sen får du räkna med att mycket av rekommendationerna här hamnar i kategorin "nice-to-have" snarare än "need-to-have". Ibland kan detta leda till att man förleds att tro att man måste ha "top-of-the-line"-prylar för att kunna fiska med prylarna....så är inte fallet.
    Håller med.
    Det brukar ofta "sväva iväg" lite när någon har lite funderingar på att köpa ny utrustning.
    Jag nämner inga namn på vilka som "svävar iväg" mest, ni vet nog själva vilka ni är

Kommentera

Berätta priset, det är viktigt att skilja på taktiska och strategiska inköp.
      Jag köpte det i Danmark i en butik jag handlat mycket i så det blev en rejäl rabatt, priset hamnade något över vad 2 Edge 3776 kostar här, Dom som säger att japanska rullar passar bäst med Amerikanska spö har nog aldrig testat med ett handbyggt Engelskt

Om Ts inte hängde med på mina rekommendationer så nr.1 är Fenwick Ironfether II 4 delat, om det inte går att få tag i så nr.2 ett Edge 3776 och om han har för mycket pengar att göra av med ett Hardy Marksman ......

Jag glömde ett annat roligt spö som bara finns för kaffekvarnskopiorna,, Shimano Antares även det ett riktigt kompetent spö...
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-02-12, 11:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Jag köpte det i Danmark i en butik jag handlat mycket i så det blev en rejäl rabatt, priset hamnade något över vad 2 Edge 3776 kostar här, Dom som säger att japanska rullar passar bäst med Amerikanska spö har nog aldrig testat med ett handbyggt Engelskt
        Hoppsan, det spöt skulle jag gärna hålla i handen, ska läsa dina inlägg igen....

Till trådägaren, ursäkta för utsvävningen, hade svårt att hålla isär vem som börjat tråden!

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Du har helt rätt...blir ofta så här på FS och jag är ledsen om jag bidrar till att tråden drar iväg...

Tror dock att du definitivt hittar lämpliga kandidater i stort set bland alla alternativen som nämndes inledningsvis.

Bortsett från spömärken kunde det kanske vara intressant att diskutera faktorer som spölängd och kastvikter beroende på dina egna preferenser utifrån den typ av HÖ-fiske som du i första hand kommer att köra....från båt? Öppet kustfiske? Fiske inomskärs? Etc.

Under vissa förutsättningar kan en 9-fotare upp till 28g vara optimalt i ett annat fall är en 11-fotare upp till 56 g att föredra.

Behöver du råd i det avseendet är det bara att komma tillbaka med lite preciseringar så skall du se att du kan få råd om detta.

Sen får du räkna med att mycket av rekommendationerna här hamnar i kategorin "nice-to-have" snarare än "need-to-have". Ibland kan detta leda till att man förleds att tro att man måste ha "top-of-the-line"-prylar för att kunna fiska med prylarna....så är inte fallet.

Har du en budgetram så underlättar det också att komma med vettiga rekommendationer oavsett prisnivå...

/S

Ang att tråden drar iväg åt annat håll, ingen som helst fara bara trevligt egentligen med fiskeintresserade människor.

Ang. att en 9fotare 28g kan vara bättre i vissa fall och ett 11 fots i vissa fall är ju helt rätt. Men då jag redan har div spön i dessa klasser så tänkte jag att det inte var relevant, då jag söker ett spö i 10 fots klassen från 8-10g upp till max MAX 40 gärna lite mindre.

och då gärna ett liiite finare spö då jag köpt en del budget spön innan och inte riktigt varit nöjd med dessa alla ggr. Men samtidig är det ju klart man inte vill bränna iväg 1 månadslön på nya prylar, de e inte tanken. Skulle jag fastna för ett dyrare spö blir det till att leta begagnat.

(Har ju ett par erbjudanden att ta ställning till här faktiskt på FS)

Nej som sagt spöt i tanke är till för fiske från land (eller med vadare) Båtspö till HÖ har jag redan som jag e sjukt nöjd med.

Och ang. nice-to-have, need-to-have. har du ju helt rätt, det brukar ju bli så många ggr att man får rekommendationer utifrån det först nämnda isf. need-to-have. Men saken e den att jag har ett par påkar som jag köpt väldigt billigt (på div. reor och utförsäljningar och begagnat. Då 90% av min fiskeutrustning är inhandlad så här) Men nu är jag riktigt sugen på en påk som jag kommer känna samma härliga känsla att fiska med som med mitt savageGear Bushwacker XLNT till abborre jiggandet.

Mina andra spön är mer intetsägande. dom funkar men båda 2 saknar något.
          Har ett powermesh 15-50g som funkar rätt fint när det är RIKTIGT blåsigt och jag vill köra med lite tyngre projektiler för att komma ut en bit, och öringen hugger som gäddor på betena som blänker förbi. Men det vill jag INTE använda då förhållandena e lite lugnare eftersom känslan försvinner helt och det e svårt att få till bra kast med lite lättare drag.

Sedan har jag ett gammalt phazer 9 fots 7-28g (tror jag det är) men njäaaa det e inte helt i symbios med va jag letar efter hos ett kust spö för HÖ tycker jag.

