0,12 eller tunnare till HÖ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0,12 eller tunnare till HÖ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 0,12 eller tunnare till HÖ?

Ett av mina favoritspön för det lätta kustfisket efter havsöring är ett gammalt Kunnan 9´ 6´´ haspelsspö för beten upp till 15 gram och med aktion som ett flugspö. Med nylon brukar jag köra 0,20 för öringspinnet (och 0,15 när jag jagar abborre), Nu håller jag på och experimenterar med flätlinor och en jag gillar är Fireline Crystal Fused 0,12. Är det någon egentlig idé att använda ännu tunnare flätlina till kunnanspöet?

jag kör med spidewire 0.12 på mitt haspel havsöring spö (fabrikatet i sig är inget jag rekomenderar), och man kastar väldigt långt med så tunn lina. men om man som jag ofta fiskar bland sten på sydkusten är en flour carbon tafs ett måste. annars blir det många tappade drag bland vassa stenkanter.

Kommentera

....om du är nöjd med kastlängderna du får med 0,12 så är det inte mycket som talar för ännu tunnare lina....

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        ....om du är nöjd med kastlängderna du får med 0,12 så är det inte mycket som talar för ännu tunnare lina....

/S
        Finns det någon anledning tor att jag skulle bli ännu nöjdare med kastlängderna om jag chansade på en ännu tunnare lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Finns det någon anledning tor att jag skulle bli ännu nöjdare med kastlängderna om jag chansade på en ännu tunnare lina?
          Kastlängderna ökar säkert något med tunnare lina....men det gör definitivt också risken för linbrott

Att en flätlina kostar en slant vet du säkert men jag tycker att det är ännu viktigare att tänka på
          att en flätlina inte bryts ned på samma sätt som en traditionell monolina....och vad det då för med sig i onödiga miljörisker...

/S

Kommentera

Jag körde tidigare med 0,10 och det var ett stort misstag, i varje fall med min kastteknik. Har man en lugn och harmonisk kastteknik så fungerar 0,10 bra men för mig, nej. Linbrott i varannat kast och draget flög all världens väg. Nu kör jag 0,17 .

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
              Jag körde tidigare med 0,10 och det var ett stort misstag, i varje fall med min kastteknik. Har man en lugn och harmonisk kastteknik så fungerar 0,10 bra men för mig, nej. Linbrott i varannat kast och draget flög all världens väg. Nu kör jag 0,17 .
              ...förståndigt.../S

Kommentera

Under 0,12 är bara onödigt till kastfiske. Den lilla skillnaden i tjocklek och kastlängd kompenserar inte i närheten för hållbarheten, brutal skillnad på ett par tre hundradelar!

Kommentera

Kör med Fireline 0,15-17. Ger tillräckligt bra kastlängd samtidigt som man kan dra loss en del bottennapp.

Kommentera

OK, tack alla. Det verkar som om 0,12 är ganska rätt (och med det mjuka spöet och min kastteknik lär det inte bli några linbrott i utkasten).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 059 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13