Söker ny HÖ pinne. Hjälp mig välja! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker ny HÖ pinne. Hjälp mig välja!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag vet vad 1 person här inne kommer säga

Säger inte vem och inte vilket spö

Kommentera

Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
      Låna tråden om det är okej:
      Funderar på en 9 fot till havsöring med vadare / land.
      1: Fenwick Ironfeather Momentum (2 delas tror jag den är)
      2: Berkley Skeletor Pro
      3: Shimano Speedmaster
      Vilken skulle ni rekommenderar om inte priset spelar roll.
      Det billigaste! //T

Kommentera

Låna tråden om det är okej:
        Funderar på en 9 fot till havsöring med vadare / land.
        1: Fenwick Ironfeather Momentum (2 delas tror jag den är)
        2: Berkley Skeletor Pro
        3: Shimano Speedmaster
        Vilken skulle ni rekommenderar om inte priset spelar roll.
        Jag har ett 9-fots Speedmaster 10-30 g som jag är mycket nöjd med. Använder det dock främst när jag fiskar från båt. Vid land-/vadfiske väljer jag hellre ett längre spö (10 fot eller så). Vid Kustfiske med stark pålandsvind går jag också gärna upp lite i viktklass på spöt. -40 g eller så.

Spöna du räknar upp är bra alla 3 så du kan välja det du tycker är skönast...eller som T föreslog ta det som du får tag i till bäst pris.

Är du intresserad av kastlängder så bör du kanske ta en funderare på längdvalet..

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Jag har ett 9-fots Speedmaster 10-30 g som jag är mycket nöjd med. Använder det dock främst när jag fiskar från båt. Vid land-/vadfiske väljer jag hellre ett längre spö (10 fot eller så). Vid Kustfiske med stark pålandsvind går jag också gärna upp lite i viktklass på spöt. -40 g eller så.

Spöna du räknar upp är bra alla 3 så du kan välja det du tycker är skönast...eller som T föreslog ta det som du får tag i till bäst pris.

Är du intresserad av kastlängder så bör du kanske ta en funderare på längdvalet..

/S
          Jag har en 11´ redan. Tänkte att det var enklare med en 9´när man vadar.
          Ska nog göra som T säger och tar det billigaste.

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
          För lågt bete vikt på 9 fotare.

Kommentera

Jag har ett 9-fots Speedmaster 10-30 g som jag är mycket nöjd med.
            Har aldrig testat det i praktiken men om jag kommer ihåg rätt är det arvtagaren till Technium, om så är fallet kan jag förstå att du är nöjd med det, Technium var bra spö vilket då också Speedmaster måste vara.....

Jag tror Speedmaster i 10 fot.. skulle passa TS bra, det är ganska förlåtande spö vilket gör att man kastar bra även dom dagar tekniken inte är på topp...

Här är ett annat kul Shimano-spö som kastar riktigt bra.http://www.youfish.se/shimano-lesath...aspelspon.html
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-02-14, 14:00.

Kommentera

Jag har en 11´ redan. Tänkte att det var enklare med en 9´när man vadar.
              Ska nog göra som T säger och tar det billigaste.

För lågt bete vikt på 9 fotare.

Kanske en 9,6 fotare kan vara nåt då?

Om du lovar att inte skvallra till Mansson så har jag tips på ett spö som jag har som är riktigt skönt....snabb klinga med bra klipp, lätt och bättre balanserat än flera av de dyrare spön jag också använder...

Det är 9,6 fots Jack Sheldon Recover 14-44 g...inköpt på rea på Hi-Sport för 300 kr

Tyvärr har väl märket inte bästa ryktet men det visste jag tack och lov inte när jag köpte spöt....gång på gång har det dock visat sig att det definitivt kan mäta sig när det gäller performance mot dyrare leksaker.

Kan du leva med att märket är fel och att priset är lågt så tycker jag definitivt att det är ett haspelspö som är värt att kollas upp....mycket bang-for-the bucks utlovas

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Har aldrig testat det i praktiken men om jag kommer ihåg rätt är det arvtagaren till Technium, om så är fallet kan jag förstå att du är nöjd med det, Technium var bra spö vilket då också Speedmaster måste vara.....

Jag tror Speedmaster i 10 fot.. skulle passa TS bra, det är ganska förlåtande spö vilket gör att man kastar bra även dom dagar tekniken inte är på topp...

Här är ett annat kul Shimano-spö som kastar riktigt bra.http://www.youfish.se/shimano-lesath...aspelspon.html
                Njae Speedmastern är en egen serie som funnits ett tag (använder en Technium haspelrulle till mitt efter att Shimanos Rareniumrullar visade sig vara sneda från frabrik). Lätta spön med snabba klingor. (Vert som säljer sitt här på FS hade mätt upp ett 107-meterskast med sin 10-fotare....det borde räcka för de flesta....)

När det gäller Lesathen så väntar jag med spänning från ett utlåtande när BB King har testat sitt....(kräver dock en Stella för att komma till sin rätt.....)

Kommentera

Njae Speedmastern är en egen serie som funnits ett tag
                  Har för mig att dom uppgraderade Speedmaster när dom tog bort Technium så det är nr:1 nu av dom som saluförs i Svergies väldigt begränsade utbud..

Antares och Lesath är betydligt bättre men också dyrare spön så dom får vi klara oss utan om vi litar till Normark..

Som tur är finns det en och annan butik som tycker synd om oss Svenskar och tar hem ordentliga spö....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Har för mig att dom uppgraderade Speedmaster när dom tog bort Technium så det är nr:1 nu av dom som saluförs i Svergies väldigt begränsade utbud..

Antares och Lesath är betydligt bättre men också dyrare spön så dom får vi klara oss utan om vi litar till Normark..

Som tur är finns det en och annan butik som tycker synd om oss Svenskar och tar hem ordentliga spö....
                    Svenska Normark lämnar väl ett och annat i övrigt att önska.....sneda Shimanorullar ville dom inte ta i med tång.....

....sen finns ju nätet....men lite svårare att klämma på sakerna där.....

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Det billigaste! //T
                      Om någon är intresserad så blev det en Fenwick, för 999 DKR. (1200kr)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 063 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13