Då HÖ verkligen är favvo fisket så vill jag naturligtvis ha grejer jag trivs med och är riktigt roliga att fiska med.
          så viss är jag införstådd med att jag får punga ut lite mer pengar (men skam den som ger sig, går säkert att hitta på någon rea eller begagnat iallafall )

Kommentera

Ursprungligen postat av Fascix Visa inlägg
            Ang att tråden drar iväg åt annat håll, ingen som helst fara bara trevligt egentligen med fiskeintresserade människor.

Ang. att en 9fotare 28g kan vara bättre i vissa fall och ett 11 fots i vissa fall är ju helt rätt. Men då jag redan har div spön i dessa klasser så tänkte jag att det inte var relevant, då jag söker ett spö i 10 fots klassen från 8-10g upp till max MAX 40 gärna lite mindre.

och då gärna ett liiite finare spö då jag köpt en del budget spön innan och inte riktigt varit nöjd med dessa alla ggr. Men samtidig är det ju klart man inte vill bränna iväg 1 månadslön på nya prylar, de e inte tanken. Skulle jag fastna för ett dyrare spö blir det till att leta begagnat.

(Har ju ett par erbjudanden att ta ställning till här faktiskt på FS)

Nej som sagt spöt i tanke är till för fiske från land (eller med vadare) Båtspö till HÖ har jag redan som jag e sjukt nöjd med.

Och ang. nice-to-have, need-to-have. har du ju helt rätt, det brukar ju bli så många ggr att man får rekommendationer utifrån det först nämnda isf. need-to-have. Men saken e den att jag har ett par påkar som jag köpt väldigt billigt (på div. reor och utförsäljningar och begagnat. Då 90% av min fiskeutrustning är inhandlad så här) Men nu är jag riktigt sugen på en påk som jag kommer känna samma härliga känsla att fiska med som med mitt savageGear Bushwacker XLNT till abborre jiggandet.

Mina andra spön är mer intetsägande. dom funkar men båda 2 saknar något.
            Har ett powermesh 15-50g som funkar rätt fint när det är RIKTIGT blåsigt och jag vill köra med lite tyngre projektiler för att komma ut en bit, och öringen hugger som gäddor på betena som blänker förbi. Men det vill jag INTE använda då förhållandena e lite lugnare eftersom känslan försvinner helt och det e svårt att få till bra kast med lite lättare drag.

Sedan har jag ett gammalt phazer 9 fots 7-28g (tror jag det är) men njäaaa det e inte helt i symbios med va jag letar efter hos ett kust spö för HÖ tycker jag.

Då HÖ verkligen är favvo fisket så vill jag naturligtvis ha grejer jag trivs med och är riktigt roliga att fiska med.
            så viss är jag införstådd med att jag får punga ut lite mer pengar (men skam den som ger sig, går säkert att hitta på någon rea eller begagnat iallafall )
            Efter det förtydligandet tycker jag att du skall ta en allvarlig funderare på Verts erbjudande om ett 10-fots Speedmaster ....har själv 9-fotarn med samma viktklassning (10-30) som jag kör med en Shimano Technium.....riktigt skönt spö som jag själv inte haft nåt emot att lägga vantarna på...

Ett annat alternativ som jag också har goda erfarenheter av är gamla klassiska Berkley Titanium SSGS 8-32 g. Letar man lite går detta spö ofta att hitta till riktigt bra pris....
            Senast ändrad av Silverbågen; 2013-02-12, 23:14.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Shimano Technium.....riktigt skönt spö som jag själv inte haft nåt emot att lägga vantarna på...
              Jag har ett 9 fots -30 gr fast i multi, finns tyvärr inga grövre i Sverige, ett bra spö, det ligger dock enligt mig för högt i pris om man inte hittat det på rea,
              SSGS är ett trevligt spö men över 10 år gammalt så det borde snarare säljas som inventarier i butikerna en något annat....

Jag tycker TS skall gå in i någon butik och känna på lite dyrare spö, finns ju inget köptvång utan det är bara att knalla hem och beställa på nätet till bästa pris....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                SSGS är ett trevligt spö men över 10 år gammalt så det borde snarare säljas som inventarier i butikerna en något annat....
                ....ovanligt lyckad och väl beprövad modell således....och har man turen att hitta det till bra pris så ger det fortfarande mycket "Bang for the bucks"...
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

....ovanligt lyckad och väl beprövad modell således....och har man turen att hitta det till bra pris så ger det fortfarande mycket "Bang for the bucks"
                  Jag tycker det går väldigt långsamt när det gäller spömaterial, dom håller mest på med att uppfinna nya fiskemetoder och spö för detta istället för att göra det som finns bättre.

Det ända riktigt positiva jag hittat på senare år är Edge 3776 och Fenwicks Ironfether II annars har det inte hänt mycket....

Jag har ett gammalt Abu Colone, det kan lätt konkurrera med dom 1500 kr spöna som finns idag trots att det har hängt med runt 20 år...

Kommentera

Låna tråden om det är okej:
                    Funderar på en 9 fot till havsöring med vadare / land.
                    1: Fenwick Ironfeather Momentum (2 delas tror jag den är)
                    2: Berkley Skeletor Pro
                    3: Shimano Speedmaster
                    Vilken skulle ni rekommenderar om inte priset spelar roll.

Kommentera

Kolla in dessa spön...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 095 visningar
                      0 gillar