Shimano Rarenium Ci4 eller Stradic Ci4? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Rarenium Ci4 eller Stradic Ci4?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Rarenium Ci4 eller Stradic Ci4?

Hejsan.

Jag vet att jag postar en tråd som det redan finns en del information om men jag känner att jag inte får ett bra svar ändå... Jag behöver tips baserade på personliga erfarenheter av Rarenium Ci4 och Stradic Ci4!

Vilken rulle enligt ovan skulle ni rekommendera för fiske efter havsöring på västkusten (Halland & Göteborg) och i Skåne?

Storleken har jag klart för mig men sådant som förvirrar lite är t.ex. att bromssystemet i Stradic är vattenbeständigt och därför är godkänt för fiske i saltvatten. Har någon märkt att detta har en signifikant effekt? Är det inte det i Rarenium? För i såna fall är den den tidigare ett givet val för västkustfisket.

Men annars kommer faktorer in som t.ex. Rareniums låga vikt och att den är extremt mycket mer estetiskt tilltalande. Jag har också uppfattat att vissa Ci4 rullar har gjutits fel och är skeva vilket oroar eftersom jag ska beställa från Tyskland. Erfarenheter?

Ni får gärna lägga till erfarenheter från andra rullar om ni verkligen tycker att de bör tas i beaktande.

Är mycket tacksam för alla svar!

Har sälv sett 3 skeva Rarenium beställda från Youfish i DK. Men även en Stradic Ci4 i butik.

Förbered dig på att det kan bli fråga om reklamationer.

Jag hade istället övervägt en Sustain från Happyangler....de jag sett av den rullen har varit OK.

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tack för ditt svar. Det är faktiskt dina tidigare inlägg på forumet som jag har läst angående skeva rullar

Kommentera

Ursprungligen postat av CjohanR Visa inlägg
        Tack för ditt svar. Det är faktiskt dina tidigare inlägg på forumet som jag har läst angående skeva rullar
        Det är trist för jag håller med om att Rareniumrullen i övrigt är riktigt nice...utseende, låg vikt och jämn o fin gång...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag har bara en ci4 stradic och den är jag supernöjd med, jag och polaren köpte dom samtidigt men från olika ställen båda är raka och fina!
          Men om bortser från att man kan ha otur att få en skev så är det en dom skönaste rullar jag fiskat med grym känsla i den och jag skulle gärna ha en rareuim med om den
          Om du kan titta på nån av rullarna innan köp eller be nätbutiken du beställer av att kolla rullen för skevhet innan dom skickar så kommer du bli nöjd !!
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Bra idé Kipp. Jag kan inte förstå hur jag har kunnat grubbla så mycket på detta utan att komma på att fråga dom vid beställning.... din Stradic har inte börjat låta mer vid invevning efter ett tag eller dylikt då?

Kommentera

Nej den går fortfarande fint och jag väljer den före mina Stradic fc och super gt rullar så ofta jag kan!!

Kommentera

Har en rarenium som jag är mkt nöjd med. Otroligt lätt med mjuk och exakt vev. Pillade lite på stradic innan jag valde men tyckte att den vid "butiksfiske" kändes lite mindre exakt, men det är svårt att avgöra.
                Stradic har högre utväxling. Man får 2 spolar till rarenium, bekvämt att ha en extra med nylon till vinterfiske.
                Kollade aldrig på saltvattenaspekten eftersom jag i princip bara fiskar i bräckt eller sötvatten.
                Det skrivs här o där om att c14 skulle vara skört o gå av men det tror jag inte ett dugg på.

Fick en rak Rarenium hos youfish på första försöket. Väldigt bra reklamationshantering där när jag fick en trasig spötub.

Kommentera

Kan man lita på Sustain? Känns mystiskt att de rear ut den och att den länge bara funnits på den amerikanska och australiska marknaden tills nyss

Kommentera

Det var samma med Stradic när den kom, nedsatt i pris eller så kan man se det som att det är ett mer rätt pris och inte så toppat som dom svenska priserna brukar kunna vara

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 749 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04