Jerkbaitrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbaitrulle

Hej!

Har som så många andra blivit biten av jerkbaitfisket genom filmer och snack här, och tänkte införskaffa mig en utrustning till våren.

Är lite osäker på om jag ska ha högervevad eller vänstervevad rulle. Normalt fiskar jag men vänstervevad haspelrulle, men har hört att man ska ha "tvärt-om" till jerkbaitrullen? Så jag ska ha en högervevad mao.

Hade tänkt mig BFT Buster Jerk 6" stiff och Ambassadeur 5601 C3 HSS. Dock finns den enbart som vänstervevad? Men det kanske jag ska ha, beror på vad jag får för svar på min första fråga

Tacksam för svar

Använd sökfunktionen, så har du ett par veckors läsning!
    Det är helt klart en smakfråga om man vill ha höger- eller vänstervevad, men de flesta föredrar vänstervevat till jerk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof
      Hej!

Har som så många andra blivit biten av jerkbaitfisket genom filmer och snack här, och tänkte införskaffa mig en utrustning till våren.

Är lite osäker på om jag ska ha högervevad eller vänstervevad rulle. Normalt fiskar jag men vänstervevad haspelrulle, men har hört att man ska ha "tvärt-om" till jerkbaitrullen? Så jag ska ha en högervevad mao.

Hade tänkt mig BFT Buster Jerk 6" stiff och Ambassadeur 5601 C3 HSS. Dock finns den enbart som vänstervevad? Men det kanske jag ska ha, beror på vad jag får för svar på min första fråga

Tacksam för svar
      Jag har dividerat om det där med fiskepolare och redskapshandlare i ca 20 år.
      Då var utbudet av vänstervevat minimalt. Min övertygelse är att spöt hålls i höger hand om du är högerhänt och vevar därmed med vänster hand osv. Detta är ännu tydligare vid jerk då man jobbar mycket med spöt.

Det ska bli kul och se hur många högerhänta som föredrar vä-vevat vid jerk går tillbaka till hö-vevat då de inte jerkar... he he he.

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof
        Hej!

Tacksam för svar
        Precis som dig ligger jag i startgroparna för att införskaffa mig min första jerk-utrustning och även jag brottas med dessa frågor.
        Personligen kommer jag (troligen) att köpa en högervevad rulle (trots att jerk-entusiaster säger att det är "fel" hand för mig). Detta pga att jag då även kan använda rullen med andra spön till vanligt traditionellt gäddfiske. Visst skulle jag kunna göra så med en vänstervevad rull också, men då jag i alla år vevat med höger hand så ser jag ingen uppenbar anledning att byta.

Till sist är det ju faktiskt du som ska fiska med dina prylar. Då ska ju ingen annan bestämma vad du ska göra och inte göra. Känn efter i affären vad som känns bäst och ta ditt beslut därefter.
        http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

PRYLIS jag håller med dig!!! Fattar inte varför man skall hålla spöt med vänster hand ifall man är högerhänt! Det är ju som att skriva med vänster när man är högerhänt!!!

Så roligt att se på när högervevarna byter hand när dem har kastat... Dem personerna brukar också vara mycket klumpigare i sin hantering av spö och fisk!

NEJ man SKA ALLTID veva med VÄNSTER ifall man är högerhänt och tvärtom ifall man är vänsterhänt!

Så mitt tips är att köp en vänstervevad jerkrulle...

Kommentera

"MAN SKALL ALLTID..." med stora bokstäver dessutom.
            Låter som sportfiskefachism i mina öron.

JAG TÄNKER INTE låta mig styras av nån annan, och jag har för avsikt att fortsätta veva med höger hand och känna i veven lika mycket som i spöt vad som händer under ytan.
            Vänsterhandsfachismen har sitt ursprung i USA där multirullar alltid haft extrem utväxling som filtrerat bort all känsla, och nu har vi även dessa utväxlingar som standard här hemma.
            Det skulle förvåna mig om inte högervevning med lägre utväxling kommer tillbaka med tiden.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT

JAG TÄNKER INTE låta mig styras av nån annan, och jag har för avsikt att fortsätta veva med höger hand och känna i veven lika mycket som i spöt vad som händer under ytan.
              Vänsterhandsfachismen har sitt ursprung i USA där multirullar alltid haft extrem utväxling som filtrerat bort all känsla, och nu har vi även dessa utväxlingar som standard här hemma.
              Det skulle förvåna mig om inte högervevning med lägre utväxling kommer tillbaka med tiden.

håller med UT till 100%, det dyker alltid upp en massa "måsten" som folk slaviskt ska följa, tills nästa "måste" anländer. nää! våga göra som du själv känner är bäst. det är sällan dom som "gör som alla andra" som står i framkant och utvecklar saker och ting!
              Senast ändrad av ALQ; 2005-03-01, 16:53.
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

tio procent av mänskligheten är vänsterhänt, däribland jag.
                varför gör abu inte en högervevad jb - ambassadeur ?

Kommentera

Ursprungligen postat av UT

BRA! De som förespråkar vänstervevat gör det förmodligen då de har lampsladdar till armar och inte har kraften att jerka hem sitt bete med spöt i vänsterhanden.

Kommentera

Ingen marknad...

Kapten, 10% är inte tillräckligt för att lägga ut en till modell på marknaden.
                    Jag kan dock inte hålla med er som säger att man ska ha högervevat till jerkbait. Högerhanden ska användas till spöt för att du ska orka jerka länge och samtidigt ha mer kontroll över betet. Är du vänsterhänt ska du istället köra högervevat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 255 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13